ABS Autoherstel: stortvloed aan nieuwe merken is grote uitdaging

Brand story • De vele nieuwe toetreders tot de autobranche brengen ook voor schadeherstelbedrijven grote uitdagingen met zich mee. Het vraagt immers om grote investeringen in opleidingen en trainingen, investeringen die in het geval van Fisker bijvoorbeeld grotendeels verloren gaan. Hoe gaan ze bij ABS Autoherstel te werk om in te spelen op dit soort ontwikkelingen?
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Edward Reinderts: “Een goed rendement is belangrijker dan ooit.”

De komst van een groot aantal nieuwe automerken uit met name Chinese hoek brengt volgens Edward Reinderts, manager operations en commercie bij het bedrijf, grote uitdagingen met zich mee. “De Chinese fabrikanten hebben geen dealerorganisatie, dus je kunt niet even iemand bellen, fabrieksinformatie is vaak lastig te vinden en zelden in het Nederlands aanwezig, onderdelen zijn niet altijd voorhanden”, stelt Reinderts. “Bij Tesla ging het in het begin net zo. Toen de eerste Tesla’s met schade bij ons binnenkwamen, moest je ’s nachts bellen naar de VS als je fabrieksinformatie nodig had, en op onderdelen moest soms worden gewacht tot de volgende boot aanmeerde.”

Langer wachten of risico nemen

De modellen van de nieuwe Chinese merken gaan geheid een keer binnenkomen met schade, maar om echt grote aantallen gaat het nu nog niet. Bovendien weet niemand welke fabrikanten over een jaar of 5 à 10 nog bestaan en welke niet. “Voor onze leden is het zaak om te bepalen of ze met nieuwe merken wat langer wachten met investeren in opleidingen en equipment en dan het gevaar lopen dat ze de boot missen, of dat ze vooruit lopen op de troepen en daarmee financieel risico lopen”, aldus Reinderts. “Kijk bijvoorbeeld naar Fisker, dat alweer ter ziele is. Met name voor kleinere schadeherstelbedrijven zijn dat echt lastige keuzes. Daar komt bij dat Chinese merken soms best hoge eisen stellen. Zo wil Zeekr bijvoorbeeld dat klanten in geval van schade een vervangende Zeekr meekrijgen. Dan moet je dus of zo’n auto opnemen in je vloot, of een en ander regelen met de betreffende leasemaatschappij.”

Goede schade-intake

Niet elke vestiging kan of wil investeren in dat soort zaken met betrekking tot nieuwe merken, iets wat ABS Autoherstel overigens ook niet verplicht stelt. “Een goed rendement is belangrijker dan ooit, mede door de personeelsschaarste”, aldus Reinderts. “Mede daarom is het steeds belangrijker om een goede schade-intake te doen en te kijken of je een klus bijvoorbeeld moet uitbesteden of niet. Ons label ABS Totaalherstel behelst ook een digitaal schadedossier met de benodigde technische informatie, vakkennis, materialen en gereedschappen. Bovendien stelt het zeker dat elke auto veilig en volgens de fabrieksspecificaties wordt gerepareerd.”