Spaanse premier wil compromis in ruzie om Chinese stekkerauto’s

Handelsoorlog • De premier wil juist ‘bruggen bouwen’.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Een handelsoorlog tussen China en de Europese Unie is onnodig, vindt de Spaanse premier Pedro Sánchez. De twee mogendheden zouden een compromis moeten sluiten rond verhoogde importtarieven voor Chinese elektrische auto’s die de EU binnenkomen. Dat meldt het ANP.

“Om eerlijk te zijn, we moeten onze positie heroverwegen. Wij allemaal. Niet alleen de lidstaten, maar ook de commissie”, verwees hij naar de Europese Commissie. “We willen niet nog een oorlog, in dit geval een handelsoorlog. Ik vind dat we bruggen moeten bouwen en een compromis tussen China en de Europese Commissie moeten vinden”, zei hij op een evenement in de Chinese stad Kunshan, in de buurt van Shanghai.

Overleg

De Europese Commissie heeft voorlopige invoerheffingen ingesteld op Chinese stekkerauto’s die kunnen oplopen tot tientallen procenten. Die zijn volgens Brussel nodig omdat autofabrikanten in China worden geholpen met forse overheidssubsidies, waardoor ze een oneerlijk concurrentievoordeel zouden hebben. Het Aziatische land denkt aan tegenmaatregelen. Zo zinspeelden staatsmedia op strafheffingen op varkensvlees, zuivelproducten en sterkedrank uit Europa.

Tegen die achtergrond sprak Sánchez ook met de Chinese president Xi Jinping. De Spaanse regeringsleider riep tijdens zijn bezoek ook op tot dialoog en samenwerking.

Beijing en Brussel overleggen nog altijd over de heffingen voor elektrische auto’s. Als China niet bereid is overheidssubsidies te verlagen worden de importheffingen voor vijf jaar van kracht.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Spaanse premier wil compromis in ruzie om Chinese stekkerauto’s | Automotive Online

Spaanse premier wil compromis in ruzie om Chinese stekkerauto’s

Handelsoorlog • De premier wil juist ‘bruggen bouwen’.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Een handelsoorlog tussen China en de Europese Unie is onnodig, vindt de Spaanse premier Pedro Sánchez. De twee mogendheden zouden een compromis moeten sluiten rond verhoogde importtarieven voor Chinese elektrische auto’s die de EU binnenkomen. Dat meldt het ANP.

“Om eerlijk te zijn, we moeten onze positie heroverwegen. Wij allemaal. Niet alleen de lidstaten, maar ook de commissie”, verwees hij naar de Europese Commissie. “We willen niet nog een oorlog, in dit geval een handelsoorlog. Ik vind dat we bruggen moeten bouwen en een compromis tussen China en de Europese Commissie moeten vinden”, zei hij op een evenement in de Chinese stad Kunshan, in de buurt van Shanghai.

Overleg

De Europese Commissie heeft voorlopige invoerheffingen ingesteld op Chinese stekkerauto’s die kunnen oplopen tot tientallen procenten. Die zijn volgens Brussel nodig omdat autofabrikanten in China worden geholpen met forse overheidssubsidies, waardoor ze een oneerlijk concurrentievoordeel zouden hebben. Het Aziatische land denkt aan tegenmaatregelen. Zo zinspeelden staatsmedia op strafheffingen op varkensvlees, zuivelproducten en sterkedrank uit Europa.

Tegen die achtergrond sprak Sánchez ook met de Chinese president Xi Jinping. De Spaanse regeringsleider riep tijdens zijn bezoek ook op tot dialoog en samenwerking.

Beijing en Brussel overleggen nog altijd over de heffingen voor elektrische auto’s. Als China niet bereid is overheidssubsidies te verlagen worden de importheffingen voor vijf jaar van kracht.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.