Group Auto reikt digitale kniptang aan

Op bezoek | Group Auto richt zoeklicht op klant

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
'Compasso is net zo geavanceerd als een Formule 1 auto'.

‘Het gaat momenteel zo goed met onafhankelijke autobedrijven dat ze het te druk hebben om zich druk te maken over de bedreigingen die op ze af komen. Dan doen wij het maar voor ze’. Met een verhaal van die strekking schotelde Group Auto Nederland-directeur Freek Blekxtoon zijn leden gisteren het recent gelanceerde webplatform Compasso voor. Op dit platform bundelt Group Auto alle digitale tools die grossiers en autobedrijven gebruiken of zouden moeten gebruiken om de concurrentie aan te kunnen met het merkkanaal.  “De aftermarket staat 1-0 achter. Maar we hebben het niet in de gaten omdat we het zo druk hebben met de klanten die nu nog in groten getale naar ons toekomen. Die klant is straks de vermiste persoon. Omdat hij geen auto meer heeft en gebruik maakt van een deelconcept, omdat hij niets meer te zeggen heeft over het onderhoud en reparatie en het onderhoud van zijn auto of omdat zijn auto zichzelf naar de dealer stuurt.”

Net als we besloten geen eigen magazijn te bouwen, doen we dat nu ook niet met ict-systemen. Dat maakt je log.

Freek Blekxtoon, directeur Group Auto Nederland

Net als vorig jaar, tijdens het jaarcongres van Group Auto Nederland, doet Blekxtoon zijn uiterste best om zijn publiek wakker te schudden en in actie te komen. Nieuwe auto’s rollen connected van de productielijn, maar dan wel connected met de eigen fabriek en het bijbehorende dealerkanaal. De data vanuit de auto stromen alleen op en neer tussen de OEM en zijn product en alleen naar derden waar de OEM belang bij heeft. Het universele autobedrijf staat daarbij achteraan in de rij. Hetzelfde geldt voor technische informatie van de autofabrikanten om auto’s te repareren en de software-updates die hier steeds vaker voor nodig zijn. 

Winnaars

Net als in voorgaande jaren reikte Group Auto Nederland (GAN) ook dit keer een aantal prijzen uit. Naast de drie beste leveranciers van het jaar kregen dit keer ook drie GAN-grossiers een trofee uitgereikt. Kroon Oil was de leverancier die dit jaar de grootste omzetgroei via de grossiers van Group Auto realiseerde. JTC Automaterialen deed dit bij de grossiers en Jari techniek sloot het meeste garagebedrijven aan bij een concept. 

Met een loden bal aan zijn been kwam Blekxtoon de zaal in om te symboliseren hoe afhankelijk je als onafhankelijk autobedrijf kunt worden van OEM’s wanneer je niet op tijd begint met het nadenken over alternatieven om zelf connected te raken met je klanten en met zijn auto. En op zoek gaat naar andere bronnen voor technische informatie. Group Auto heeft volgens Blekxtoon de oplossing in handen met Compasso en het telematica-systeem G-connect van Group Auto International. De lobby om er voor te zorgen dat autofabrikanten data vrijgeven laat Group Auto over aan de brancheverenigingen. Maar de techniek om big data in het autobedrijf te krijgen is wel iets waar de groep zich actief mee bezig houdt.

Niet zelf bouwen

In eigen beheer werd een oplossing bedacht voor alle digitale systemen die het mogelijk maken, maar zelf bouwde Group Auto niets. “Net als we in de beginfase van Group Auto Nederland besloten geen eigen magazijn te bouwen, doen we dat nu ook niet met een webplatform. Dat maakt je log en bovendien is het onmogelijk om alles in eigen beheer te doen. Verder willen ook niet alle gebruikers hetzelfde. Dus waarom zou je ze dan allemaal in de richting van dezelfde aanbieders duwen?” Wat GAN naar eigen zeggen deed is het inrichten van een soort Schiphol waar iedere ict- en data-aanbieder een terminal kan openen met zijn product, waarop de vergelijking met Schiphol uiteraard niet ontbrak. Net als een vliegveld kent Compasso een centrale beveiliging waar je maar een keer ‘doorheen’ hoeft door in te loggen en eventueel een kenteken in te voeren waarna je alle ’terminals’ kunt bezoeken zonder iedere keer opnieuw je paspoort te hoeven trekken of bagage in te checken. 

