Verkoop van nieuwe EV’s blijft in Duitsland afnemen, bijna 37% minder registraties in juli

Duitsland • Eind december besloot de Duitse regering om de aankoopsubsidie voor EV’s per direct stop te zetten. Sindsdien daalt de verkoop van nieuwe elektrische auto’s.
Redactie Redactie
Auto's in Duitsland
(Foto: Shutterstock)

In Duitsland zet de dalende trend van de nieuwverkoop van elektrische auto’s zich voort. Uit de nieuwste cijfers van het Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), zeg maar: de Duitse RDW, blijkt dat er in Duitsland in juli 2024 bijna 37 procent minder nieuwe EV’s zijn verkocht dan in dezelfde maand een jaar eerder.

Er zijn vorige maand bij onze oosterburen iets minder dan 240 duizend nieuwe personenauto’s geregistreerd, een aantal dat 2,1 procent lager is dan in juli van 2023. Van deze nieuwregistraties waren 30.762 auto’s volledig elektrisch. Dat is 36,8 procent minder dan een jaar eerder. In Duitsland komt het EV-marktaandeel daarmee op bijna 13 procent uit. Ter vergelijking: benzineauto’s hebben nu een aandeel van zo’n 35 procent op de Duitse automarkt.

Ook in de afgelopen maanden lag het aantal registraties van nieuwe elektrische auto’s steevast lager dan in 2023. Zo rapporteerde het KBA in juni een daling van ruim 18 procent ten opzichte van een jaar eerder, een maand eerder was dat zo’n 30 procent.

Subsidies

Eind december besloot de Duitse regering om de aankoopsubsidie voor EV’s per direct stop te zetten. Dit was een van de gevolgen van de begrotingscrisis die in Duitsland ontstond nadat het constitutioneel hof de herbestemming van ongebruikte coronakredieten naar de groene transitie stop zette. Sindsdien daalt de verkoop van nieuwe elektrische auto’s in Duitsland.

Deze ontwikkeling over de grens wordt door de Nederlandse branche met interesse gevolgd. De nieuwe regering van PVV, VVD, NSC en BBB schreef voor de zomer in het hoofdlijnenakkoord dat er een streep gaat door de EV-subsidies. Zo worden de Sepp- en Seba-subsidies in 2024 voor het laatst uitgekeerd. Het Sepp-potje voor e-occasions is zelfs al leeg.

Europa

Ook op Europese schaal neemt de groei van de EV-verkoop af. Recent brachten dataleverancier Jato en brancheorganisatie Acea naar buiten dat EV’s in Europa terrein verliezen aan de hybride modellen, waarvan er bijna een vijfde meer op kenteken zijn gezet in H1 van 2024.

Verkoop van nieuwe EV’s blijft in Duitsland afnemen, bijna 37% minder registraties in juli | Automotive Online

Verkoop van nieuwe EV’s blijft in Duitsland afnemen, bijna 37% minder registraties in juli

Duitsland • Eind december besloot de Duitse regering om de aankoopsubsidie voor EV’s per direct stop te zetten. Sindsdien daalt de verkoop van nieuwe elektrische auto’s.
Redactie Redactie
Auto's in Duitsland
(Foto: Shutterstock)

In Duitsland zet de dalende trend van de nieuwverkoop van elektrische auto’s zich voort. Uit de nieuwste cijfers van het Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), zeg maar: de Duitse RDW, blijkt dat er in Duitsland in juli 2024 bijna 37 procent minder nieuwe EV’s zijn verkocht dan in dezelfde maand een jaar eerder.

Er zijn vorige maand bij onze oosterburen iets minder dan 240 duizend nieuwe personenauto’s geregistreerd, een aantal dat 2,1 procent lager is dan in juli van 2023. Van deze nieuwregistraties waren 30.762 auto’s volledig elektrisch. Dat is 36,8 procent minder dan een jaar eerder. In Duitsland komt het EV-marktaandeel daarmee op bijna 13 procent uit. Ter vergelijking: benzineauto’s hebben nu een aandeel van zo’n 35 procent op de Duitse automarkt.

Ook in de afgelopen maanden lag het aantal registraties van nieuwe elektrische auto’s steevast lager dan in 2023. Zo rapporteerde het KBA in juni een daling van ruim 18 procent ten opzichte van een jaar eerder, een maand eerder was dat zo’n 30 procent.

Subsidies

Eind december besloot de Duitse regering om de aankoopsubsidie voor EV’s per direct stop te zetten. Dit was een van de gevolgen van de begrotingscrisis die in Duitsland ontstond nadat het constitutioneel hof de herbestemming van ongebruikte coronakredieten naar de groene transitie stop zette. Sindsdien daalt de verkoop van nieuwe elektrische auto’s in Duitsland.

Deze ontwikkeling over de grens wordt door de Nederlandse branche met interesse gevolgd. De nieuwe regering van PVV, VVD, NSC en BBB schreef voor de zomer in het hoofdlijnenakkoord dat er een streep gaat door de EV-subsidies. Zo worden de Sepp- en Seba-subsidies in 2024 voor het laatst uitgekeerd. Het Sepp-potje voor e-occasions is zelfs al leeg.

Europa

Ook op Europese schaal neemt de groei van de EV-verkoop af. Recent brachten dataleverancier Jato en brancheorganisatie Acea naar buiten dat EV’s in Europa terrein verliezen aan de hybride modellen, waarvan er bijna een vijfde meer op kenteken zijn gezet in H1 van 2024.