‘Diesel stoot minder fijnstof uit dan benzinemotor’
Dit meldt de University of Montreal.
Onderzoekers uit Canada, de VS, Zwitserland, Noorwegen, Italië en Frankrijk bestudeerden de fijnstofuitstoot van benzine- en dieselauto’s. Onderzoeker Patrick Hayes van de University of Montreal coördineerde het onderzoek. Hij concludeert dat wetgevers hun aandacht zouden moeten verleggen van de dieselmotor naar de benzinemotor. “Diesel heeft een slechte reputatie omdat je de uitstoot kunt zien, maar de vervuiling van benzinemotoren is veel erger”, stelt Hayes.
Fijnstoffilters
Sinds dieselauto’s zijn uitgerust met fijnstoffilters is de vervuiling sterk afgenomen. Volgens het onderzoek stoot een benzineauto bij 22 graden buitentemperatuur tien maal zoveel fijnstof (uitgedrukt in PM) uit als een moderne diesel. Bij -7 graden is dat zelfs 62 maal zoveel. De onderzoekers concluderen dat de vervuiling bij kou sterk toeneemt omdat zowel de benzinemotor als de katalysator dan nog moeten opwarmen.
Deze resultaten zijn niet verrassend. In 2012 kwam de ADAC ook al tot de conclusie dat benzineauto’s soms meer fijnstof uitstoten dan diesels.
Uitstoot NOx wel veel hoger
De onderzoekers geven wel toe dat oudere diesels zonder fijnstoffilter veel meer fijnstof uitstoten, en dat de uitstoot van NOx (stikstof) van diesels in het algemeen veel hoger is dan bij benzinemotoren. Juist die NOx-uitstoot was eind 2015 de aanleiding tot dieselgate. NOx veroorzaakt smog en zure regen, voegen de onderzoekers daar aan toe. Het onderzoek is gepubliceerd in het blad Nature.
Reacties
Nox veroorzaakt smog en “zure regen” stellen de wetenschappers…
Waar blijft die zure regen dan ?
Ik geloof dat daar in de jaren 80 al Hel en Verdoemenis over gepredikt werd , later nooit meer iets over gehoord….
Zo zal het nu net zo vergaan met het co2 verhaal , mensen worden bang gemaakt voor een klimaatverandering waar de mensheid marginaal invloed op heeft!!