Chinese merken houden prijzen gelijk ondanks hoge importheffingen
MG houdt de prijzen van zijn elektrische modellen gelijk. Dat bevestigt de importeur aan Automotive.
Gisteren werd bekend dat de Europese Unie de strafheffingen voor in China gebouwde EV’s definitief oplegt. SAIC wilde niet meewerken aan het onderzoek van de Europese Commissie naar de Chinese subsidies en krijgt daarom de hoogste strafheffing (35%). De prijsstelling blijft gelijk voor auto’s die al in Europa zijn ingevoerd, maar ook voor nieuw te importeren auto’s (komend jaar).
Of het de plannen om productie naar de EU te verplaatsen zal versnellen, is nog onbekend.
Dongfeng en Nio
De importeur van Voyah (Dongfeng) laat weten aan AM dat ‘zij niet verrast zijn door de uitkomst’. “Wij hoeven daardoor geen prijsverhogingen door te voeren”, zegt Kjeld Riegen, ceo van Voyah Benelux.
Nio zegt het besluit van de Europese Commissie te betreuren, maar zegt ‘een concurrerend prijsmodel in Europa te blijven hanteren’ en bij Xpeng laat men weten de prijzen eveneens gelijk te houden.