‘Toyota stelt EV-ambities bij’

Toyota • Toyota wil nu in 2026 1 miljoen EV’s verkopen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
(Foto: Shutterstock)

Toyota heeft zijn productieplannen voor elektrische voertuigen voor 2026 met een derde verlaagd, meldt de Japanse krant Nikkei. Eerder deze week maakte Volvo ook bekend zijn ambities bij te stellen.

Toyota wil nu in 2026 1 miljoen EV’s verkopen. Eerder ging het concern uit van 1,5 miljoen. Al meldt het bedrijf dat deze targets nooit harde doelen waren, meer als richtinggevend.

Toyota verkocht vorig jaar net iets meer dan 100 duizend EV’s, ongeveer 1 procent van de totale Toyota-verkoop. Bij het concern rekent men met een EV-marktaandeel van maximaal dertig procent in de komende decennia.

In zowel Nederland als de EU staat Toyota dit jaar in de top 3 van de nieuwverkoop.

Toyota heeft volgens AM-journalist Peter Paul Keizer een uitgebalanceerde, multipath-strategie, die ook in de toekomst voor iedere automobilist de passende, juiste auto moet bieden. “Dit voorbeeld zouden de andere OEM’s eigenlijk moeten volgen, maar de meesten zijn niet in staat dit te realiseren.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Toyota stelt EV-ambities bij’ | Automotive Online

‘Toyota stelt EV-ambities bij’

Toyota • Toyota wil nu in 2026 1 miljoen EV’s verkopen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
(Foto: Shutterstock)

Toyota heeft zijn productieplannen voor elektrische voertuigen voor 2026 met een derde verlaagd, meldt de Japanse krant Nikkei. Eerder deze week maakte Volvo ook bekend zijn ambities bij te stellen.

Toyota wil nu in 2026 1 miljoen EV’s verkopen. Eerder ging het concern uit van 1,5 miljoen. Al meldt het bedrijf dat deze targets nooit harde doelen waren, meer als richtinggevend.

Toyota verkocht vorig jaar net iets meer dan 100 duizend EV’s, ongeveer 1 procent van de totale Toyota-verkoop. Bij het concern rekent men met een EV-marktaandeel van maximaal dertig procent in de komende decennia.

In zowel Nederland als de EU staat Toyota dit jaar in de top 3 van de nieuwverkoop.

Toyota heeft volgens AM-journalist Peter Paul Keizer een uitgebalanceerde, multipath-strategie, die ook in de toekomst voor iedere automobilist de passende, juiste auto moet bieden. “Dit voorbeeld zouden de andere OEM’s eigenlijk moeten volgen, maar de meesten zijn niet in staat dit te realiseren.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.