Occasionmarkt zet zich schrap voor tsunami gebruikte EV’s

Brand Story • Vijf jaar na de massale doorbraak van EV’s in de lease dreigt de occasionmarkt eind 2024 te worden overspoeld met jonggebruikte stekkerauto’s. Deze ‘EV-tsunami’ gaat de markt flink opschudden: wie straks met zero-emission-occasions een gezonde marge wil maken, moet flink aan de bak.
Marina Rietman Marina Rietman
• Laatste update:
Foto: Marktplaats

De voorspelde toename in het aanbod van gebruikte EV’s eind 2024 is het directe gevolg van de massale instroom van voertuigen die vanaf 2019 via lease de weg op kwamen. Destijds stimuleerden gunstige fiscale voordelen de aanschaf van elektrische voertuigen, wat leidde tot een aanzienlijke stijging in het aantal leasecontracten voor EV’s. Nu deze contracten aflopen, zullen duizenden gebruikte elektrische voertuigen de tweedehandsmarkt betreden, deels naar het buitenland, maar zeker ook naar de Nederlandse occasionmarkt.

Interesse consumenten groeit

Tot voor kort waren de verkoopaantallen van gebruikte EV’s relatief laag, met een marktaandeel van slechts 8,06% in juni 2024. Dit zal echter snel veranderen. Vanaf de jaarwisseling komen er elke maand duizenden EV’s uit de lease. Dit grotere aanbod zal de prijzen verder doen dalen, waardoor elektrische auto’s voor meer consumenten een serieuze optie worden, verwacht Melvin Ester, Head of Sales Automotive bij Adevinta Benelux (Marktplaats).

Ester: “We zien de belangstelling al toenemen: in juli 2024 is het aantal consumenten dat naar EV’s zoekt op Marktplaats met 25% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Bovendien blijkt uit onderzoek dat 50% van de consumenten specifiek aan Marktplaats denken in hun zoektocht naar een EV; een duidelijke stijging ten opzichte van 45% in het voorgaande jaar. Voor aanbieders is het daarom extra belangrijk om proactief te zijn en alle beschikbare tools te benutten om hun aanbod effectief te presenteren.”

Flinke prijsdaling

Het groeiende aanbod leidt onvermijdelijk tot een flinke prijsdaling, wat autobedrijven dwingt hun verkoopstrategieën aan te passen om concurrerend te blijven. Volgens data van Marktplaats is de gemiddelde vraagprijs voor gebruikte EV’s op het platform gedaald van € 47.000 in juli 2022 naar € 37.000 in juli 2024, een min van 22%. Ook in de omloopsnelheid was er een significant verschil te zien: terwijl de statijd van EVs gemiddeld 100 dagen is in de markt dit jaar, vinden EV’s op Marktplaats gemiddeld na 88 dagen een nieuwe eigenaar. 

Aanbod groeit nóg sneller

Beide ontwikkelingen zetten de markt voor gebruikte EV’s flink op scherp. Ester: “Voor autobedrijven betekent dit dat ze hun aanpak moeten herzien om de concurrentie voor te blijven. Aanbieders moeten steeds harder concurreren in een vollere markt. Het wordt essentieel om deze voertuigen op een effectieve manier te positioneren om de aandacht van potentiële kopers te trekken.” 

Saillant detail: bezoekcijfers op Marktplaats laten zien dat hoewel het aanbod van gebruikte EV’s groeit, de interesse van consumenten nu al niet in dezelfde mate toeneemt. Uit de cijfers blijkt dat het aantal nieuwe advertenties voor gebruikte EV’s op Marktplaats in twee jaar tijd is gestegen van 3.500 naar bijna 16.000 per maand – ruwweg een factor vijf. De verwachting is dat ook dit aantal de komende maanden snel verder stijgt. Ester: “Ook het aantal zoekers naar gebruikte EV’s steeg de afgelopen tijd flink – het verdubbelde – maar dat is veel minder dan de vervijfvoudiging van het aanbod. Als aanbieder van E-occasions moet je nu al veel meer dan voorheen je best doen om jouw handel in de spotlights te zetten. Dat geldt straks alleen maar meer.”

Slimme EV-verkooptools 

Met het oog op dat groeiende aanbod en de toenemende concurrentie hebben Ester en zijn collega’s de afgelopen maanden hard gewerkt om de dienstverlening en de tools bij de verkoop van nieuwe en gebruikte EV’s op hun platform verder te verbeteren. Speciaal voor EV’s is een flink aantal extra functionaliteiten geïntroduceerd: handige tools die aanbieders helpen hun producten te presenteren, en die zoekers helpen bij het vinden en kiezen. Ester: “Zo hebben we sinds kort een specifieke EV-landingspagina met gerichte informatie voor consumenten over EV’s, zoals laadtijden, actieradius, en kosten. Dit stelt hen in staat beter geïnformeerde beslissingen te nemen bij de aanschaf van een gebruikte EV. De pagina dient ook als een verzamelplaats waar alle elektrische voertuigen op één plek worden weergegeven, wat het zoeken voor consumenten vergemakkelijkt.”

Zoek- en filtermogelijkheden

Ook breidde Marktplaats de zoek- en filtermogelijkheden uit. “Je kunt bij ons onder meer zoeken op batterijcapaciteit en laadtijd. Zo brengen we meer inzicht en overzicht in de markt, en meer vertrouwen bij de consument: we helpen dealers om hun aanbod nauwkeurig te specificeren en consumenten om hun gedroomde voertuig te vinden.” Dat werkt, blijkt uit analyse van gebruikscijfers. “Maar liefst 65% van alle dealers gebruikt actief het filter voor actieradius en 67% het filter voor batterijcapaciteit bij het plaatsen van hun advertenties.”

Automatisch data aanvullen

Nieuw en bijzonder praktisch – met name voor autobedrijven/aanbieders – is de functie waarmee Marktplaats automatische EV-data aanvult. Ester: “We voegen op basis van het kenteken automatisch relevante voertuiggegevens toe aan advertenties, zoals bijvoorbeeld de laadtijd, met data rechtstreeks uit betrouwbare externe bronnen. Dat scheelt aanbieders werk en maakt de advertenties vollediger en accurater, wat de kans op een succesvolle verkoop vergroot.”

Marktplaats ondersteunt de EV-verkoop dit najaar verder door een nieuwe ronde van de Mobility-reclamecampagne. “De campagne staat in het teken van alle mobiliteitsvormen waar consumenten in de huidige tijd mee rijden. Daar mochten elektrische auto’s niet in ontbreken, ook die kan de consument op Marktplaats vinden. Met creatieve uitingen attenderen we consumenten op het diverse en kwalitatieve aanbod, en helpen we onze adverteerders aan extra exposure.”

Klaar voor de hausse 

De aankomende piek in gebruikte EV’s biedt autobedrijven een unieke kans, maar vraagt ook om een strategische benadering. Ester benadrukt: “Het is essentieel voor autobedrijven om nu te investeren in hun online aanwezigheid en gebruik te maken van de geavanceerde tools die beschikbaar zijn. Door hun elektrische aanbod op Marktplaats optimaal te presenteren, kunnen dealers zich onderscheiden in een steeds competitievere markt.” 

De juiste voorbereiding en het effectief gebruik van online platforms zoals Marktplaats zullen cruciaal zijn om succesvol te zijn in de dynamische markt van gebruikte elektrische voertuigen. Autobedrijven die zich hierop focussen, kunnen profiteren van de verwachte toename in de vraag naar EV’s en zich positioneren als toonaangevende aanbieders in dit snel groeiende segment.