Nooit eerder ontwikkelde DMS zich zo snel en goed

Brand story • Rémy Police, productdirecteur DMS voor Zuid-Europa en de Benelux bij Nextlane, blikt terug op de ontwikkeling van de DMS-markt. Deze managementtool die dealers goed kennen, is volwassen geworden. Want in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, blijft DMS zich ontwikkelen, nu zelfs meer dan ooit. Dat is in ieder geval de keuze en het strategische beleid van software-uitgever Nextlane. 
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Foto: Nextlane

 De automarkt is booming. Hoe zit het met de autodistributiemarkt?

Sinds zijn ontstaan meer dan een eeuw geleden heeft de automarkt nog nooit zo’n sterke ontwikkeling meegemaakt. Met de elektrificatie, de versnelling van de handel in tweedehands auto’s, de steeds strengere regelgeving, de opkomst van het agentmodel en de komst van nieuwe spelers, met name China, zijn de kaarten opnieuw geschud. Aan de distributiekant is consolidatie een van de belangrijkste signalen uit de markt, want als gevolg van opeenvolgende overnames van zeer lokale ‘kleine’ dealerbedrijven, zijn er zeer grote distributiegroepen ontstaan.

Dit fenomeen doet zich niet alleen regionaal voor; de consolidatie overstijgt nationale grenzen omdat steeds meer autodistributeurs internationaal willen uitbreiden. En nu ontdekken Europese distributeurs voor het eerst de implicaties daarvan, met name op het gebied van wetgeving voor internationale bedrijven.

Welke gevolgen heeft dit voor de DMS-markt?

De DMS-sector is van oudsher gefragmenteerd in nationale markten, elk land had eigen software-uitgevers die de markt verdeelden. Neem bijvoorbeeld Duitsland, waar de auto-industrie een belangrijke sector is, daar zijn bijna vijftig verschillende DMS’en actief. Maar in Duitsland, Frankrijk en meer in het algemeen alle Europese landen, kan de grensoverschrijdende concentratie van de autodistributie niet effectief functioneren zonder meerdere DMS’en. Anders ontstaat er een risico op trage of ontbrekende integratie of zeer hoge interfacingkosten.

Bij Nextlane gaan we door met de distributie en het onderhoud van alle lokale DMS’en in ons portfolio, en daarnaast hebben we er voor gekozen om iCar te ontwikkelen: een DMS dat grote autoconcerns in al hun markten kan ondersteunen. En natuurlijk gaat het hierbij niet alleen om het vertalen van beeldschermen: dit DMS is meertalig, het voldoet aan de lokale wetgeving, is gekoppeld aan de Europese boekhoudsystemen en beschikt over een interface met de meeste fabrikanten die hetzelfde systeem gebruiken.

Is deze keuze niet nadelig voor de time-to-market?

Dit zou een risico kunnen zijn als het systeem één geheel zou zijn, maar bij Nextlane hebben we voor een andere aanpak gekozen. iCar vormt de stabiele kern van het regulerende en financiële systeem van onze klanten, maar is omgeven door een technische connector op basis van API’s. Dit maakt het mogelijk om nieuwe digitale oplossingen en functionaliteiten te integreren zonder het DMS zelf aan te raken. Dat maakt flexibele ontwikkeling mogelijk en verkleint de risico’s voor het bestaande systeem met een lager risico op regressies en bugs.

Sommige van deze oplossingen zijn gepubliceerd door Nextlane, zoals MaxSat en MaxLead. En om nog een stap verder te gaan, hebben we besloten ons ecosysteem open te stellen voor alle partners (third-party publishers) via het Nextlane Platform. Dit is een zelfstandig integratiepunt in de  cloud voor DMS-, CRM-, OEM- en third-party-systemen dat elke dealer in staat stelt om een digitaal ecosysteem op maat te bouwen.

Tussen nu en eind 2024 willen we de uitbreiding van ons netwerk van uitgeverspartners versnellen om onze klanten de ruimste keus in functionaliteiten te kunnen aanbieden. Het Nextlane Platform combineert de internationale mogelijkheden van iCar met meerdere functionaliteiten en is op maat gemaakt voor de specifieke behoeften van alle markten waar autodealers actief zijn.

