Revisiebranche: EV voorlopig geen bedreiging

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Brancheverenigingen Bovag en Viv (Vereniging voor Importeurs van Verbrandingsmotoren) presenteerden de conclusies uit de eerste editie van het rapport tijdens de internationale vakbeurs Rematec, die van 18-20 juni plaatsvond in Amsterdam. Bekijk hier het volledige rapport.

De voor het onderzoek geënquêteerde revisiebedrijven verwachten dat vooral de transitie naar elektrisch vervoer van grote invloed zal zijn op de revisiebranche, zowel in positieve als negatieve zin. Op de korte termijn gaat de branche, volgens de ondernemers die voor het rapport zijn gesproken, profiteren van strengere wet- en regelgeving die het reviseren van verbrandingsmotoren aantrekkelijker maakt. 

“99 procent van de circa 8 miljoen personenauto’s in Nederland rijdt op fossiele brandstof en dat percentage neemt maar langzaam af“, zegt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens. “Daar valt de komende jaren nog voldoende aan te reviseren.” Daarnaast zorgen de maatregelen die autofabrikanten treffen om hun auto’s met verbrandingsmotoren schoner te maken voor extra werk. Het reinigen van roetfilters bijvoorbeeld. Maar ook het reviseren van motoren die door interne vervuiling stuk gaan. 

Op de langere termijn denken revisie wel last te krijgen van de elektrische vervoer ten koste van de verbrandingsmotor. De verwachting is volgens het rapport dat er in de toekomst bij EV’s eerder gekozen wordt voor het vervangen van onderdelen in plaats van reviseren. De ontwikkeling naar een circulaire economie kan de revisiebranche helpen om de vraag naar gereviseerde onderdelen op peil te houden. denkt een ruime meerderheid van de ondervraagden. Wellicht ook naar gereviseerde onderdelen voor elektrische voertuigen.

Uit eerder onderzoek blijkt dat de omzet uit onderhoud en reparatie aan EV’s valt 70 procent lager uit dan aan een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor.

Gezond

Naast de toekomstverwachtingen werden voor het rapport ook de omvang van de revisiebranche in Nederland in kaart gebracht. In 2016 bedroeg de totale omzet in Nederland uit het reviseren van auto-, scheeps- en tractormotoren, versnellingsbakken en andere technische componenten 501 miljoen euro. 

Verder telt Nederland 475 revisiebedrijven, waarvan zo’n 60 procent revisie als hoofdactiviteit heeft. Meer dan de helft van deze bedrijven is gevestigd in Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Brabant. Ook Friesland en Zeeland tellen relatief veel revisiebedrijven, Noord-Holland en Utrecht juist weinig. De 475 bedrijven bieden werk aan ruim 5.500 mensen, waarvan bijna 80 procent een contract voor onbepaalde tijd heeft en ruim driekwart fulltime werkt.

Van de totale jaaromzet van 501 miljoen euro in 2016 was 87 procent afkomstig van zakelijke klanten en het gemiddelde rendement per onderneming bedroeg 6,9 procent. Voor de jaren daarvoor zijn geen exacte cijfers bekend, maar baseert Bovag zich op de halfjaarlijkse omzetverwachting die zijn opgegeven door zijn leden. Zo bereikte de omzetontwikkeling volgens Bovag en Viv in de periode 2011-2013, ten tijde van de economische crisis, een dieptepunt. Sindsdien is er sprake van herstel, hoewel er vanaf medio 2016 een stagnatie is waar te nemen.

Het Revisie in Cijfers-onderzoek werd uitgevoerd door de eigen onderzoeksafdeling van de Bovag in samenwerking met het CBS. Huyskens verwacht dat het onderzoek voortaan iedere drie jaar herhaald zal worden. “Revisie was tot nu de enige afdeling waar we een dergelijk onderzoek nog niet voor gedaan hadden. Voorheen waren de behoefte en de middelen er ook niet voor, maar sinds we samenwerken met de Viv, nu ongeveer een jaar, zijn die er wel. Verder vonden we de Rematec een mooi platform om zo’n onderzoek te presenteren aan de leden.”

