De autobranche is zichzelf opnieuw aan het uitvinden, net als Nextlane

Brand story • De autobranche is volop in verandering, om niet te spreken over echte instabiliteit op alle niveaus (fabrikanten, distributeurs, gebruikers). Dit vereist dat alle automotivebedrijven, inclusief bijvoorbeeld ontwikkelaars van softwaresystemen, een tandje bijschakelen op het vlak van flexibiliteit en wendbaarheid. Zo zien ze dat althans bij Nextlane, dat heeft gekozen voor platformisering en AI om snel en effectief in te spelen op alle huidige en toekomstige marktvragen. In gesprek met Jean-Louis Baffier, Chief Revenue Officer bij Nextlane.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen

Nextlane is een aanbieder van softwareoplossingen die volledig gericht zijn op de autobranche: fabrikanten, distributeurs (dealers, agenten) en equipmentfabrikanten. Nextlane, dat meer dan zevenhonderd medewerkers heeft, is vandaag de dag aanwezig in elf Europese landen. Het bedrijf werkt samen met vrijwel alle autofabrikanten ter wereld. “Als marktleider in Frankrijk, Zwitserland, Spanje, Portugal, Denemarken en Zweden, en met een plek in de top 3 in Duitsland, Oostenrijk en de Benelux, telt ons portfolio momenteel meer dan tienduizend actieve klanten”, aldus Jean-Louis Baffier.

Dat de automarkt volop in beweging is, is een feit. “De veranderingen zijn diepgaand en hebben vooral impact op onze klanten”, stelt hij. “De eerste is uiteraard de elektrificatie van het wagenpark: naast de komst van nieuwe fabrikanten op de markt heeft de opkomst van de EV een directe negatieve impact op de aftersales, aangezien elektromotoren minder onderhoud nodig hebben. We zien iets soortgelijk bij ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), die het aantal aanrijdingen met vijftien percent zouden kunnen terugdringen, en daarmee dus ook de omzet die daarmee samenhangt.”

En dan zijn er nog de algehele veranderingen in autoland: online verkoop en multi-channel verkoop (dat een beter gebruik van klantgegevens vereist), betalen naar gebruik, stijgende autoprijzen en de evolutie van bedrijfsmodellen door koerswijzigingen bij fabrikanten (agentmodel).

Geharmoniseerde gebruikerservaring

Jean-Louis Baffier snapt waarom autofabrikanten het agentmodel zo omarmen. “De verschuiving naar het agentmodel is een direct gevolg van de digitalisering. Dit geldt ook voor aanschaf, huur, onderhoud of reparatie van een auto. Fabrikanten hebben dit goed begrepen en willen hun klanten daarom een geharmoniseerde gebruikerservaring bieden, ongeacht het contactpunt. Daar hoort ook een standaardisatie van de kortingspercentages bij, en dus ook een financiële optimalisatie. Dat is een samenwerkingsmodel dat eenvoudiger te verwezenlijken is binnen het raamwerk van het agentmodel.” Dat zorgt voor revoluties bij autofabrikanten: van een model waarbij auto’s centraal stonden naar een aanpak die gericht is op de klanten.

Ook voor distributeurs is dat een radicale cultuurverandering, waarbij de toegevoegde waarde verschuift richting advies en aflevering en niet meer vrijwel uitsluitend gericht is op de verkoop an sich”, aldus Jean-Louis Baffier. Dat zorgt er ook voor dat er op softwarevlak andere behoeften zijn in de autobranche. “De digitalisering en de uniforme gebruikerservaring vereisen een centralisatie van informatie, en dus ook van data”, vertelt hij. “Om in te spelen op nieuwe handelswijzen van consumenten, zoals eerst online informatie inwinnen, een proefrit maken bij een dealer en vervolgens de aankoop en aflevering van de auto in mogelijk een andere vestiging, moeten fabrikanten en distributeurs hun informatie in real time kunnen delen.”

Open tools

Concreet betekent dit dat hun softwaretools moeten weten hoe ze met elkaar communiceren en informatie uitwisselen. Jean-Louis Baffier: “Net als in de logistieke sector, waar de waardeketen met meerdere actoren al lange tijd een ecosysteem van IT-aspecten vereist, moet de auto-industrie hetzelfde doen en werken met open tools en betrouwbare interfaces bij het bundelen van gegevens.” En dat moet op alle niveaus gebeuren: intern bij dealers rond het ‘core system’ (DMS, CRM, boekhouding), met externe oplossingen via intelligente API’s, maar ook en vooral op fabrikantniveau. “Des te meer omdat, gezien de evolutie van de markt, veel dealers steeds vaker kiezen voor meerdere merken. In dit geval gaat het om het flexibel, maar ook betrouwbaar beheren van de banden met elke fabrikant (OEM): garantiesysteem, reserveonderdelensysteem, etc.”

Nextlane kiest voor platformisering om in te spelen op deze nieuwe behoeften. “Ons platform is in feite een ecosysteemconcept: het Nextlane-autoplatform is een veilig en open cloud-platform dat alle oplossingen die van belang zijn voor de waardeketen in de autobranche kan integreren en verbinden. Hieronder vallen uiteraard DMS- en CRM-systemen en bijvoorbeeld boekhoudtools. Open API’s maken het ook mogelijk om allerlei externe oplossingen te koppelen, maar ook BI- of samenwerkingstools, zoals bijvoorbeeld WhatsApp. Er zijn ook directe verbindingen met de systemen van de OEM’s aanwezig.”

Kunstmatige intelligentie biedt veel potentieel

Deze platformaanpak maakt het mogelijk om bedrijven in de autobranche een reeks functionaliteiten aan te bieden die naar wens gepersonaliseerd kunnen worden en vooral kunnen worden aangevuld op basis van de precieze behoeften van elk bedrijf, ook met externe oplossingen. Jean-Louis Baffier: “We hebben hier dus te maken met een aanpak die tevens een geleidelijke migratie en een substantiële efficiëntiewinst mogelijk maakt, waardoor de traditionele aanpak van een IT-project overbodig wordt. Kortom, een LEGO®-aanpak, personaliseerbaar en open.”

Nextlane onderzoekt tevens de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie. “In de autobranche zijn er veel potentiële gebruiksscenario’s: bijvoorbeeld voor de detectie en inschatting van schade bij inruil, voor automatisering van de kwaliteit van foto’s in een advertentie, en andere dingen. We bieden op het Nextlane-platform nu al een dertigtal tools aan, waarvan sommige werken op basis van kunstmatige intelligentie. Bij alles wat we doen, streven we naar dezelfde resultaten: meer productiviteit, een betere efficiëntie en een beter imago voor onze klanten. AI staat nog in de kinderschoenen, maar ik verwacht dat er de komende jaren veel gebruiksscenario’s gaan ontstaan.”