Mega-overname: Sator koopt vijf grote grossiers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt Sator, dat vorig jaar zelf gekocht werd door LKQ Corporation, vanmiddag. Samen beschikken de vijf overgenomen bedrijven over een netwerk met 52 vestigingen. Voor het einde van het jaar moet dit netwerk zijn uitgebreid tot 75 bedrijven, laat Sator ceo Adriaan Roggeveen weten.

Reden voor deze verrassende stap is volgens de Sator-ceo de consolidatieslag in aftermarket auto-onderdelen die zich momenteel aftekent in Europa. “De wederzijdse afhankelijkheid is groot en alle betrokkenen zien in dat deze vorm van `voorwaartse integratie` voor de hand liggend is.” Onlangs kocht concurrent Brezan eveneens een grote afnemer

Overnamesom
Sator doet geen uitspraken over het overnamebedrag. Bij de vijf bedrijven werken op dit moment 850 mensen en wordt een omzet van ruim 180 miljoen euro per jaar gerealiseerd. Cartal Rijsbergen (dat aandeelhouder is in concurrent AD Nederland), Heuts, Primaparts (het bedrijf van Adriaan Roggeveen jr), Slager en Veam blijven onder hun eigen naam opereren en ook de huidige directies blijven aan. “Het management van de vijf Nederlandse ondernemingen heeft zich zonder uitzondering gecommitteerd om aan te blijven en gezamenlijk te bouwen aan nieuwe uitdagingen en kansen”, aldus Roggeveen. “De vijf bedrijven zullen uiteraard wel gezamenlijk zoeken naar synergie en hun `best practices` delen.”

Koskamp
De overname is het resultaat van gesprekken die vanaf begin dit jaar zijn gevoerd met de zes grootste afnemers. Alleen Koskamp voelde niet voor een overname. “In een vroeg stadium werd al duidelijk dat Koskamp een ander businessmodel voor ogen heeft dan wij. Dat is jammer maar niet onoverkomelijk.” In het werkgebied van deze 11 vestigingen tellende grossier ligt dan ook de grootste witte vlek. Nu de overname van de overige vijf bedrijven bekend is gemaakt verwacht Roggeveen snel tot nieuwe overnames te komen om een volledige landelijke dekking te realiseren. Dat moet in de tweede helft van dit jaar gereed zijn.

Hybride model

Roggeveen spreekt van een hybride-distributiemodel waarbij de Sator-bedrijven Van Heck, Havam, Kuhne en Harrems zowel de eigen grossiers als de zelfstandige automaterialenzaken blijven beleveren. “In de volksmond spreken we van een twee-staps model tegenover het traditionele drie-staps model waarbij de fabrikant levert aan de distributeur die op zijn beurt weer de grossier belevert die zorgt dat de onderdelen bij de garagist komen. In de praktijk blijft het in alle gevallen een driestapsmodel omdat de logistiek hetzelfde blijft, ook je eigen vestigingen moet je beleveren.”

Sator verwacht dat de overname vooral efficiencyvoordeel op gaat leveren. “De bedrijven behouden hun zelfstandigheid, want wij hebben niet de illusie dat we weten hoe het grossiersvak werkt. Maar doordat de bedrijven onderling gaan samenwerken, kun je goedkoper en efficiënter werken. Bijvoorbeeld door stappen te zetten in automatisering en voorraden op elkaar af te stemmen.”

Boekenonderzoek
De partijen streven ernaar om de overname vóór 30 Mei 2014 af te ronden. De vereiste meldingen en adviesaanvragen bij de ACM (Autoriteit Consument & Markt) en werknemersvertegenwoordigingen zijn in gang gezet. Ook met een boekenonderzoek is gestart.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Mega-overname: Sator koopt vijf grote grossiers | Automotive Online

Mega-overname: Sator koopt vijf grote grossiers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt Sator, dat vorig jaar zelf gekocht werd door LKQ Corporation, vanmiddag. Samen beschikken de vijf overgenomen bedrijven over een netwerk met 52 vestigingen. Voor het einde van het jaar moet dit netwerk zijn uitgebreid tot 75 bedrijven, laat Sator ceo Adriaan Roggeveen weten.

Reden voor deze verrassende stap is volgens de Sator-ceo de consolidatieslag in aftermarket auto-onderdelen die zich momenteel aftekent in Europa. “De wederzijdse afhankelijkheid is groot en alle betrokkenen zien in dat deze vorm van `voorwaartse integratie` voor de hand liggend is.” Onlangs kocht concurrent Brezan eveneens een grote afnemer

Overnamesom
Sator doet geen uitspraken over het overnamebedrag. Bij de vijf bedrijven werken op dit moment 850 mensen en wordt een omzet van ruim 180 miljoen euro per jaar gerealiseerd. Cartal Rijsbergen (dat aandeelhouder is in concurrent AD Nederland), Heuts, Primaparts (het bedrijf van Adriaan Roggeveen jr), Slager en Veam blijven onder hun eigen naam opereren en ook de huidige directies blijven aan. “Het management van de vijf Nederlandse ondernemingen heeft zich zonder uitzondering gecommitteerd om aan te blijven en gezamenlijk te bouwen aan nieuwe uitdagingen en kansen”, aldus Roggeveen. “De vijf bedrijven zullen uiteraard wel gezamenlijk zoeken naar synergie en hun `best practices` delen.”

Koskamp
De overname is het resultaat van gesprekken die vanaf begin dit jaar zijn gevoerd met de zes grootste afnemers. Alleen Koskamp voelde niet voor een overname. “In een vroeg stadium werd al duidelijk dat Koskamp een ander businessmodel voor ogen heeft dan wij. Dat is jammer maar niet onoverkomelijk.” In het werkgebied van deze 11 vestigingen tellende grossier ligt dan ook de grootste witte vlek. Nu de overname van de overige vijf bedrijven bekend is gemaakt verwacht Roggeveen snel tot nieuwe overnames te komen om een volledige landelijke dekking te realiseren. Dat moet in de tweede helft van dit jaar gereed zijn.

Hybride model

Roggeveen spreekt van een hybride-distributiemodel waarbij de Sator-bedrijven Van Heck, Havam, Kuhne en Harrems zowel de eigen grossiers als de zelfstandige automaterialenzaken blijven beleveren. “In de volksmond spreken we van een twee-staps model tegenover het traditionele drie-staps model waarbij de fabrikant levert aan de distributeur die op zijn beurt weer de grossier belevert die zorgt dat de onderdelen bij de garagist komen. In de praktijk blijft het in alle gevallen een driestapsmodel omdat de logistiek hetzelfde blijft, ook je eigen vestigingen moet je beleveren.”

Sator verwacht dat de overname vooral efficiencyvoordeel op gaat leveren. “De bedrijven behouden hun zelfstandigheid, want wij hebben niet de illusie dat we weten hoe het grossiersvak werkt. Maar doordat de bedrijven onderling gaan samenwerken, kun je goedkoper en efficiënter werken. Bijvoorbeeld door stappen te zetten in automatisering en voorraden op elkaar af te stemmen.”

Boekenonderzoek
De partijen streven ernaar om de overname vóór 30 Mei 2014 af te ronden. De vereiste meldingen en adviesaanvragen bij de ACM (Autoriteit Consument & Markt) en werknemersvertegenwoordigingen zijn in gang gezet. Ook met een boekenonderzoek is gestart.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.