DCDW Podcast 347: Pieter Gabriëls van ACE Force

DCDW • Pieter Gabriëls, CEO van ACE Force, heeft zijn carrière in de automotive sector opgebouwd met een focus op de Europese markt en de laatste 20 jaar vanuit China.
Marina Rietman Marina Rietman
• Laatste update:
DCDW 347: Pieter Gabriëls, CEO van ACE Force

Hij geeft aan dat Chinese automerken, zoals BYD, SAIC en Zeekr, het waarschijnlijk goed zullen blijven doen in Europa dankzij hun aantrekkelijke en hoogwaardige elektrische auto’s. Chinese merken streven ernaar als internationale merken gezien te worden en hebben Europese partners nodig voor efficiëntie in Europa.

Pieter wijst op het geïntegreerde gebruik van WeChat in China als mogelijk voorbeeld voor de verbetering van de online automotive sector in Europa. Ondanks de open Chinese markt, worden Europese merken daar uitgedaagd door geopolitieke spanningen en het feit dat Chinese consumenten nu de voorkeur geven aan lokale merken zoals BYD, die qua kwaliteit concurreren met Europese merken.

Van Europa naar China

“Ik ben Pieter Gabriëls, CEO van ACE Force, en heb mijn hele werkzame leven in de automotive sector gezeten, met uitzondering van de eerste paar jaar bij Heineken. De laatste 30 jaar heb ik me vooral op Europa gericht, en de laatste 20 jaar vanuit een focus op de relatie tussen China en Europa. Het helpen toetreden van de Europese markt door nieuwe merken dus. Als je als nieuw merk met een nieuw product een nieuwe markt betreedt, begin je met een blanco stuk papier en hoef je je niet aan de normale regels te houden.

Denk aan de onlinewereld, leasing, logistiek en laadinfrastructuur. We hebben het hier specifiek over elektrische auto’s uit China die de Europese markt betreden. Chinese merken streven ernaar om buiten China als internationale merken te worden gezien. Voor een efficiënte en betaalbare distributie zijn Europese partners echter onmisbaar.”

De Chinese golf in de Europese automarkt

“Het is net zo moeilijk als vijf jaar geleden om te voorspellen welke merken over vijf jaar zullen overleven. Er staan nog zeker 200 Chinese merken te popelen om naar Europa te komen. Als ik er drie moet noemen, denk ik aan BYD, dat zijn introductie in Europa goed heeft voorbereid en in 20 jaar is gegroeid van een accufabrikant tot een serieuze EV-producent. SAIC is een andere, bekend om zijn mooie auto’s, en als derde waarschijnlijk een merk uit de Geely-groep, waarschijnlijk Zeekr. Chinese merken zijn er intussen goed in geslaagd om aantrekkelijke auto’s te maken die vergelijkbaar zijn met Franse en Koreaanse merken, en zelfs met Tesla.”

Innovatie in de online automotive sector

“Hoe kunnen we de online automotive verbeteren? Kijk naar de Chinezen. WeChat is daar volledig geïntegreerd; het is meer dan een app. Je kunt er alles mee doen, van vakanties boeken tot auto’s leasen of kopen, huizen kopen en betalen. Het biedt een permanente economische verbinding. In Europa gebruiken we verschillende apps voor verschillende taken, terwijl in China alles in één app zit.

Hoewel de Chinese markt wel openstaat voor Europese merken, is de geopolitieke situatie zorgelijk door nieuwe importheffingen op Chinese producten in Europa. Bovendien koopt een Chinees tegenwoordig liever een Chinees merk, zoals BYD, om zijn welvaart te tonen, terwijl hij vroeger misschien voor een Mercedes of een BMW zou hebben gekozen. Europese merken hebben het hierdoor moeilijk in China, mede omdat het kwaliteitsverschil vrijwel verdwenen is; een elektrische BYD is tegenwoordig net zo goed als een elektrische BMW.”