‘Stellantis is bereid om merken af te stoten’

Stellantis • Maserati, DS en Lancia zouden ter discussie staan.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Autofabrikant Stellantis is bereid om merken die ‘geen bijdrage aan het resultaat leveren’ af te stoten. Dat meldt Reuters, op basis van investor meetings die gisteren plaatsvonden na de presentatie van de halfjaarcijfers. Het concern voert momenteel 14 merken.

Om de zwakke winstmarges aan te pakken, zei ceo Carlos Tavares, dat Stellantis niet zal aarzelen om merken uit zijn portfolio te schrappen.”Als ze geen geld verdienen, dan zullen we ermee stoppen. We kunnen het ons niet veroorloven om merken te hebben die geen geld verdienen.”

De uitspraken van Tavares betekenen een ommekeer voor het concern. In het verleden vertelde de ceo altijd dat er plek was voor alle merken. Stellantis publiceert geen cijfers voor individuele merken, behalve Maserati, dat een aangepast operationeel verlies van 82 miljoen euro rapporteerde in de eerste helft van het jaar.

Sommige analisten zeggen dat Maserati mogelijk een doelwit is voor een verkoop door Stellantis, terwijl andere merken zoals (het recent geherintroduceerde) Lancia of DS het risico lopen te worden geschrapt gezien hun marginale bijdrage aan de totale verkoop van de groep.

Wie wil weten hoe de directe toekomst van Stellantis eruit ziet, moet een kijkje nemen bij de Broekhuis-showroom in Zwolle. Het is het eerste grote House of Stellantis in Europa. En dat betekent: één pand met daarin relatief kleine showrooms van alle Stellantis-merken. 

VS

In de komende tijd ligt de nadruk op de activiteiten in de Verenigde Staten. Daar komt het bedrijf met meerdere problemen. Zo heeft de fabrikant er hoge voorraden en grote kwaliteitsissues. Volgens Tavares worden er in de VS te veel auto’s geproduceerd met dusdanige gebreken dat ze niet zonder aanpassingen naar dealers getransporteerd kunnen worden. “Onze strategie voor Europa is vergaand afgerond, we richten ons nu op de VS”, aldus Tavares.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.