FTM: Hyundai krijgt Duitse miljoenenboete voor door RDW toegelaten diesels

Dieselgate • Het Duitse OM kon geen fraude vaststellen, maar legde de boete op voor ‘nalatigheid’.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
(Foto: Shutterstock)

Een Duitse openbaar aanklager heeft vijf dochterbedrijven van de Hyundai Motor Group een boete opgelegd van 58,5 miljoen euro voor dieselauto’s met te hoge uitstoot. De Nederlandse en Zweedse toezichthouders zijn verantwoordelijk voor eventuele terugroepacties, aangezien de auto’s daar zijn goedgekeurd. Echter, zij zijn niet op de hoogte gebracht. Het is onduidelijk hoeveel van de betreffende auto’s nog rijden.

Dat schrijft onderzoekscollectief Follow the Money.

In april van dit jaar legde het Openbaar Ministerie van Frankfurt am Main aan Hyundai Motor Group een boete op van in totaal 58,5 miljoen euro. Dat gebeurde nadat het bij 90 duizend dieselauto’s zogeheten ‘sjoemelsoftware’ had aangetroffen. De boete volgde op een grootschalige inval in 2022. Duitse en Luxemburgse rechercheurs vielen toen binnen bij Hyundai-locaties in Duitsland en Luxemburg.

Het OM kon geen fraude vaststellen, maar legde de boete op omdat het bedrijf door ‘nalatigheid’ heeft bijgedragen aan luchtverontreiniging. De boete is inmiddels betaald.

Inschatting

Navraag van FTM bij het RDW leert dat de Nederlandse instantie nog niet op de hoogte is gebracht en derhalve nog geen stappen ondernomen heeft. Voor het informeren van de RDW en de Zweedse instantie STA is de Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) verantwoordelijk. Deze toezichthouders zitten in Europese overlegorganen en horen elkaar en de Europese Commissie te informeren over het gebruik van verboden manipulatie-instrumenten.

De KBA zegt tegen Follow the Money dat er sprake is van een ‘administratieve procedure’ die ‘nog niet is afgesloten’. Volgens de KBA is dat de reden dat de RDW nog niet is geïnformeerd. Inschatten hoe lang het nog duurt, kan de KBA desgevraagd niet.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.