Handelsconflict: China start onderzoek naar zuivelsubsidies

Handelsoorlog • Volgens cijfers van statistiekbureau Eurostat exporteerde de EU vorig jaar voor zo’n 1,7 miljard euro aan zuivelproducten naar China.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

China is een onderzoek begonnen naar EU-subsidies voor sommige zuivelproducten die in China worden geïmporteerd. De stap volgt op de aankondiging van Brussel om de tarieven voor de invoer van Chinese elektrische auto’s in de Europese Unie te verhogen. De handelsspanningen tussen China en de EU lijken daarmee verder op te lopen. Dat meldt het ANP.

Het Chinese onderzoek richt zich op Europese subsidies voor een reeks zuivelproducten, waaronder verse en bewerkte kaas, blauwe kaas, melk en room, verklaarde het Chinese ministerie van Handel. In totaal zullen twintig EU-subsidieprogramma’s worden onderzocht waaronder het gemeenschappelijk landbouwbeleid en nationale subsidieplannen. Volgens cijfers van statistiekbureau Eurostat exporteerde de EU vorig jaar voor zo’n 1,7 miljard euro aan zuivelproducten naar China.

De Europese Commissie heeft kennisgenomen van het onderzoek van China en is van plan om “de belangen van de EU-zuivelindustrie krachtig te verdedigen”. De commissie zal indien nodig ingrijpen om ervoor te zorgen dat het onderzoek voldoet aan de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). China heeft op zijn beurt al beroep aangetekend bij de WTO tegen de verhoging van de importtarieven op stekkerauto’s door de EU.

China startte eerder dit jaar al een onderzoek naar drie Europese vleesverwerkers, waaronder het Brabantse Vion. Beijing verdenkt de ondernemingen van dumping, het tegen een kunstmatig lage prijs verkopen van producten op de Chinese markt.

Vertrouwen

De Chinese Vereniging van Autofabrikanten (CAAM) meldde gisteren zich ‘krachtig te verzetten’ tegen de straftarieven voor in China gemaakte elektrische voertuigen. Dat meldt de Chinese staatszender CCTV.

Door de tariefverhoging is ‘het vertrouwen van Chinese bedrijven die in Europa opereren en investeren beschadigd’. Het CAAM verwacht ‘ernstige negatieve impact’ op de Europese auto-industrie, de werkgelegenheid en investeringen in groene en duurzame producten.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.