Onderzoek: dodelijk ongeval met Tesla komt deels door Autopilot

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Het dodelijk ongeval vond plaats met een Tesla Model S

Dit constateert de Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB), die het ongeval analyseerde.

In mei 2016 kwam de 40-jarige Amerikaan Joshua Brown om het leven, terwijl hij de Autopilot in zijn Tesla gebruikte. De Tesla ramde een truck die linksaf sloeg, waarbij de auto zwaar beschadigd raakte en de bestuurder overleed.  

De Autopilot was volgens de NTSB te gebruiken buiten gebieden waar hij voor is ontworpen. Het systeem was er onder de omstandigheden van het ongeval niet op berekend om de truck waar te nemen of om automatisch te remmen. Dat hoeft ook niet, want zoals Tesla zelf ook aangeeft is de Autopilot niet in alle situaties te gebruiken. Het systeem is vooral bedoeld voor het automatisch wisselen van rijstroken op de snelweg, het volgen van in- en uitvoegstroken en het automatisch inparkeren. 

Gedeelde schuld

Daarom is het ongeval ook deels de schuld van Brown zelf, die overmatig veel op het systeem vertrouwde. Het NTSB concludeert dat Brown een beperkt begrip had van de situaties waarin de Autopilot wel of niet gebruikt kon worden. Hij zat tijdens het ongeval niet op te letten, maar hield wel het stuurwiel vast. Op basis daarvan concludeert de Autopilot dat de bestuurder bij de les is. Dat is onvoldoende aanwijzing voor een geautomatiseerd systeem om te checken of de bestuurder wel geconcentreerd is, stelt de NTSB.

Omdat de gebruiker weinig zelf hoefde in te grijpen, was het te makkelijk om afgeleid te raken bij het gebruik van het systeem. Omdat de Autopilot de auto slechts deels zelfrijdend maakt, moet het systeem er volgens de NTSB beter voor zorgen dat de bestuurder geconcentreerd blijft.

In januari concludeerde Tesla zelf dat de Autopilot in dit ongeval geen enkele blaam treft. Wel werd het systeem na het ongeval diverse malen verbeterd. Uiteindelijk wil Tesla naar een volledig autonoom rijdend voertuig. 

 

Onderzoek: dodelijk ongeval met Tesla komt deels door Autopilot | Automotive Online

Onderzoek: dodelijk ongeval met Tesla komt deels door Autopilot

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Het dodelijk ongeval vond plaats met een Tesla Model S

Dit constateert de Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB), die het ongeval analyseerde.

In mei 2016 kwam de 40-jarige Amerikaan Joshua Brown om het leven, terwijl hij de Autopilot in zijn Tesla gebruikte. De Tesla ramde een truck die linksaf sloeg, waarbij de auto zwaar beschadigd raakte en de bestuurder overleed.  

De Autopilot was volgens de NTSB te gebruiken buiten gebieden waar hij voor is ontworpen. Het systeem was er onder de omstandigheden van het ongeval niet op berekend om de truck waar te nemen of om automatisch te remmen. Dat hoeft ook niet, want zoals Tesla zelf ook aangeeft is de Autopilot niet in alle situaties te gebruiken. Het systeem is vooral bedoeld voor het automatisch wisselen van rijstroken op de snelweg, het volgen van in- en uitvoegstroken en het automatisch inparkeren. 

Gedeelde schuld

Daarom is het ongeval ook deels de schuld van Brown zelf, die overmatig veel op het systeem vertrouwde. Het NTSB concludeert dat Brown een beperkt begrip had van de situaties waarin de Autopilot wel of niet gebruikt kon worden. Hij zat tijdens het ongeval niet op te letten, maar hield wel het stuurwiel vast. Op basis daarvan concludeert de Autopilot dat de bestuurder bij de les is. Dat is onvoldoende aanwijzing voor een geautomatiseerd systeem om te checken of de bestuurder wel geconcentreerd is, stelt de NTSB.

Omdat de gebruiker weinig zelf hoefde in te grijpen, was het te makkelijk om afgeleid te raken bij het gebruik van het systeem. Omdat de Autopilot de auto slechts deels zelfrijdend maakt, moet het systeem er volgens de NTSB beter voor zorgen dat de bestuurder geconcentreerd blijft.

In januari concludeerde Tesla zelf dat de Autopilot in dit ongeval geen enkele blaam treft. Wel werd het systeem na het ongeval diverse malen verbeterd. Uiteindelijk wil Tesla naar een volledig autonoom rijdend voertuig.