‘EC bemiddelt in Fiat-conflict Duitsland en Italië’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Volgens persbureau Bloomberg komt het verzoek van het Duitse ministerie van transport. De Duitse autoriteiten hebben de controles op dieseluitstoot flink opgevoerd en beschuldigen nu Fiat ervan dat het dieselauto’s verkoopt die volgens de testresultaten schoon zijn, maar die in werkelijkheid te veel schadelijke stoffen uitstoten.

Volgens de Europese regels zijn de Italiaanse autoriteiten verantwoordelijk voor de typegoedkeuring van Fiats. Uit de Italiaanse tests blijkt dat er niks mis is met de uitstoot van Fiat-auto’s en dat er ook geen ongeoorloofde software is gevonden die de emissietests kan beïnvloeden. Vorige week meldde Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy, die in een onderzoekscommissie van het Europees Parlement zit, dat de nationale instanties vaak te gemakkelijk een typegoedkeuring verstrekken. “Het toezicht is vaak ondermaats”, aldus Gerbrandy. In oktober verschijnt Fiat-topman Sergio Marchionne voor de onderzoekscommissie van het EP.  

Fiat zelf wil niet reageren op de brief van het Duitse ministerie, aldus Bloomberg.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘EC bemiddelt in Fiat-conflict Duitsland en Italië’ | Automotive Online

‘EC bemiddelt in Fiat-conflict Duitsland en Italië’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Volgens persbureau Bloomberg komt het verzoek van het Duitse ministerie van transport. De Duitse autoriteiten hebben de controles op dieseluitstoot flink opgevoerd en beschuldigen nu Fiat ervan dat het dieselauto’s verkoopt die volgens de testresultaten schoon zijn, maar die in werkelijkheid te veel schadelijke stoffen uitstoten.

Volgens de Europese regels zijn de Italiaanse autoriteiten verantwoordelijk voor de typegoedkeuring van Fiats. Uit de Italiaanse tests blijkt dat er niks mis is met de uitstoot van Fiat-auto’s en dat er ook geen ongeoorloofde software is gevonden die de emissietests kan beïnvloeden. Vorige week meldde Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy, die in een onderzoekscommissie van het Europees Parlement zit, dat de nationale instanties vaak te gemakkelijk een typegoedkeuring verstrekken. “Het toezicht is vaak ondermaats”, aldus Gerbrandy. In oktober verschijnt Fiat-topman Sergio Marchionne voor de onderzoekscommissie van het EP.  

Fiat zelf wil niet reageren op de brief van het Duitse ministerie, aldus Bloomberg.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.