Online vs offline: de reis van de autokoper in 2024

Brandstory • Nu de meeste autoverkopen online plaatsvinden, wordt je website net zo belangrijk als je fysieke showroom.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Foto CarCutter.

Als je aan ouders vraagt hoe ze hun eerste auto hebben gekocht, hebben ze vast wel een verhaal te vertellen. Waarschijnlijk kochten ze weleens een auto van een oud vrouwtje voor een scherpe prijs en een kratje bier of na het zien van een advertentie in de plaatselijke krant met een kleine korrelige foto. Wellicht stormden ze bij het dichtstbijzijnde autobedrijf naar binnen, schopten ze een keer tegen de band voordat ze de deal bezegelden met een stevige handdruk.

Die tijden zijn vervlogen. Tegenwoordig wordt de oriëntatie naar een auto, en soms zelfs de hele aankoop, volledig online gedaan. Natuurlijk maken proefritten en handdrukken nog steeds deel uit van het proces, maar tegen de tijd dat een klant in de showroom arriveert, kunt u er zeker van zijn dat alle informatie over de auto waarvoor hij is gekomen, is onderzocht, bekeken en gelezen.

Stel je voor: een klant loopt de showroom binnen. De showroom is netjes, de bumpers staan perfect op een rij en er zijn geen lege plekken te zien. Elke auto netjes gepoetst, wachtend op de nieuwe eigenaar die ermee vandoor gaat. De indruk die dit op de klant maakt is enorm: je bent professioneel, je bent betrouwbaar, je hebt een bedrijf waar de klant duizenden euro’s aan een auto wil uitgeven.

En waarom zouden ze dat ook niet? Jij en je team spenderen elk jaar ontelbare uren en duizenden euro’s om ervoor te zorgen dat je het best uitgerust bent om klanten in je showroom te ontvangen, om een relatie met hen op te bouwen en om de sleutels van hun droomauto te overhandigen.

Stel je nu een alternatief universum voor waarin diezelfde klant je showroom binnenloopt en dit scenario aantreft: in plaats van glimmende auto’s die netjes in een perfecte rij staan, zien ze auto’s die achteloos over de showroomvloer zijn geparkeerd. Sommige van die auto’s zijn vuil en sommige zijn zelfs afgedekt met een zeil en een bordje erbij met de tekst: “Binnenkort leverbaar”.

Je klanten zullen waarschijnlijk denken dat ze in een autoaflevering van de Twilight Zone zijn beland, toch? Zoals ik al zei, een alternatief universum, want natuurlijk zou jij je autobedrijf er nooit zo uit laten zien.

Waarom laten er zo veel autowebsites dan dit soort chaos zien? Hoewel het noodzakelijk is dat je fysieke autobedrijf zo goed mogelijk is uitgerust voor succes, bewijs je jezelf en je merk een slechte dienst als je niet dezelfde logica toepast op de online aanwezigheid van je autobedrijf.

Tegenwoordig is uw website het digitale equivalent van uw showroom, en een SRP het perceel van uw bedrijf. Wat het aantal mensen dat uw winkel elke dag fysiek bezoekt ook is, er zijn er tientallen, zo niet honderden, die u online bezoeken.

Daarom is het cruciaal dat u uw website en digitale aanwezigheid met dezelfde zorg en aandacht behandelt als uw offline activa. SRP’s met afbeeldingen van lage kwaliteit, inconsistente displays of, het ergste van alle gruwelen, inventaris zonder afbeeldingen weerspiegelen je bedrijf niet eerlijk en kunnen je zeer waarschijnlijk verkoop kosten.

Er zijn verschillende technieken die u kunt gebruiken om de website van uw autobedrijf te optimaliseren en een optimale digitale ervaring voor uw klanten te creëren. Woon de presentatie van CarCutter bij op de Automotive Marketing Conference van dit jaar op 15 oktober, waar onze Head of European Sales, Amaury Gavaudan, zal bespreken hoe u deze digitale technieken kunt gebruiken voor verkoopsucces in de auto-industrie.