Togg domineert Turkse EV-markt, Renault voert totale markt aan

Togg • Auto’s van Togg zijn nu nog niet te koop in de EU, maar daar gaat volgens ceo Gürcan Karakas in Q3 van dit jaar verandering in komen.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Togg
De T10X van Togg. (Foto: Shutterstock)

Zo’n één op drie nieuw verkochte EV’s in Turkije in het afgelopen halfjaar was een auto van Togg. Op de thuismarkt verkocht deze nieuwkomer in H1 zo’n 13 duizend auto’s, wat goed is voor ongeveer 37 procent van de EV-markt in Turkije. Dit melden Turkse media naar aanleiding van berichtgeving van branchevereniging ODMD. Op gepaste afstand volgen BMW, met ruim 3.800 verkochte EV’s, Tesla (ruim 3.000) en Ssangyong (ruim 2.500).

In totaal werden er in de afgelopen zes maanden ruim 35 duizend EV’s verkocht in Turkije, wat, vergeleken met 2023, een stijging van 223 procent op jaarbasis betekent. Het EV-marktaandeel is in Turkije goed voor bijna 8 procent van alle autoverkopen. Het populairste EV-model in de afgelopen zes maanden was de Togg T10X, een e-SUV in het C-segment.

Powerranking

De Turkse EV-fabrikant Togg, een acroniem van Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu, oftewel Turkse automobiel joint venture groep, is in 2018 opgericht door een vijftal grote Turkse ondernemingen. Dit kwintet krijgt steun van de regering in Ankara om Turkije een eigen onafhankelijke autofabrikant te bieden. In 2019 onthulde de president Erdogan het eerste model. De regering in Ankara wil van Togg een succes maken en voert daarom een een pro-Togg protectionisch beleid. Zo voerde de Turkse overheid recent een importheffing in voor in China gebouwde auto’s (van 40 procent van de waarde van de auto).

De Togg T10X is nu nog niet te koop in de Europese Unie, maar daar komt volgens ceo Gürcan Karakas in het derde kwartaal van dit jaar verandering in.

In de nieuwste AM Powerranking, die in mei van dit jaar verscheen, kreeg Togg de slagingskans ‘klein’. Volgens de AM-redactie presenteerde Togg op de CES in Las Vegas een ‘op het oog realistische visie’. Maar, zo vervolgt het commentaar: ‘Tegelijkertijd kent het concern veel opstartproblemen bij de productie. De overheidscommitment zorgt ervoor dat Togg nog niet wordt afgewaardeerd.’ Klik hier voor het volledige overzicht van de 34 toetreders.

Turkse automarkt

Op de algehele Turkse automarkt was Renault in het eerste halfjaar van 2024 het populairste merk. Er zijn in het land bijna 57 duizend auto’s van het Franse merk verkocht, zo meldt ODMD. Fiat (ruim 43 duizend) en Chery (bijna 35 duizend) bekleden respectievelijk de tweede en derde plek. In totaal werden er in Turkije ruim 462 duizend personenauto’s verkocht in Q1 en Q2, een groei van ongeveer 7 procent ten opzichte van H1 in 2023.

Togg domineert Turkse EV-markt, Renault voert totale markt aan | Automotive Online

Togg domineert Turkse EV-markt, Renault voert totale markt aan

Togg • Auto’s van Togg zijn nu nog niet te koop in de EU, maar daar gaat volgens ceo Gürcan Karakas in Q3 van dit jaar verandering in komen.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Togg
De T10X van Togg. (Foto: Shutterstock)

Zo’n één op drie nieuw verkochte EV’s in Turkije in het afgelopen halfjaar was een auto van Togg. Op de thuismarkt verkocht deze nieuwkomer in H1 zo’n 13 duizend auto’s, wat goed is voor ongeveer 37 procent van de EV-markt in Turkije. Dit melden Turkse media naar aanleiding van berichtgeving van branchevereniging ODMD. Op gepaste afstand volgen BMW, met ruim 3.800 verkochte EV’s, Tesla (ruim 3.000) en Ssangyong (ruim 2.500).

In totaal werden er in de afgelopen zes maanden ruim 35 duizend EV’s verkocht in Turkije, wat, vergeleken met 2023, een stijging van 223 procent op jaarbasis betekent. Het EV-marktaandeel is in Turkije goed voor bijna 8 procent van alle autoverkopen. Het populairste EV-model in de afgelopen zes maanden was de Togg T10X, een e-SUV in het C-segment.

Powerranking

De Turkse EV-fabrikant Togg, een acroniem van Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu, oftewel Turkse automobiel joint venture groep, is in 2018 opgericht door een vijftal grote Turkse ondernemingen. Dit kwintet krijgt steun van de regering in Ankara om Turkije een eigen onafhankelijke autofabrikant te bieden. In 2019 onthulde de president Erdogan het eerste model. De regering in Ankara wil van Togg een succes maken en voert daarom een een pro-Togg protectionisch beleid. Zo voerde de Turkse overheid recent een importheffing in voor in China gebouwde auto’s (van 40 procent van de waarde van de auto).

De Togg T10X is nu nog niet te koop in de Europese Unie, maar daar komt volgens ceo Gürcan Karakas in het derde kwartaal van dit jaar verandering in.

In de nieuwste AM Powerranking, die in mei van dit jaar verscheen, kreeg Togg de slagingskans ‘klein’. Volgens de AM-redactie presenteerde Togg op de CES in Las Vegas een ‘op het oog realistische visie’. Maar, zo vervolgt het commentaar: ‘Tegelijkertijd kent het concern veel opstartproblemen bij de productie. De overheidscommitment zorgt ervoor dat Togg nog niet wordt afgewaardeerd.’ Klik hier voor het volledige overzicht van de 34 toetreders.

Turkse automarkt

Op de algehele Turkse automarkt was Renault in het eerste halfjaar van 2024 het populairste merk. Er zijn in het land bijna 57 duizend auto’s van het Franse merk verkocht, zo meldt ODMD. Fiat (ruim 43 duizend) en Chery (bijna 35 duizend) bekleden respectievelijk de tweede en derde plek. In totaal werden er in Turkije ruim 462 duizend personenauto’s verkocht in Q1 en Q2, een groei van ongeveer 7 procent ten opzichte van H1 in 2023.