‘Toyota scherpt hybride-strategie aan’

Toyota • Recent sprak topman Akio Toyoda de verwachting uit dat stekkerauto’s maximaal 30 procent marktaandeel zullen bereiken.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Toyota gaat zijn focus op hybride modellen aanscherpen. De fabrikant heeft vergevorderde plannen om te stoppen met het produceren van benzineauto’s, zo melden twee Toyota-managers anoniem aan Reuters. Het duo weet het persbureau te melden dat Toyota bezig is om veel, mogelijk alle, Toyota- en Lexus-auto’s hybride te maken. Volgens de bronnen heeft Toyota zich geen deadline gesteld voor de productie van een volledige hybride line-up.

Toyota, de grootste autofabrikant ter wereld, blijft volgens de bronnen wel investeren in EV-technologie, maar het stelt voor de komende jaren een duidelijke prioriteit voor hybride auto’s – een stelling die naadloos aansluit bij woorden die topman Akio Toyoda eerder dit jaar sprak. De bestuursvoorzitter zei dat hij verwacht dat stekkerauto’s maximaal 30 procent marktaandeel zullen bereiken. ‘De resterende 70 procent betreft hybrides, waterstofauto’s met een brandstofcel, en auto’s met een waterstofmotor. Ik denk dat brandstofauto’s zeker zullen blijven bestaan,’ aldus Toyoda eerder dit jaar.

‘No-brainer’

Nu voegen de Reuters-bronnen hieraan toe dat de ‘hybrid-only focus’ een ‘no-brainer’ is geworden omdat investeringen van Toyota in hybride technologie tot flinke verbeteringen in kosten en prestaties hebben geleid. Een bestaand Toyota-model hybride maken zou maar zo’n 2 duizend euro toevoegen aan de verkoopprijs.

Toyota gaat verder hybride auto’s op een andere manier ontwikkelen. De fabrikant wil, in plaats van een accu toe te voegen aan een benzineauto, voortaan beginnen met een nieuw EV-platform om vervolgens daar kleine verbrandingsmotoren aan toe te voegen, wat in een​​efficiëntere hybride auto moet resulteren. Volgens Reuters wordt de eerste hybride op basis van het nieuwe platform waarschijnlijk een Corolla plug-in hybride, die in 2026 op de (Noord-Amerikaanse) markt zou komen.

Daling

Toyota noteerde in de eerste helft van het jaar, een turbulente periode voor het Japanse merk, een daling in de verkoopcijfers. De wereldwijde verkoop van voertuigen daalde met 4,7 procent ten opzichte van een jaar eerder, wat neerkomt op 5,2 miljoen voertuigen.

Op dit moment zijn er slechts een paar volledig elektrische Toyota-modellen, zoals de bestelauto Proace Electric en de bz4x, die overigens in Noorwegen tot de drie meest greregistreede auto’s van juli 2024 behoorde.

Als uitvinder van de Prius verwachtte de hele autowereld dat Toyota ook snel met elektrische auto’s zou komen. Maar die kwamen lang helemaal niet. Toyota kiest zijn eigen koers, concludeerde AM-freelancer en technisch consultant Peter Paul Keizer eind vorig jaar in Automotive Magazine. Lees hier zijn verhaal, een achtergrond over de EV- en hybride strategie van de Japanse fabrikant.

‘Toyota scherpt hybride-strategie aan’ | Automotive Online

‘Toyota scherpt hybride-strategie aan’

Toyota • Recent sprak topman Akio Toyoda de verwachting uit dat stekkerauto’s maximaal 30 procent marktaandeel zullen bereiken.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Toyota gaat zijn focus op hybride modellen aanscherpen. De fabrikant heeft vergevorderde plannen om te stoppen met het produceren van benzineauto’s, zo melden twee Toyota-managers anoniem aan Reuters. Het duo weet het persbureau te melden dat Toyota bezig is om veel, mogelijk alle, Toyota- en Lexus-auto’s hybride te maken. Volgens de bronnen heeft Toyota zich geen deadline gesteld voor de productie van een volledige hybride line-up.

Toyota, de grootste autofabrikant ter wereld, blijft volgens de bronnen wel investeren in EV-technologie, maar het stelt voor de komende jaren een duidelijke prioriteit voor hybride auto’s – een stelling die naadloos aansluit bij woorden die topman Akio Toyoda eerder dit jaar sprak. De bestuursvoorzitter zei dat hij verwacht dat stekkerauto’s maximaal 30 procent marktaandeel zullen bereiken. ‘De resterende 70 procent betreft hybrides, waterstofauto’s met een brandstofcel, en auto’s met een waterstofmotor. Ik denk dat brandstofauto’s zeker zullen blijven bestaan,’ aldus Toyoda eerder dit jaar.

‘No-brainer’

Nu voegen de Reuters-bronnen hieraan toe dat de ‘hybrid-only focus’ een ‘no-brainer’ is geworden omdat investeringen van Toyota in hybride technologie tot flinke verbeteringen in kosten en prestaties hebben geleid. Een bestaand Toyota-model hybride maken zou maar zo’n 2 duizend euro toevoegen aan de verkoopprijs.

Toyota gaat verder hybride auto’s op een andere manier ontwikkelen. De fabrikant wil, in plaats van een accu toe te voegen aan een benzineauto, voortaan beginnen met een nieuw EV-platform om vervolgens daar kleine verbrandingsmotoren aan toe te voegen, wat in een​​efficiëntere hybride auto moet resulteren. Volgens Reuters wordt de eerste hybride op basis van het nieuwe platform waarschijnlijk een Corolla plug-in hybride, die in 2026 op de (Noord-Amerikaanse) markt zou komen.

Daling

Toyota noteerde in de eerste helft van het jaar, een turbulente periode voor het Japanse merk, een daling in de verkoopcijfers. De wereldwijde verkoop van voertuigen daalde met 4,7 procent ten opzichte van een jaar eerder, wat neerkomt op 5,2 miljoen voertuigen.

Op dit moment zijn er slechts een paar volledig elektrische Toyota-modellen, zoals de bestelauto Proace Electric en de bz4x, die overigens in Noorwegen tot de drie meest greregistreede auto’s van juli 2024 behoorde.

Als uitvinder van de Prius verwachtte de hele autowereld dat Toyota ook snel met elektrische auto’s zou komen. Maar die kwamen lang helemaal niet. Toyota kiest zijn eigen koers, concludeerde AM-freelancer en technisch consultant Peter Paul Keizer eind vorig jaar in Automotive Magazine. Lees hier zijn verhaal, een achtergrond over de EV- en hybride strategie van de Japanse fabrikant.