Chinese staatsmedia: EU-heffingen moeten weg voor 4 juli

Handelsoorlog • De extra heffingen kunnen oplopen tot 38 procent en komen bovenop bestaande importtarieven voor Chinese elektrische auto’s van 10 procent.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Europa, China
(Foto: Shutterstock)

China wil dat de forse invoerheffingen van de Europese Unie op Chinese elektrische auto’s voor 4 juli komen te vervallen en dat verder wordt gepraat over een oplossing voor het conflict. Dat melden Chinese staatsmedia. Die dag zouden de extra tarieven op elektrische auto’s van Chinese makelij van kracht moeten worden.

Maar volgens de staatskrant Global Times hebben de Chinese handelsminister Wang Wentao en EU-commissaris voor Handel Valdis Dombrovskis afgesproken dat er verder gepraat wordt. Voorwaarde is volgens Beijing dan wel dat die voorlopige heffingen van tafel gaan. China heeft al gedreigd met tegenmaatregelen tegen de EU.

De extra heffingen kunnen oplopen tot 38 procent en komen bovenop bestaande importtarieven voor Chinese elektrische auto’s van 10 procent.

Brandstofauto’s

China heeft al gezegd onderzoek te doen naar het dumpen van varkensvlees uit Europa op de Chinese markt. Dat kan betekenen dat er heffingen komen op varkensvlees uit de EU. China is ’s werelds grootste importeur van varkensvlees. Het land importeerde vorig jaar ruim 1,5 miljoen ton varkensvlees, waarvan meer dan de helft uit Europa kwam.

Global Times heeft ook gemeld dat Beijing maatregelen overweegt rond Europese zuivelproducten en dat er mogelijk heffingen komen op brandstofauto’s van Europese makelij.

De Duitse industriële lobbygroep BDI verwelkomt de gesprekken tussen de EU en China over de heffingen. BDI-voorzitter Siegfried Russwurm spreekt van goede signalen en hoopt dat die onderhandelingen een escalatie van het conflict tot een daadwerkelijke handelsoorlog kunnen voorkomen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Chinese staatsmedia: EU-heffingen moeten weg voor 4 juli | Automotive Online

Chinese staatsmedia: EU-heffingen moeten weg voor 4 juli

Handelsoorlog • De extra heffingen kunnen oplopen tot 38 procent en komen bovenop bestaande importtarieven voor Chinese elektrische auto’s van 10 procent.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Europa, China
(Foto: Shutterstock)

China wil dat de forse invoerheffingen van de Europese Unie op Chinese elektrische auto’s voor 4 juli komen te vervallen en dat verder wordt gepraat over een oplossing voor het conflict. Dat melden Chinese staatsmedia. Die dag zouden de extra tarieven op elektrische auto’s van Chinese makelij van kracht moeten worden.

Maar volgens de staatskrant Global Times hebben de Chinese handelsminister Wang Wentao en EU-commissaris voor Handel Valdis Dombrovskis afgesproken dat er verder gepraat wordt. Voorwaarde is volgens Beijing dan wel dat die voorlopige heffingen van tafel gaan. China heeft al gedreigd met tegenmaatregelen tegen de EU.

De extra heffingen kunnen oplopen tot 38 procent en komen bovenop bestaande importtarieven voor Chinese elektrische auto’s van 10 procent.

Brandstofauto’s

China heeft al gezegd onderzoek te doen naar het dumpen van varkensvlees uit Europa op de Chinese markt. Dat kan betekenen dat er heffingen komen op varkensvlees uit de EU. China is ’s werelds grootste importeur van varkensvlees. Het land importeerde vorig jaar ruim 1,5 miljoen ton varkensvlees, waarvan meer dan de helft uit Europa kwam.

Global Times heeft ook gemeld dat Beijing maatregelen overweegt rond Europese zuivelproducten en dat er mogelijk heffingen komen op brandstofauto’s van Europese makelij.

De Duitse industriële lobbygroep BDI verwelkomt de gesprekken tussen de EU en China over de heffingen. BDI-voorzitter Siegfried Russwurm spreekt van goede signalen en hoopt dat die onderhandelingen een escalatie van het conflict tot een daadwerkelijke handelsoorlog kunnen voorkomen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.