Wisselende resultaten Chinese EV-markt door zwakke vraag

Chinese auto's • Zeekr verwacht ergens in het vierde kwartaal groeien naar een maandelijkse productie van 30 duizend auto’s.
Redactie Redactie
(Foto: Shutterstock)

Verschillende Chinese autofabrikanten hadden in juli te maken met een afnemende vraag naar hun EV’s, zo meldt het ANP. Met name Geely-merk Zeekr werd hard getroffen ten opzichte van de voorgaande maand.

Zeekr, met modellen als de Zeekr 001 en Zeekr X, verkocht vorige maand 15.655 auto’s, dat is 22 procent minder dan in juni. Het bedrijf geeft als verklaring dat er voor de zomer onderhoud heeft plaatsgevonden aan de productielijnen. Ook worden aanpassingen gedaan voor het produceren van nieuwe modellen. Daarmee wil Zeekr, dat overweegt om auto’s in Europa te gaan produceren, ergens in het vierde kwartaal groeien naar een maandelijkse productie van 30 duizend auto’s.

BYD verkocht vorige maand bijna 341 duizend auto’s, wat juist 0,2 procent meer is dan een maand eerder. De groei zat met name in de plug-inhybrides, waarvan de fabrikant er meer verkocht dankzij kortingen. De verkoop van puur elektrische auto’s daalde daarentegen naar het laagste niveau in vijf maanden.

Verder rapporteerde Geely een verkoopdaling van 9,2 procent. Great Wall Motor, de grootste fabrikant van SUV’s in China, zag de verkoop met 6,9 procent dalen. Li Auto verkocht juist 6,8 procent meer auto’s in juli. Die stijging dankt de fabrikant aan de populariteit van zijn elektrische auto’s met een groot bereik.

Importheffingen

Chinese autofabrikanten kregen vorige maand te maken met extra importheffingen, opgelegd door de Europese Unie. De Europese Commissie wil hiermee een eind maken aan de oneerlijke concurrentie van China, omdat dat land zijn eigen fabrikanten subsidieert. De extra heffingen kunnen oplopen tot 38 procent.

Vlak voordat de verhoging op 5 juli werd ingevoerd, importeerde Europa meer elektrische auto’s van Chinese merken. Dat kwam naar voren uit gegevens van onderzoeksbureau Dataforce. In juni ging het om ruim 23 duizend auto’s, 72 procent meer dan in mei. Het marktaandeel van de Chinese merken in Europa steeg in juni daardoor naar 11 procent volgens Dataforce.

Wisselende resultaten Chinese EV-markt door zwakke vraag | Automotive Online

Wisselende resultaten Chinese EV-markt door zwakke vraag

Chinese auto's • Zeekr verwacht ergens in het vierde kwartaal groeien naar een maandelijkse productie van 30 duizend auto’s.
Redactie Redactie
(Foto: Shutterstock)

Verschillende Chinese autofabrikanten hadden in juli te maken met een afnemende vraag naar hun EV’s, zo meldt het ANP. Met name Geely-merk Zeekr werd hard getroffen ten opzichte van de voorgaande maand.

Zeekr, met modellen als de Zeekr 001 en Zeekr X, verkocht vorige maand 15.655 auto’s, dat is 22 procent minder dan in juni. Het bedrijf geeft als verklaring dat er voor de zomer onderhoud heeft plaatsgevonden aan de productielijnen. Ook worden aanpassingen gedaan voor het produceren van nieuwe modellen. Daarmee wil Zeekr, dat overweegt om auto’s in Europa te gaan produceren, ergens in het vierde kwartaal groeien naar een maandelijkse productie van 30 duizend auto’s.

BYD verkocht vorige maand bijna 341 duizend auto’s, wat juist 0,2 procent meer is dan een maand eerder. De groei zat met name in de plug-inhybrides, waarvan de fabrikant er meer verkocht dankzij kortingen. De verkoop van puur elektrische auto’s daalde daarentegen naar het laagste niveau in vijf maanden.

Verder rapporteerde Geely een verkoopdaling van 9,2 procent. Great Wall Motor, de grootste fabrikant van SUV’s in China, zag de verkoop met 6,9 procent dalen. Li Auto verkocht juist 6,8 procent meer auto’s in juli. Die stijging dankt de fabrikant aan de populariteit van zijn elektrische auto’s met een groot bereik.

Importheffingen

Chinese autofabrikanten kregen vorige maand te maken met extra importheffingen, opgelegd door de Europese Unie. De Europese Commissie wil hiermee een eind maken aan de oneerlijke concurrentie van China, omdat dat land zijn eigen fabrikanten subsidieert. De extra heffingen kunnen oplopen tot 38 procent.

Vlak voordat de verhoging op 5 juli werd ingevoerd, importeerde Europa meer elektrische auto’s van Chinese merken. Dat kwam naar voren uit gegevens van onderzoeksbureau Dataforce. In juni ging het om ruim 23 duizend auto’s, 72 procent meer dan in mei. Het marktaandeel van de Chinese merken in Europa steeg in juni daardoor naar 11 procent volgens Dataforce.