Nooit eerder ontwikkelde DMS zich zo snel en goed | Automotive Online

Nooit eerder ontwikkelde DMS zich zo snel en goed

Brand story • Rémy Police, productdirecteur DMS voor Zuid-Europa en de Benelux bij Nextlane, blikt terug op de ontwikkeling van de DMS-markt. Deze managementtool die dealers goed kennen, is volwassen geworden. Want in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, blijft DMS zich ontwikkelen, nu zelfs meer dan ooit. Dat is in ieder geval de keuze en het strategische beleid van software-uitgever Nextlane. 
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Foto: Nextlane

 De automarkt is booming. Hoe zit het met de autodistributiemarkt?

Sinds zijn ontstaan meer dan een eeuw geleden heeft de automarkt nog nooit zo’n sterke ontwikkeling meegemaakt. Met de elektrificatie, de versnelling van de handel in tweedehands auto’s, de steeds strengere regelgeving, de opkomst van het agentmodel en de komst van nieuwe spelers, met name China, zijn de kaarten opnieuw geschud. Aan de distributiekant is consolidatie een van de belangrijkste signalen uit de markt, want als gevolg van opeenvolgende overnames van zeer lokale ‘kleine’ dealerbedrijven, zijn er zeer grote distributiegroepen ontstaan.

Dit fenomeen doet zich niet alleen regionaal voor; de consolidatie overstijgt nationale grenzen omdat steeds meer autodistributeurs internationaal willen uitbreiden. En nu ontdekken Europese distributeurs voor het eerst de implicaties daarvan, met name op het gebied van wetgeving voor internationale bedrijven.

Welke gevolgen heeft dit voor de DMS-markt?

De DMS-sector is van oudsher gefragmenteerd in nationale markten, elk land had eigen software-uitgevers die de markt verdeelden. Neem bijvoorbeeld Duitsland, waar de auto-industrie een belangrijke sector is, daar zijn bijna vijftig verschillende DMS’en actief. Maar in Duitsland, Frankrijk en meer in het algemeen alle Europese landen, kan de grensoverschrijdende concentratie van de autodistributie niet effectief functioneren zonder meerdere DMS’en. Anders ontstaat er een risico op trage of ontbrekende integratie of zeer hoge interfacingkosten.

Bij Nextlane gaan we door met de distributie en het onderhoud van alle lokale DMS’en in ons portfolio, en daarnaast hebben we er voor gekozen om iCar te ontwikkelen: een DMS dat grote autoconcerns in al hun markten kan ondersteunen. En natuurlijk gaat het hierbij niet alleen om het vertalen van beeldschermen: dit DMS is meertalig, het voldoet aan de lokale wetgeving, is gekoppeld aan de Europese boekhoudsystemen en beschikt over een interface met de meeste fabrikanten die hetzelfde systeem gebruiken.

Is deze keuze niet nadelig voor de time-to-market?

Dit zou een risico kunnen zijn als het systeem één geheel zou zijn, maar bij Nextlane hebben we voor een andere aanpak gekozen. iCar vormt de stabiele kern van het regulerende en financiële systeem van onze klanten, maar is omgeven door een technische connector op basis van API’s. Dit maakt het mogelijk om nieuwe digitale oplossingen en functionaliteiten te integreren zonder het DMS zelf aan te raken. Dat maakt flexibele ontwikkeling mogelijk en verkleint de risico’s voor het bestaande systeem met een lager risico op regressies en bugs.

Sommige van deze oplossingen zijn gepubliceerd door Nextlane, zoals MaxSat en MaxLead. En om nog een stap verder te gaan, hebben we besloten ons ecosysteem open te stellen voor alle partners (third-party publishers) via het Nextlane Platform. Dit is een zelfstandig integratiepunt in de  cloud voor DMS-, CRM-, OEM- en third-party-systemen dat elke dealer in staat stelt om een digitaal ecosysteem op maat te bouwen.

Tussen nu en eind 2024 willen we de uitbreiding van ons netwerk van uitgeverspartners versnellen om onze klanten de ruimste keus in functionaliteiten te kunnen aanbieden. Het Nextlane Platform combineert de internationale mogelijkheden van iCar met meerdere functionaliteiten en is op maat gemaakt voor de specifieke behoeften van alle markten waar autodealers actief zijn.