‘Slechts klein deel Chinese autofabrikanten winstgevend in 2030’

Chinese merken • Slechts een handvol merken kan de huidige prijzenslag volhouden.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
BYD was in september 2023 al prominent aanwezig in München, tijdens de IAA. Deze Beierse stad is een van de speelsteden tijdens het EK voetbal in de zomer van 2024.
(Foto: Shutterstock).

13 procent van de 137 Chinese merken die elektrische auto’s verkopen zullen omstreeks 2030 winstgevend zijn. Dat schrijft Autonews Europe op basis van onderzoek van consultancy Alixpartners.

Volgens Alixpartners verdwijnen er merken, gaan er fusies volgen en blijven sommige merken zwoegen voor een minimaal marktaandeel. Chinese merken proberen elkaar ook in China de tent uit te vechten door stevige prijsverlagingen door te voeren. De daardoor ontstane prijzenoorlog is volgens het bureau voor grote fabrikanten als BYD wel, maar voor kleine fabrikanten niet vol te houden.

Onlangs voorspelde Alixpartners nog dat Chinese autofabrikanten omstreeks 2030 goed zijn voor ongeveer een derde van de wereldwijde automarkt. Wel stelt Alixpartners het aandeel van de Chinese merken in 2030 op de Europese markt bij van 15 naar 12 procent, dit als gevolg van de importheffingen.

In de nieuwste AM Powerranking, die in mei van dit jaar verscheen, zijn alle nieuwkomers op een rij gezet en wordt hun slagingskans beoordeeld. Klik hier voor het volledige overzicht van de 34 toetreders.
Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Slechts klein deel Chinese autofabrikanten winstgevend in 2030’ | Automotive Online

‘Slechts klein deel Chinese autofabrikanten winstgevend in 2030’

Chinese merken • Slechts een handvol merken kan de huidige prijzenslag volhouden.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
BYD was in september 2023 al prominent aanwezig in München, tijdens de IAA. Deze Beierse stad is een van de speelsteden tijdens het EK voetbal in de zomer van 2024.
(Foto: Shutterstock).

13 procent van de 137 Chinese merken die elektrische auto’s verkopen zullen omstreeks 2030 winstgevend zijn. Dat schrijft Autonews Europe op basis van onderzoek van consultancy Alixpartners.

Volgens Alixpartners verdwijnen er merken, gaan er fusies volgen en blijven sommige merken zwoegen voor een minimaal marktaandeel. Chinese merken proberen elkaar ook in China de tent uit te vechten door stevige prijsverlagingen door te voeren. De daardoor ontstane prijzenoorlog is volgens het bureau voor grote fabrikanten als BYD wel, maar voor kleine fabrikanten niet vol te houden.

Onlangs voorspelde Alixpartners nog dat Chinese autofabrikanten omstreeks 2030 goed zijn voor ongeveer een derde van de wereldwijde automarkt. Wel stelt Alixpartners het aandeel van de Chinese merken in 2030 op de Europese markt bij van 15 naar 12 procent, dit als gevolg van de importheffingen.

In de nieuwste AM Powerranking, die in mei van dit jaar verscheen, zijn alle nieuwkomers op een rij gezet en wordt hun slagingskans beoordeeld. Klik hier voor het volledige overzicht van de 34 toetreders.
Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.