Britse auto’s zijn ‘niet Brits genoeg’ voor Brexit

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

Dit constateert Bloomberg.

De Automotive Council, het overlegorgaan tussen fabrikanten en overheid in het VK, onderzocht hoeveel onderdelen van een in het VK gebouwde auto nou écht Brits zijn, en kwam uit op gemiddeld 44 procent. Dit terwijl de standaard vrijhandelsakkoorden vereisen dat minstens 50 of 60 procent van de onderdelen uit eigen land komt.

Misbruik voorkomen

Dit gaat een probleem worden op het moment dat het VK – zoals door autofabrikanten wordt bepleit – vrijhandelsakkoorden met Europa gaat opstellen. Daarin staan normen voor het minimale percentage onderdelen dat in eigen land gemaakt moet zijn, om misbruik te voorkomen. Anders is het mogelijk dat een derde land via het VK importheffingen van Europa omzeilt, of omgekeerd.

Autofabrikanten bereiden zich daar nu al op voor, denkt Bloomberg. Van Honda – dat de Civic maakt in het Engelse Swindon – weet het financieel persbureau dat het binnen het VK zoekt naar nieuwe toeleveranciers. Ook Toyota meldde pas te gaan investeren in het VK. Bloomberg voorspelt dat de Engelse fabriek van Nissan mogelijk het Kanaal oversteekt, naar Frankrijk. Nissan is immers voor 43 procent bezit van Renault, wat op zijn beurt voor 15 procent in bezit is van de Franse staat.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Britse auto’s zijn ‘niet Brits genoeg’ voor Brexit | Automotive Online

Britse auto’s zijn ‘niet Brits genoeg’ voor Brexit

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

Dit constateert Bloomberg.

De Automotive Council, het overlegorgaan tussen fabrikanten en overheid in het VK, onderzocht hoeveel onderdelen van een in het VK gebouwde auto nou écht Brits zijn, en kwam uit op gemiddeld 44 procent. Dit terwijl de standaard vrijhandelsakkoorden vereisen dat minstens 50 of 60 procent van de onderdelen uit eigen land komt.

Misbruik voorkomen

Dit gaat een probleem worden op het moment dat het VK – zoals door autofabrikanten wordt bepleit – vrijhandelsakkoorden met Europa gaat opstellen. Daarin staan normen voor het minimale percentage onderdelen dat in eigen land gemaakt moet zijn, om misbruik te voorkomen. Anders is het mogelijk dat een derde land via het VK importheffingen van Europa omzeilt, of omgekeerd.

Autofabrikanten bereiden zich daar nu al op voor, denkt Bloomberg. Van Honda – dat de Civic maakt in het Engelse Swindon – weet het financieel persbureau dat het binnen het VK zoekt naar nieuwe toeleveranciers. Ook Toyota meldde pas te gaan investeren in het VK. Bloomberg voorspelt dat de Engelse fabriek van Nissan mogelijk het Kanaal oversteekt, naar Frankrijk. Nissan is immers voor 43 procent bezit van Renault, wat op zijn beurt voor 15 procent in bezit is van de Franse staat.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.