Acea: Europese EV-verkoop in mei ‘flink’ teruggezakt

Acea • De verkopen van hybride wagens zaten vorige maand wel in de lift.
Kim Andriessen Kim Andriessen
(Foto: Shutterstock)

De Europese automarkt is vorige maand gekrompen. Met name bij elektrische auto’s was sprake van stevige minnen, zo schrijft de Europese belangenorganisatie voor de auto-industrie Acea in zijn maandelijkse update.

In totaal werden er in mei 2024 in de Europese Unie bijna 912 duizend personenauto’s op kenteken gezet. Dat was 3 procent minder dan een jaar eerder. In Italië, Duitsland en Frankrijk gingen de verkopen tot bijna 7 procent omlaag. In Nederland werden er 28.361 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Dit was bijna 14 procent minder dan in mei 2023, zo meldde AM al eerder deze maand.

Vooral de Europese EV-verkoop zakte in mei flink terug (-12%) , zo constateert Acea. In Duitsland bedroeg de min zelfs bijna 31 procent. In Nederland werden bijna 12 procent minder elektrische auto’s verkocht, zo constateerden de Bovag en RAI Vereniging eerder al. De brancheverenigingen schreven de daling toe aan de onzekerheid over het voortzetten van de korting op de motorrijtuigenbelasting na 2025.

De vraag naar elektrische auto’s is wereldwijd onder druk komen te staan omdat veel overheden hun subsidieregelingen voor stekkerwagens aan het afbouwen zijn, aldus Acea. In Europa zijn volledig elektrische auto’s nog goed voor een marktaandeel van 12,5 procent. De verkopen van hybrides zaten vorige maand wel in de lift. Hun marktaandeel lag op bijna 30 procent. Benzineauto’s bleven het populairst, met een marktaandeel van meer dan 35 procent, zo blijkt uit de data van Acea.

Afbeelding: Acea

Ondanks de neergang in mei, stegen de Europese nieuwregistraties tot nu toe in de eerste vijf maanden van 2024 met 4,6 procent naar 4,6 miljoen auto’s. De Spaanse markt liet tussen januari en mei met 6,8 procent de grootste groei zien.

Merken

Bij de merken gaat traditiegetrouw Volkswagen aan kop. Toyota neemt inmiddels een stevige tweede plek in op de Europese nieuwverkoopranglijst. Het Japanse merk laat een groei van 13 procent zien ten opzichte van mei 2023. BMW is op plek vijf het eerste premiummerk.

Verkoop in mei in de Europese Unie:

Merk 2024 2023 +/-(in%)
Volkswagen 103.190 103.112 +0,1
Toyota 65.186 57.701 +13
Renault 57.745 58.681 -1,6
Skoda 53.084 49.715 +6,8
BMW 51.879 59.003 -12,1
Totaal 911.697 939.521 -3

Bron: Acea, bewerking AM

Acea: Europese EV-verkoop in mei ‘flink’ teruggezakt | Automotive Online

Acea: Europese EV-verkoop in mei ‘flink’ teruggezakt

Acea • De verkopen van hybride wagens zaten vorige maand wel in de lift.
Kim Andriessen Kim Andriessen
(Foto: Shutterstock)

De Europese automarkt is vorige maand gekrompen. Met name bij elektrische auto’s was sprake van stevige minnen, zo schrijft de Europese belangenorganisatie voor de auto-industrie Acea in zijn maandelijkse update.

In totaal werden er in mei 2024 in de Europese Unie bijna 912 duizend personenauto’s op kenteken gezet. Dat was 3 procent minder dan een jaar eerder. In Italië, Duitsland en Frankrijk gingen de verkopen tot bijna 7 procent omlaag. In Nederland werden er 28.361 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Dit was bijna 14 procent minder dan in mei 2023, zo meldde AM al eerder deze maand.

Vooral de Europese EV-verkoop zakte in mei flink terug (-12%) , zo constateert Acea. In Duitsland bedroeg de min zelfs bijna 31 procent. In Nederland werden bijna 12 procent minder elektrische auto’s verkocht, zo constateerden de Bovag en RAI Vereniging eerder al. De brancheverenigingen schreven de daling toe aan de onzekerheid over het voortzetten van de korting op de motorrijtuigenbelasting na 2025.

De vraag naar elektrische auto’s is wereldwijd onder druk komen te staan omdat veel overheden hun subsidieregelingen voor stekkerwagens aan het afbouwen zijn, aldus Acea. In Europa zijn volledig elektrische auto’s nog goed voor een marktaandeel van 12,5 procent. De verkopen van hybrides zaten vorige maand wel in de lift. Hun marktaandeel lag op bijna 30 procent. Benzineauto’s bleven het populairst, met een marktaandeel van meer dan 35 procent, zo blijkt uit de data van Acea.

Afbeelding: Acea

Ondanks de neergang in mei, stegen de Europese nieuwregistraties tot nu toe in de eerste vijf maanden van 2024 met 4,6 procent naar 4,6 miljoen auto’s. De Spaanse markt liet tussen januari en mei met 6,8 procent de grootste groei zien.

Merken

Bij de merken gaat traditiegetrouw Volkswagen aan kop. Toyota neemt inmiddels een stevige tweede plek in op de Europese nieuwverkoopranglijst. Het Japanse merk laat een groei van 13 procent zien ten opzichte van mei 2023. BMW is op plek vijf het eerste premiummerk.

Verkoop in mei in de Europese Unie:

Merk 2024 2023 +/-(in%)
Volkswagen 103.190 103.112 +0,1
Toyota 65.186 57.701 +13
Renault 57.745 58.681 -1,6
Skoda 53.084 49.715 +6,8
BMW 51.879 59.003 -12,1
Totaal 911.697 939.521 -3

Bron: Acea, bewerking AM