Wat doet het aanhoudende chiptekort met de markt van gebruikte auto’s in 2022?

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

Over het algemeen is de markt voor gebruikte auto’s groter dan de markt voor nieuwe auto’s. Echter is het cruciaal om te begrijpen dat de markten voor nieuwe en gebruikte auto’s nauw met elkaar verbonden zijn, omdat nieuwe auto’s uit het verleden de gebruikte auto’s van vandaag zijn.

De afgelopen kwartalen hebben de coronacrisis en de lockdowns in Europa zowel aan de vraag- als aan de aanbodzijde de markt voor nieuwe en gebruikte auto’s beïnvloed. De onzekerheid aan het begin van de Covid-pandemie leidde ertoe dat werknemers werden ontslagen en dat de productie van nieuwe auto’s werd verminderd. OEM’s hadden vervolgens problemen om de productie weer op te voeren, en tegelijkertijd zagen we tekorten aan grondstoffen, vooral bij halfgeleiders. Daardoor staat de productie van nieuwe auto’s onder druk. Anderzijds zagen we een toenemende vraag van consumenten vanwege hun hoge spaargeld en de wens voor individuele mobiliteit als gevolg van zorgen over besmetting in het openbaar vervoer.
Deze situatie leidde tot een grotere vraag naar auto’s in het algemeen. De vraag naar gebruikte auto’s nam nog sterker toe, aangezien potentiële autokopers die oorspronkelijk een nieuwe auto wilden, overstappen op een jonge gebruikte auto.

Tegelijkertijd met de toegenomen vraag van consumenten, zien we ook minder aanbod van verse gebruikte auto’s, waardoor de markt in een moeilijke situatie komt. Klassieke gebruikte autobronnen zoals verhuur- of leasemaatschappijen verkopen minder auto’s. Daarnaast horen we van onze partnerdealers dat OEM’s minder jonge gebruikte auto’s verkopen (bijvoorbeeld ex-werknemersauto’s).

Samenvattend zien we zowel een toename van de vraag als een beperkt aanbod, waardoor de prijzen van gebruikte auto’s stijgen, beide partijen zorgen voor druk op de markt. Dat zien we niet alleen terug in de handelsprijzen op ons platform, maar ook in de activiteiten van onze partnerdealers die auto’s verkopen op AUTO1.com. Zij profiteren van die hoge prijzen.

Ondanks het tekort aan occasions blijft het aanbod van AUTO1.com breed. Ons consumentenmerk wijkopenautos.nl en de remarketing eenheid van AUTO1.com bieden beide constant een grote variatie aan auto’s aan ons handelsplatform.
Door deze grote variatie hebben we inmiddels een voorraad van 30.000 auto’s en elke dag worden daar zo’n 3000 auto’s aan toegevoegd. Een partnerdealer kan zijn gebruikte auto’s kwijt aan meer dan 60.000 dealers in meer dan 30 landen, met AUTO1.com als enige contractpartner. Door het aanbod precies daar te brengen waar de vraag is, blijkt remarketing via AUTO1.com ontzettend interessant. Daarbovenop wonnen wij recent de Car Remarketing Award 2021 voor de Price Indicator. De AUTO1 Price Indicator verhoogt de efficiëntie van remarketingprocessen en biedt autoverkopers de mogelijkheid om binnen vijf minuten een prijsschatting van hun inruilauto’s te ontvangen via onze smartphone-app of website.

Wat doet het aanhoudende chiptekort met de markt van gebruikte auto’s in 2022? | Automotive Online

Wat doet het aanhoudende chiptekort met de markt van gebruikte auto’s in 2022?

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

Over het algemeen is de markt voor gebruikte auto’s groter dan de markt voor nieuwe auto’s. Echter is het cruciaal om te begrijpen dat de markten voor nieuwe en gebruikte auto’s nauw met elkaar verbonden zijn, omdat nieuwe auto’s uit het verleden de gebruikte auto’s van vandaag zijn.

De afgelopen kwartalen hebben de coronacrisis en de lockdowns in Europa zowel aan de vraag- als aan de aanbodzijde de markt voor nieuwe en gebruikte auto’s beïnvloed. De onzekerheid aan het begin van de Covid-pandemie leidde ertoe dat werknemers werden ontslagen en dat de productie van nieuwe auto’s werd verminderd. OEM’s hadden vervolgens problemen om de productie weer op te voeren, en tegelijkertijd zagen we tekorten aan grondstoffen, vooral bij halfgeleiders. Daardoor staat de productie van nieuwe auto’s onder druk. Anderzijds zagen we een toenemende vraag van consumenten vanwege hun hoge spaargeld en de wens voor individuele mobiliteit als gevolg van zorgen over besmetting in het openbaar vervoer.
Deze situatie leidde tot een grotere vraag naar auto’s in het algemeen. De vraag naar gebruikte auto’s nam nog sterker toe, aangezien potentiële autokopers die oorspronkelijk een nieuwe auto wilden, overstappen op een jonge gebruikte auto.

Tegelijkertijd met de toegenomen vraag van consumenten, zien we ook minder aanbod van verse gebruikte auto’s, waardoor de markt in een moeilijke situatie komt. Klassieke gebruikte autobronnen zoals verhuur- of leasemaatschappijen verkopen minder auto’s. Daarnaast horen we van onze partnerdealers dat OEM’s minder jonge gebruikte auto’s verkopen (bijvoorbeeld ex-werknemersauto’s).

Samenvattend zien we zowel een toename van de vraag als een beperkt aanbod, waardoor de prijzen van gebruikte auto’s stijgen, beide partijen zorgen voor druk op de markt. Dat zien we niet alleen terug in de handelsprijzen op ons platform, maar ook in de activiteiten van onze partnerdealers die auto’s verkopen op AUTO1.com. Zij profiteren van die hoge prijzen.

Ondanks het tekort aan occasions blijft het aanbod van AUTO1.com breed. Ons consumentenmerk wijkopenautos.nl en de remarketing eenheid van AUTO1.com bieden beide constant een grote variatie aan auto’s aan ons handelsplatform.
Door deze grote variatie hebben we inmiddels een voorraad van 30.000 auto’s en elke dag worden daar zo’n 3000 auto’s aan toegevoegd. Een partnerdealer kan zijn gebruikte auto’s kwijt aan meer dan 60.000 dealers in meer dan 30 landen, met AUTO1.com als enige contractpartner. Door het aanbod precies daar te brengen waar de vraag is, blijkt remarketing via AUTO1.com ontzettend interessant. Daarbovenop wonnen wij recent de Car Remarketing Award 2021 voor de Price Indicator. De AUTO1 Price Indicator verhoogt de efficiëntie van remarketingprocessen en biedt autoverkopers de mogelijkheid om binnen vijf minuten een prijsschatting van hun inruilauto’s te ontvangen via onze smartphone-app of website.