De jood Josef Ganz was originele ontwerper VW Kever

Martijn Roede Martijn Roede

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Robert Scheerboom

    Het hele echte ware verhaal achter de Volkswagen Kever is dat Josef Ganz niet de originele ontwerper van de Volkswagen Kever is. Dat is nog altijd Ferdinand Porsche, afkomstig uit de Oostenrijkse School, waartoe ook gerekend worden Edmund Rumpler , Paul Jaray, Erwin Komenda, Hans Ledwinka, Béla Barényi en Franz Reimspiess. Tijdgenoten die allemaal auto’s ontwierpen die veel op de Kever leken. Maar het oorspronkelijke idee en de vormgeving is van Porsche’s streekgenoot de geniale Béla Barényi, die al in 1925 de grote lijnen van de bekende kever op papier zette en publiceerde. In 1955 is daarom ook het prioriteitsrecht van de Volkswagen Kever door de rechtbank van Stuttgart toegewezen aan Béla Barényi. Josef Ganz heeft als journalist van het blad ‘Motor-Kritik’ de ontwerpen van de Oostenrijkse School altijd wel gepromoot, alleen hij schreef zodanig dat het bleek dat het zìjn ideeën waren. Ganz lag voortdurend overhoop met vele automobielfabrikanten.
    Robert Scheerboom
    Autohistoricus

  • Frank

    In kleine kring was dit verhaal al wel bekend, binnen Porsche is het lang ontkend. Heel goed dat dit nu zo helder beschreven is!

  • Frank

    Als we het dan over de geschiedenis moeten hebben even wat toelichting.

    Horst Mönnich beschreef in 1951 in het boek Die Autostadt de historie van Volkswagen. In dit boek wordt Porsche als bedenker van de Kever opgevoerd.

    Door de inderdaad geniale Barényi werd vervolgens een proces aangespannen want hij vond dat hij de Kever bedacht had. De rechtbank vond echter dat dit Porsche was. In latere versies van het boek is de tekst aangepast.

    Echter, al in 1923 publiceerde Ganz, die overigens een autotechnisch ingenieur is die ook artikelen schreef (hij is dus GEEN journalist!), al een tekening van een lichtgewicht auto met de bekende kenmerken van de Kever. Deze basis is door anderen als Komenda gebruikt. Wie de eer ook toekomt, het is dus zeker niet Porsche. Die heeft het idee alleen doorontwikkeld.

    De Maikäfer van Adler uit 1931 is trouwens gebaseerd op de Ardi-Ganz uit 1930.

  • Robert Scheerboom

    In het tweede en laatste proces dat werd gehouden voor het Landsgerechtshof in Mannheim (17 december 1955)werd aan Béla Barényi de prioriteitsrechten van de Volkswagen Kever volledig toegewezen. Zowel Horst Mönnich met zijn boek ‘Autostad’ als Herbert A. Quint met ‘Porsche’ moesten hun teksten in hun boeken aanpassen ten gunste van Béla Barényi.
    In 1923 was Josef Ganz leerling aan de Technische Hogeschool in Darmstadt. Echter de tekeningen die hij op school maakte leken zeker niet op de Volkswagen Kever.
    Josef Ganz werkte na zijn studie vele jaren als journalist voor ‘Klein-Motor-Sport’ en daarna voor ‘Motor-Kritik’.

    In het boek van de heer Schilperoord wordt Josef Ganz ook echter opgevoerd als de verantwoordelijke man bij o.a. Mercedes-Benz voor een aantal ontwikkelingen. Helaas wordt daarmee in dit boek een verkeerd beeld van Josef Ganz gegeven en aan prestaties van anderen schromelijk tekort gedaan.

  • Frank

    En de uitvinder van de auto was een Chinees…..?
    Wat een onzin de mensen toch voorgeschoteld krijgen in de pers

De jood Josef Ganz was originele ontwerper VW Kever | Automotive Online

De jood Josef Ganz was originele ontwerper VW Kever

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Robert Scheerboom

    Het hele echte ware verhaal achter de Volkswagen Kever is dat Josef Ganz niet de originele ontwerper van de Volkswagen Kever is. Dat is nog altijd Ferdinand Porsche, afkomstig uit de Oostenrijkse School, waartoe ook gerekend worden Edmund Rumpler , Paul Jaray, Erwin Komenda, Hans Ledwinka, Béla Barényi en Franz Reimspiess. Tijdgenoten die allemaal auto’s ontwierpen die veel op de Kever leken. Maar het oorspronkelijke idee en de vormgeving is van Porsche’s streekgenoot de geniale Béla Barényi, die al in 1925 de grote lijnen van de bekende kever op papier zette en publiceerde. In 1955 is daarom ook het prioriteitsrecht van de Volkswagen Kever door de rechtbank van Stuttgart toegewezen aan Béla Barényi. Josef Ganz heeft als journalist van het blad ‘Motor-Kritik’ de ontwerpen van de Oostenrijkse School altijd wel gepromoot, alleen hij schreef zodanig dat het bleek dat het zìjn ideeën waren. Ganz lag voortdurend overhoop met vele automobielfabrikanten.
    Robert Scheerboom
    Autohistoricus

  • Frank

    In kleine kring was dit verhaal al wel bekend, binnen Porsche is het lang ontkend. Heel goed dat dit nu zo helder beschreven is!

  • Frank

    Als we het dan over de geschiedenis moeten hebben even wat toelichting.

    Horst Mönnich beschreef in 1951 in het boek Die Autostadt de historie van Volkswagen. In dit boek wordt Porsche als bedenker van de Kever opgevoerd.

    Door de inderdaad geniale Barényi werd vervolgens een proces aangespannen want hij vond dat hij de Kever bedacht had. De rechtbank vond echter dat dit Porsche was. In latere versies van het boek is de tekst aangepast.

    Echter, al in 1923 publiceerde Ganz, die overigens een autotechnisch ingenieur is die ook artikelen schreef (hij is dus GEEN journalist!), al een tekening van een lichtgewicht auto met de bekende kenmerken van de Kever. Deze basis is door anderen als Komenda gebruikt. Wie de eer ook toekomt, het is dus zeker niet Porsche. Die heeft het idee alleen doorontwikkeld.

    De Maikäfer van Adler uit 1931 is trouwens gebaseerd op de Ardi-Ganz uit 1930.

  • Robert Scheerboom

    In het tweede en laatste proces dat werd gehouden voor het Landsgerechtshof in Mannheim (17 december 1955)werd aan Béla Barényi de prioriteitsrechten van de Volkswagen Kever volledig toegewezen. Zowel Horst Mönnich met zijn boek ‘Autostad’ als Herbert A. Quint met ‘Porsche’ moesten hun teksten in hun boeken aanpassen ten gunste van Béla Barényi.
    In 1923 was Josef Ganz leerling aan de Technische Hogeschool in Darmstadt. Echter de tekeningen die hij op school maakte leken zeker niet op de Volkswagen Kever.
    Josef Ganz werkte na zijn studie vele jaren als journalist voor ‘Klein-Motor-Sport’ en daarna voor ‘Motor-Kritik’.

    In het boek van de heer Schilperoord wordt Josef Ganz ook echter opgevoerd als de verantwoordelijke man bij o.a. Mercedes-Benz voor een aantal ontwikkelingen. Helaas wordt daarmee in dit boek een verkeerd beeld van Josef Ganz gegeven en aan prestaties van anderen schromelijk tekort gedaan.

  • Frank

    En de uitvinder van de auto was een Chinees…..?
    Wat een onzin de mensen toch voorgeschoteld krijgen in de pers