Tijdens de Rematec show werden de managers van Bosch en Wabco tot Remanufacturer of the year gekozen.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Revisiebranche: EV voorlopig geen bedreiging | Automotive Online

Revisiebranche: EV voorlopig geen bedreiging

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Brancheverenigingen Bovag en Viv (Vereniging voor Importeurs van Verbrandingsmotoren) presenteerden de conclusies uit de eerste editie van het rapport tijdens de internationale vakbeurs Rematec, die van 18-20 juni plaatsvond in Amsterdam. Bekijk hier het volledige rapport.

De voor het onderzoek geënquêteerde revisiebedrijven verwachten dat vooral de transitie naar elektrisch vervoer van grote invloed zal zijn op de revisiebranche, zowel in positieve als negatieve zin. Op de korte termijn gaat de branche, volgens de ondernemers die voor het rapport zijn gesproken, profiteren van strengere wet- en regelgeving die het reviseren van verbrandingsmotoren aantrekkelijker maakt. 

“99 procent van de circa 8 miljoen personenauto’s in Nederland rijdt op fossiele brandstof en dat percentage neemt maar langzaam af“, zegt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens. “Daar valt de komende jaren nog voldoende aan te reviseren.” Daarnaast zorgen de maatregelen die autofabrikanten treffen om hun auto’s met verbrandingsmotoren schoner te maken voor extra werk. Het reinigen van roetfilters bijvoorbeeld. Maar ook het reviseren van motoren die door interne vervuiling stuk gaan. 

Op de langere termijn denken revisie wel last te krijgen van de elektrische vervoer ten koste van de verbrandingsmotor. De verwachting is volgens het rapport dat er in de toekomst bij EV’s eerder gekozen wordt voor het vervangen van onderdelen in plaats van reviseren. De ontwikkeling naar een circulaire economie kan de revisiebranche helpen om de vraag naar gereviseerde onderdelen op peil te houden. denkt een ruime meerderheid van de ondervraagden. Wellicht ook naar gereviseerde onderdelen voor elektrische voertuigen.

Uit eerder onderzoek blijkt dat de omzet uit onderhoud en reparatie aan EV’s valt 70 procent lager uit dan aan een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor.

Gezond

Naast de toekomstverwachtingen werden voor het rapport ook de omvang van de revisiebranche in Nederland in kaart gebracht. In 2016 bedroeg de totale omzet in Nederland uit het reviseren van auto-, scheeps- en tractormotoren, versnellingsbakken en andere technische componenten 501 miljoen euro. 

Verder telt Nederland 475 revisiebedrijven, waarvan zo’n 60 procent revisie als hoofdactiviteit heeft. Meer dan de helft van deze bedrijven is gevestigd in Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Brabant. Ook Friesland en Zeeland tellen relatief veel revisiebedrijven, Noord-Holland en Utrecht juist weinig. De 475 bedrijven bieden werk aan ruim 5.500 mensen, waarvan bijna 80 procent een contract voor onbepaalde tijd heeft en ruim driekwart fulltime werkt.

Van de totale jaaromzet van 501 miljoen euro in 2016 was 87 procent afkomstig van zakelijke klanten en het gemiddelde rendement per onderneming bedroeg 6,9 procent. Voor de jaren daarvoor zijn geen exacte cijfers bekend, maar baseert Bovag zich op de halfjaarlijkse omzetverwachting die zijn opgegeven door zijn leden. Zo bereikte de omzetontwikkeling volgens Bovag en Viv in de periode 2011-2013, ten tijde van de economische crisis, een dieptepunt. Sindsdien is er sprake van herstel, hoewel er vanaf medio 2016 een stagnatie is waar te nemen.

Het Revisie in Cijfers-onderzoek werd uitgevoerd door de eigen onderzoeksafdeling van de Bovag in samenwerking met het CBS. Huyskens verwacht dat het onderzoek voortaan iedere drie jaar herhaald zal worden. “Revisie was tot nu de enige afdeling waar we een dergelijk onderzoek nog niet voor gedaan hadden. Voorheen waren de behoefte en de middelen er ook niet voor, maar sinds we samenwerken met de Viv, nu ongeveer een jaar, zijn die er wel. Verder vonden we de Rematec een mooi platform om zo’n onderzoek te presenteren aan de leden.”

Tijdens de Rematec show werden de managers van Bosch en Wabco tot Remanufacturer of the year gekozen.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.