BMW verkoopt meer elektrische auto’s, totale verkoop stagneert

BMW • De verkopen daalden licht in thuismarkt Duitsland en Azië, inclusief China.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het hoofdkantoor van BMW. (Foto: Shutterstock)

BMW heeft in de eerste helft van dit jaar fors meer elektrische auto’s verkocht. De totale verkopen van de Duitse fabrikant van luxewagens, die naast het automerk BMW ook eigenaar is van Mini en Rolls-Royce, lieten in de eerste zes maanden van 2024 daarentegen een stagnatie zien. Dat meldt het ANP.

BMW verkocht in totaal wereldwijd 1,2 miljoen voertuigen. Dat was iets minder dan vorig jaar. Het automerk BMW presteerde iets beter met 1,1 miljoen verkochte voertuigen, een groei van 2,3 procent ten opzichte van de eerste helft van 2023. Dochterondernemingen Mini (dat problemen kent bij de uitrol van het agentuurmodel) en Rolls-Royce zagen de verkopen met respectievelijk bijna 19 procent en ruim 11 procent dalen. Bij Mini vertrok eerder dit jaar ceo Stefanie Wurst.

De verkoop van volledig elektrische auto’s binnen de hele groep steeg met bijna een kwart tot meer dan 190 duizend stuks en met ruim een ​​derde bij het merk BMW. De resultaten waren wel aanzienlijk zwakker dan in het voorgaande volledige jaar. In 2023 rapporteerde BMW een verkoopgroei van bijna driekwart voor volledig elektrische voertuigen.

De verkopen daalden licht in thuismarkt Duitsland en Azië, inclusief China. In heel Europa en de Verenigde Staten was een kleine stijging te zien. Volgens commercieel directeur Jochen Goller kunnen de verkoopcijfers van de groep nog steeds als positief worden beoordeeld, gezien de uitdagende marktomstandigheden. “In de eerste zes maanden van het jaar zijn we erin geslaagd een groei met dubbele cijfers te realiseren met volledig elektrische voertuigen en modellen uit het hogere premiumsegment”, aldus Goller.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

BMW verkoopt meer elektrische auto’s, totale verkoop stagneert | Automotive Online

BMW verkoopt meer elektrische auto’s, totale verkoop stagneert

BMW • De verkopen daalden licht in thuismarkt Duitsland en Azië, inclusief China.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het hoofdkantoor van BMW. (Foto: Shutterstock)

BMW heeft in de eerste helft van dit jaar fors meer elektrische auto’s verkocht. De totale verkopen van de Duitse fabrikant van luxewagens, die naast het automerk BMW ook eigenaar is van Mini en Rolls-Royce, lieten in de eerste zes maanden van 2024 daarentegen een stagnatie zien. Dat meldt het ANP.

BMW verkocht in totaal wereldwijd 1,2 miljoen voertuigen. Dat was iets minder dan vorig jaar. Het automerk BMW presteerde iets beter met 1,1 miljoen verkochte voertuigen, een groei van 2,3 procent ten opzichte van de eerste helft van 2023. Dochterondernemingen Mini (dat problemen kent bij de uitrol van het agentuurmodel) en Rolls-Royce zagen de verkopen met respectievelijk bijna 19 procent en ruim 11 procent dalen. Bij Mini vertrok eerder dit jaar ceo Stefanie Wurst.

De verkoop van volledig elektrische auto’s binnen de hele groep steeg met bijna een kwart tot meer dan 190 duizend stuks en met ruim een ​​derde bij het merk BMW. De resultaten waren wel aanzienlijk zwakker dan in het voorgaande volledige jaar. In 2023 rapporteerde BMW een verkoopgroei van bijna driekwart voor volledig elektrische voertuigen.

De verkopen daalden licht in thuismarkt Duitsland en Azië, inclusief China. In heel Europa en de Verenigde Staten was een kleine stijging te zien. Volgens commercieel directeur Jochen Goller kunnen de verkoopcijfers van de groep nog steeds als positief worden beoordeeld, gezien de uitdagende marktomstandigheden. “In de eerste zes maanden van het jaar zijn we erin geslaagd een groei met dubbele cijfers te realiseren met volledig elektrische voertuigen en modellen uit het hogere premiumsegment”, aldus Goller.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.