DCDW 343: Odiel Mennink van Femmefrontaal

DCDW • Odiel Mennink is ooit opgeleid in overheidscommunicatie en daar begon ze haar carrière ook. Daarna kwam ze bij Hogeschool Saxion en op een gegeven moment was er een gastspreker die een bedrijf had opgezet om mensen een andere baan te laten ervaren. Zij bood haar de kans om een dag autojournalist te zijn als een soort testcase. Die dag bij Autovisie resulteerde in columns in de Telegraaf en Autovisie, waarin ze de autowereld vanuit een vrouwelijk perspectief belichtte.
Yannick Omgba Yannick Omgba
DCDW 343: Odiel Mennink van Femmefrontaal
DCDW 343: Odiel Mennink van Femmefrontaal

Femmefrontaal

“Natuurlijk wil ik dat! Ik ben Odiel Mennink, autojournalist en marketingstrateeg. Ooit ben ik opgeleid in overheidscommunicatie en daar begon ik mijn carrière ook. Daarna kwam ik bij Hogeschool Saxion. Op een gegeven moment was er een gastspreker die een bedrijf had opgezet om mensen een andere baan te laten ervaren. Zij bood mij de kans om een dag autojournalist te zijn als een soort testcase. Die dag bij Autovisie resulteerde in columns in de Telegraaf en Autovisie, waarin ik de autowereld vanuit een vrouwelijk perspectief belichtte. Na een tijdje wilde ik ook auto’s testen, maar binnen de Telegraaf was daar geen ruimte voor. Dus ben ik voor mezelf begonnen met Femmefrontaal, een naam die ik al gebruikte voor mijn columns. Mijn allereerste testauto was een Lexus RX450h. De grootste Lexus die toen op de markt was. Die vergeet je niet meer.”

Ons kent ons

“Zo kom je dus het mannenwereldje binnen, en dat gaat wel een beetje via via. Je moet iemand kennen om hierin een carrière op te bouwen, want het is nog steeds een wereldje van ons kent ons. De helft van de autogebruikers is vrouw, maar slechts 15% van de mensen werkzaam  in de automotive sector is vrouw. Er wordt wel gezocht naar diversiteit, maar die wordt nog niet gevonden. Ik denk dat dit grotendeels te maken heeft met de ballotage. De mensen die je moeten aannemen zijn bijna altijd mannen, en dat heeft zijn weerspiegeling op de hele procedure. Je hebt in de journalistiek, de auto journalistiek echt wel een bruggetje nodig om binnen te komen.”

Women World Car of The Year

Als jurylid van WWCOTY, met 75 vrouwen uit vijf continenten, valt het me op dat de publiciteit hiervoor in Nederland erg onder de maat is. Het wordt wel opgepakt door lifestylebladen, maar niet door de automotive media in ons land. De redenen die hiervoor gegeven worden, zijn natuurlijk allemaal onzin, want de lezer heeft gewoon recht op informatie. In het buitenland krijgen we met de WWCOTY veel publiciteit, ook in mainstream autobladen. Opvallend is dat importeurs van automerken die winnen, soms zelf aangeven geen publiciteit te willen, omdat ze bang zijn dat hun auto dan als ‘vrouwenauto’ wordt gezien. Wij kiezen als jury natuurlijk niet een vrouwenauto, maar een auto voor iedereen. Thema’s waar ik nu veel aandacht voor heb, zijn duurzaamheid en de omslag naar een volledig CO2-neutrale levenscyclus van een auto. Autonoom rijden is ook een belangrijk onderwerp; dit gaat de komende tijd echt next level. Het is volgens mij steeds belangrijker dat bestuurders goed getraind worden in het gebruik van deze nieuwe systemen om ze optimaal te laten werken.”

DCDW 343: Odiel Mennink van Femmefrontaal | Automotive Online

DCDW 343: Odiel Mennink van Femmefrontaal

DCDW • Odiel Mennink is ooit opgeleid in overheidscommunicatie en daar begon ze haar carrière ook. Daarna kwam ze bij Hogeschool Saxion en op een gegeven moment was er een gastspreker die een bedrijf had opgezet om mensen een andere baan te laten ervaren. Zij bood haar de kans om een dag autojournalist te zijn als een soort testcase. Die dag bij Autovisie resulteerde in columns in de Telegraaf en Autovisie, waarin ze de autowereld vanuit een vrouwelijk perspectief belichtte.
Yannick Omgba Yannick Omgba
DCDW 343: Odiel Mennink van Femmefrontaal
DCDW 343: Odiel Mennink van Femmefrontaal

Femmefrontaal

“Natuurlijk wil ik dat! Ik ben Odiel Mennink, autojournalist en marketingstrateeg. Ooit ben ik opgeleid in overheidscommunicatie en daar begon ik mijn carrière ook. Daarna kwam ik bij Hogeschool Saxion. Op een gegeven moment was er een gastspreker die een bedrijf had opgezet om mensen een andere baan te laten ervaren. Zij bood mij de kans om een dag autojournalist te zijn als een soort testcase. Die dag bij Autovisie resulteerde in columns in de Telegraaf en Autovisie, waarin ik de autowereld vanuit een vrouwelijk perspectief belichtte. Na een tijdje wilde ik ook auto’s testen, maar binnen de Telegraaf was daar geen ruimte voor. Dus ben ik voor mezelf begonnen met Femmefrontaal, een naam die ik al gebruikte voor mijn columns. Mijn allereerste testauto was een Lexus RX450h. De grootste Lexus die toen op de markt was. Die vergeet je niet meer.”

Ons kent ons

“Zo kom je dus het mannenwereldje binnen, en dat gaat wel een beetje via via. Je moet iemand kennen om hierin een carrière op te bouwen, want het is nog steeds een wereldje van ons kent ons. De helft van de autogebruikers is vrouw, maar slechts 15% van de mensen werkzaam  in de automotive sector is vrouw. Er wordt wel gezocht naar diversiteit, maar die wordt nog niet gevonden. Ik denk dat dit grotendeels te maken heeft met de ballotage. De mensen die je moeten aannemen zijn bijna altijd mannen, en dat heeft zijn weerspiegeling op de hele procedure. Je hebt in de journalistiek, de auto journalistiek echt wel een bruggetje nodig om binnen te komen.”

Women World Car of The Year

Als jurylid van WWCOTY, met 75 vrouwen uit vijf continenten, valt het me op dat de publiciteit hiervoor in Nederland erg onder de maat is. Het wordt wel opgepakt door lifestylebladen, maar niet door de automotive media in ons land. De redenen die hiervoor gegeven worden, zijn natuurlijk allemaal onzin, want de lezer heeft gewoon recht op informatie. In het buitenland krijgen we met de WWCOTY veel publiciteit, ook in mainstream autobladen. Opvallend is dat importeurs van automerken die winnen, soms zelf aangeven geen publiciteit te willen, omdat ze bang zijn dat hun auto dan als ‘vrouwenauto’ wordt gezien. Wij kiezen als jury natuurlijk niet een vrouwenauto, maar een auto voor iedereen. Thema’s waar ik nu veel aandacht voor heb, zijn duurzaamheid en de omslag naar een volledig CO2-neutrale levenscyclus van een auto. Autonoom rijden is ook een belangrijk onderwerp; dit gaat de komende tijd echt next level. Het is volgens mij steeds belangrijker dat bestuurders goed getraind worden in het gebruik van deze nieuwe systemen om ze optimaal te laten werken.”