Mercedes verkoopt minder auto’s door zwakkere vraag China

Mercedes • Het concern schroefde ook de verwachting voor de winstmarge dit jaar licht terug.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
mercedes logo shuttertstock
(Foto: Mercedes) (foto: Shutterstock)

Het Duitse automerk Mercedes-Benz heeft in het tweede kwartaal van dit jaar minder voertuigen verkocht. Het concern wijt de daling aan de sterk afgenomen verkoop van elektrische auto’s en een afnemende vraag in China. Dat meldt het ANP.

Mercedes voegt zich daarmee bij een groeiende lijst van autofabrikanten die worstelen met een zwakkere vraag in China en een daling van de verkopen van elektrische auto’s in Europa. In Europa wordt de vraag gedrukt doordat overheden zijn begonnen de subsidies op de aanschaf van elektrische auto’s te verminderen of te beëindigen. Alleen BMW, de grootste rivaal van Mercedes, wist de dalende verkooptrend in Europa te doorbreken met de introductie van verschillende nieuwe elektrische modellen.

De wereldwijde verkoop van personenauto’s van Mercedes-Benz daalde afgelopen kwartaal met 3,7 procent tot ongeveer 496 duizend voertuigen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De verkoop van volledig elektrische voertuigen nam met een kwart af. De kwartaalwinst daalde met 19 procent tot 4 miljard euro. Het concern schroefde ook de verwachting voor de winstmarge dit jaar licht terug.

Mercedes heeft ook zijn elektrificatieplannen teruggeschroefd om weer meer te investeren in voertuigen met verbrandingsmotoren, die meer geld opleveren. Wel brengt het bedrijf nieuwe volledig elektrische modellen op de markt, nadat de eerste generatie elektrische auto’s van het concern niet aan de verwachtingen had voldaan.

Duitse fabrikanten vrezen Chinese ‘vergeldingsacties’ als reactie op de importheffingen die de EU aan Chinese fabrikanten van EV’s heeft opgelegd.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Mercedes verkoopt minder auto’s door zwakkere vraag China | Automotive Online

Mercedes verkoopt minder auto’s door zwakkere vraag China

Mercedes • Het concern schroefde ook de verwachting voor de winstmarge dit jaar licht terug.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
mercedes logo shuttertstock
(Foto: Mercedes) (foto: Shutterstock)

Het Duitse automerk Mercedes-Benz heeft in het tweede kwartaal van dit jaar minder voertuigen verkocht. Het concern wijt de daling aan de sterk afgenomen verkoop van elektrische auto’s en een afnemende vraag in China. Dat meldt het ANP.

Mercedes voegt zich daarmee bij een groeiende lijst van autofabrikanten die worstelen met een zwakkere vraag in China en een daling van de verkopen van elektrische auto’s in Europa. In Europa wordt de vraag gedrukt doordat overheden zijn begonnen de subsidies op de aanschaf van elektrische auto’s te verminderen of te beëindigen. Alleen BMW, de grootste rivaal van Mercedes, wist de dalende verkooptrend in Europa te doorbreken met de introductie van verschillende nieuwe elektrische modellen.

De wereldwijde verkoop van personenauto’s van Mercedes-Benz daalde afgelopen kwartaal met 3,7 procent tot ongeveer 496 duizend voertuigen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De verkoop van volledig elektrische voertuigen nam met een kwart af. De kwartaalwinst daalde met 19 procent tot 4 miljard euro. Het concern schroefde ook de verwachting voor de winstmarge dit jaar licht terug.

Mercedes heeft ook zijn elektrificatieplannen teruggeschroefd om weer meer te investeren in voertuigen met verbrandingsmotoren, die meer geld opleveren. Wel brengt het bedrijf nieuwe volledig elektrische modellen op de markt, nadat de eerste generatie elektrische auto’s van het concern niet aan de verwachtingen had voldaan.

Duitse fabrikanten vrezen Chinese ‘vergeldingsacties’ als reactie op de importheffingen die de EU aan Chinese fabrikanten van EV’s heeft opgelegd.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.