Bloomberg: Duitsland bezig importheffing Chinese auto’s te stoppen

Handelsoorlog • Volgens de Duitse transportminister Volker Wissing dreigt de EU hierdoor in een handelsoorlog verwikkeld te raken met China.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De Duitse regering probeert te voorkomen dat de hogere importheffingen op Chinese elektrische auto’s van kracht worden, of op zijn minst af te zwakken als een volledige stop niet mogelijk is. Dat meldt persbureau Bloomberg.

Ambtenaren in Berlijn zijn optimistisch dat de Europese Unie een oplossing vindt in directe gesprekken met China, schrijft het persbureau. De grootste economie van Europa gelooft dat het land bondgenoten heeft binnen het blok.

De Europese Commissie zei woensdag dat China oneerlijke concurrentie bedrijft door eigen fabrikanten te subsidiëren. Als daaraan niets verandert, komen er vanaf 4 juli extra heffingen tot ruim 38 procent. Volgens de Duitse transportminister Volker Wissing dreigt de EU hierdoor in een handelsoorlog verwikkeld te raken met China. Dat land is een zeer belangrijke afzetmarkt voor Duitsland.

AM-columnist Arjen de Jong stelt dat de Europese Commissie er goed aan doet om hoge importheffingen op te leggen. 

Bovag-voorzitter Han ten Broeke staat achter het besluit van de Europese Commissie (EC) om extra importheffingen op te leggen aan fabrikanten van Chinese EV’s als uit Europees onderzoek blijkt dat deze fabrikanten profiteren van ongeoorloofde staatssteun. Dit vertelt de voorzitter van de branchevereniging aan AM.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Bloomberg: Duitsland bezig importheffing Chinese auto’s te stoppen | Automotive Online

Bloomberg: Duitsland bezig importheffing Chinese auto’s te stoppen

Handelsoorlog • Volgens de Duitse transportminister Volker Wissing dreigt de EU hierdoor in een handelsoorlog verwikkeld te raken met China.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Duitse regering probeert te voorkomen dat de hogere importheffingen op Chinese elektrische auto’s van kracht worden, of op zijn minst af te zwakken als een volledige stop niet mogelijk is. Dat meldt persbureau Bloomberg.

Ambtenaren in Berlijn zijn optimistisch dat de Europese Unie een oplossing vindt in directe gesprekken met China, schrijft het persbureau. De grootste economie van Europa gelooft dat het land bondgenoten heeft binnen het blok.

De Europese Commissie zei woensdag dat China oneerlijke concurrentie bedrijft door eigen fabrikanten te subsidiëren. Als daaraan niets verandert, komen er vanaf 4 juli extra heffingen tot ruim 38 procent. Volgens de Duitse transportminister Volker Wissing dreigt de EU hierdoor in een handelsoorlog verwikkeld te raken met China. Dat land is een zeer belangrijke afzetmarkt voor Duitsland.

AM-columnist Arjen de Jong stelt dat de Europese Commissie er goed aan doet om hoge importheffingen op te leggen. 

Bovag-voorzitter Han ten Broeke staat achter het besluit van de Europese Commissie (EC) om extra importheffingen op te leggen aan fabrikanten van Chinese EV’s als uit Europees onderzoek blijkt dat deze fabrikanten profiteren van ongeoorloofde staatssteun. Dit vertelt de voorzitter van de branchevereniging aan AM.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.