Europees Parlement steunt voorstel om Euro 7 vijf jaar later in te voeren

Euro 7 • De strengere milieunorm voor personenauto’s zou dan in 2030 worden ingevoerd.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
(Foto: Shutterstock)

Het Europees Parlement steunt een voorstel om de strengere Euro 7-emissienormen vijf jaar uit te stellen. De geplande invoeringsdatum voor personenauto’s gaat van 2025 naar 1 juli 2030, voor vrachtwagens verschuift de invoering van 2027 naar 1 juli 2031.

Dit meldt de Europese Unie. Het voorstel is nu goedgekeurd door de Milieucommissie van het parlement. Naar verwachting wordt het per 1 november door het complete parlement bekrachtigd. Daarna vormt dit voorstel het uitgangspunt bij de onderhandelingen met de EU-landen. Met name de autoproducerende landen hebben de afgelopen periode aangegeven de Euro 7-normen te zwaar te vinden. Nederland heeft verklaard te willen vasthouden aan de invoering van de strengere normen per 2025.

Evenwicht

Het Europees Parlement doet het voorstel tot uitstel omdat ze de berekeningsmethoden en limieten van de EU voor de uitstoot van remdeeltjes en de mate van bandenslijtage in één lijn willen brengen met de internationale normen, die momenteel worden ontwikkeld door de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties. Parlementslid Alexandr Vondra zegt: “We hebben met succes een evenwicht gevonden tussen milieudoelstellingen en de vitale belangen van fabrikanten. Het zou contraproductief zijn om een ​​milieubeleid te voeren dat zowel de Europese industrie als haar burgers schaadt. Door ons compromis dienen we de belangen van alle betrokken partijen en vermijden we extreme standpunten.”

Acea, de koepel van Europese autofabrikanten, is een verklaard tegenstander van de Euro 7-norm. Acea vindt dat fabrikanten beter kunnen investeren in elektrificatie, dan in het nog schoner maken van verbrandingsmotoren.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Europees Parlement steunt voorstel om Euro 7 vijf jaar later in te voeren | Automotive Online

Europees Parlement steunt voorstel om Euro 7 vijf jaar later in te voeren

Euro 7 • De strengere milieunorm voor personenauto’s zou dan in 2030 worden ingevoerd.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
(Foto: Shutterstock)

Het Europees Parlement steunt een voorstel om de strengere Euro 7-emissienormen vijf jaar uit te stellen. De geplande invoeringsdatum voor personenauto’s gaat van 2025 naar 1 juli 2030, voor vrachtwagens verschuift de invoering van 2027 naar 1 juli 2031.

Dit meldt de Europese Unie. Het voorstel is nu goedgekeurd door de Milieucommissie van het parlement. Naar verwachting wordt het per 1 november door het complete parlement bekrachtigd. Daarna vormt dit voorstel het uitgangspunt bij de onderhandelingen met de EU-landen. Met name de autoproducerende landen hebben de afgelopen periode aangegeven de Euro 7-normen te zwaar te vinden. Nederland heeft verklaard te willen vasthouden aan de invoering van de strengere normen per 2025.

Evenwicht

Het Europees Parlement doet het voorstel tot uitstel omdat ze de berekeningsmethoden en limieten van de EU voor de uitstoot van remdeeltjes en de mate van bandenslijtage in één lijn willen brengen met de internationale normen, die momenteel worden ontwikkeld door de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties. Parlementslid Alexandr Vondra zegt: “We hebben met succes een evenwicht gevonden tussen milieudoelstellingen en de vitale belangen van fabrikanten. Het zou contraproductief zijn om een ​​milieubeleid te voeren dat zowel de Europese industrie als haar burgers schaadt. Door ons compromis dienen we de belangen van alle betrokken partijen en vermijden we extreme standpunten.”

Acea, de koepel van Europese autofabrikanten, is een verklaard tegenstander van de Euro 7-norm. Acea vindt dat fabrikanten beter kunnen investeren in elektrificatie, dan in het nog schoner maken van verbrandingsmotoren.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.