Bovag: EV zorgt voor forse omzetdaling werkplaats

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Een EV heeft maar 200 essentiële onderdelen, tegen 1.400 in een conventionele auto. (Foto: Fastned)

Bovag heeft bureau VMS Insight onderzoek laten doen naar de invloed van elektrische auto’s op het omzetpotentieel van de werkplaats. In dit onderzoek is berekend dat het aandeel elektrische personenauto’s in het totale Nederlandse wagenpark in 2030 zal variëren tussen 11 en 27 procent. In het conservatieve scenario zijn EV’s in 2030 goed voor 50 procent van de nieuwverkoop, in het progressieve scenario 100 procent.

Voor jonge bestelauto’s wordt rekening gehouden met een afname van 2 tot 23 procent in omzetpotentieel in de werkplaats. Elektrisch aangedreven auto’s zijn technisch minder complex dan voertuigen met een verbrandingsmotor en hebben een onderhoudsbehoefte die gemiddeld 50 procent lager ligt. Bovag stelt dat er een grote negatieve invloed op omzet en margepotentieel is, zeker voor dealers. Hoe jonger het wagenpark in onderhoud hoe groter de impact. Lees het hele rapport in de Automotive Kennisbank.

“Voor dealers van een merk dat actief is met Full EV en onafhankelijke autobedrijven die zich hierin hebben gespecialiseerd én voor (bedrijfs)autobedrijven die veel jonge voertuigen in onderhoud hebben, zullen de gevolgen substantieel zijn en bovendien snel merkbaar”, staat in de conclusies van het onderzoek. “Autobedrijven die zich voornamelijk richten op het onderhoud van oudere auto’s ondervinden minder negatieve gevolgen, maar het is een kwestie van tijd voordat ook zij de samenstelling van hun wagenpark in onderhoud zien veranderen ten gunste van elektrisch aangedreven voertuigen.”

De onderzoekers hebben invloeden zoals langere service-intervallen, service over the air en vermindering van het aantal auto’s door deelgebruik buiten beschouwing gelaten.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Bovag: EV zorgt voor forse omzetdaling werkplaats | Automotive Online

Bovag: EV zorgt voor forse omzetdaling werkplaats

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Een EV heeft maar 200 essentiële onderdelen, tegen 1.400 in een conventionele auto. (Foto: Fastned)

Bovag heeft bureau VMS Insight onderzoek laten doen naar de invloed van elektrische auto’s op het omzetpotentieel van de werkplaats. In dit onderzoek is berekend dat het aandeel elektrische personenauto’s in het totale Nederlandse wagenpark in 2030 zal variëren tussen 11 en 27 procent. In het conservatieve scenario zijn EV’s in 2030 goed voor 50 procent van de nieuwverkoop, in het progressieve scenario 100 procent.

Voor jonge bestelauto’s wordt rekening gehouden met een afname van 2 tot 23 procent in omzetpotentieel in de werkplaats. Elektrisch aangedreven auto’s zijn technisch minder complex dan voertuigen met een verbrandingsmotor en hebben een onderhoudsbehoefte die gemiddeld 50 procent lager ligt. Bovag stelt dat er een grote negatieve invloed op omzet en margepotentieel is, zeker voor dealers. Hoe jonger het wagenpark in onderhoud hoe groter de impact. Lees het hele rapport in de Automotive Kennisbank.

“Voor dealers van een merk dat actief is met Full EV en onafhankelijke autobedrijven die zich hierin hebben gespecialiseerd én voor (bedrijfs)autobedrijven die veel jonge voertuigen in onderhoud hebben, zullen de gevolgen substantieel zijn en bovendien snel merkbaar”, staat in de conclusies van het onderzoek. “Autobedrijven die zich voornamelijk richten op het onderhoud van oudere auto’s ondervinden minder negatieve gevolgen, maar het is een kwestie van tijd voordat ook zij de samenstelling van hun wagenpark in onderhoud zien veranderen ten gunste van elektrisch aangedreven voertuigen.”

De onderzoekers hebben invloeden zoals langere service-intervallen, service over the air en vermindering van het aantal auto’s door deelgebruik buiten beschouwing gelaten.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.