Door werkplaatssoftwarepakketten, onderdelencatalogi, technische databases en alle andere ict die autobedrijven gebruiken aan elkaar te koppelen wordt niet alleen veel tijd bespaard. Het verlaagt daarnaast ook de drempel om van al deze systemen gebruik te maken. Group Auto gooide ook al zijn eigen apps en telematicasysteem G-connect er in. Net als zijn eigen diagnosedienst en technische helpdesk. Via het platform wordt het heel makkelijk om auto’s en klanten te connecten, op afstand diagnose te stellen, klanten te herinneren aan onderhoudsbeurten. Maar ook om hulp bij pech vlekkeloos te koppelen aan het wegslepen, huren van vervangend vervoer, diagnoses stellen, onderdelen bestellen en op de juiste manier te monteren. 

Eerst de buurman

Bij veel van de aanwezige grossiers begint het idee van connected cars inmiddels al wat meer te leven. De betogen van Blekxtoon van de afgelopen jaren beginnen dus al wat vruchten af te werpen. Maar bij de meesten van hen overheerste nog wel de gedachte dat de buurman er eerst maar eens mee moet beginnen. “Dan zien we wel hoe het bij hen gaat en kunnen we kijken of het wat voor ons is.” Of: “Zolang de garages er niet om vragen, gaan wij het ook niet aanbieden.” Kortom, de kans is groot dat de directeur van Group Auto ook bij de volgende bijeenkomst weer een arsenaal aan attributen en een gloedvol betoog met veel metaforen uit de kast zal moeten trekken om terughoudende grossiers over de streep te trekken. Maar dat kan met een gerust hart aan Blekxtoon worden overgelaten. Nu de garagist nog overtuigen,want als die er om gaat vragen kan het snel gaan. 

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Nieuwjaarsdiner Group Auto Nederland / Waar: Hart van Holland, Nijkerk / Aantal bezoekers: ca 170 Doelgroep: Automaterialengrossiers, toeleveranciers en relaties.

 

 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Op bezoek | Group Auto richt zoeklicht op klant | Automotive Online
Group Auto reikt digitale kniptang aan

Op bezoek | Group Auto richt zoeklicht op klant

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
'Compasso is net zo geavanceerd als een Formule 1 auto'.

‘Het gaat momenteel zo goed met onafhankelijke autobedrijven dat ze het te druk hebben om zich druk te maken over de bedreigingen die op ze af komen. Dan doen wij het maar voor ze’. Met een verhaal van die strekking schotelde Group Auto Nederland-directeur Freek Blekxtoon zijn leden gisteren het recent gelanceerde webplatform Compasso voor. Op dit platform bundelt Group Auto alle digitale tools die grossiers en autobedrijven gebruiken of zouden moeten gebruiken om de concurrentie aan te kunnen met het merkkanaal.  “De aftermarket staat 1-0 achter. Maar we hebben het niet in de gaten omdat we het zo druk hebben met de klanten die nu nog in groten getale naar ons toekomen. Die klant is straks de vermiste persoon. Omdat hij geen auto meer heeft en gebruik maakt van een deelconcept, omdat hij niets meer te zeggen heeft over het onderhoud en reparatie en het onderhoud van zijn auto of omdat zijn auto zichzelf naar de dealer stuurt.”

Net als we besloten geen eigen magazijn te bouwen, doen we dat nu ook niet met ict-systemen. Dat maakt je log.

Freek Blekxtoon, directeur Group Auto Nederland

Net als vorig jaar, tijdens het jaarcongres van Group Auto Nederland, doet Blekxtoon zijn uiterste best om zijn publiek wakker te schudden en in actie te komen. Nieuwe auto’s rollen connected van de productielijn, maar dan wel connected met de eigen fabriek en het bijbehorende dealerkanaal. De data vanuit de auto stromen alleen op en neer tussen de OEM en zijn product en alleen naar derden waar de OEM belang bij heeft. Het universele autobedrijf staat daarbij achteraan in de rij. Hetzelfde geldt voor technische informatie van de autofabrikanten om auto’s te repareren en de software-updates die hier steeds vaker voor nodig zijn. 

Winnaars

Net als in voorgaande jaren reikte Group Auto Nederland (GAN) ook dit keer een aantal prijzen uit. Naast de drie beste leveranciers van het jaar kregen dit keer ook drie GAN-grossiers een trofee uitgereikt. Kroon Oil was de leverancier die dit jaar de grootste omzetgroei via de grossiers van Group Auto realiseerde. JTC Automaterialen deed dit bij de grossiers en Jari techniek sloot het meeste garagebedrijven aan bij een concept. 

Met een loden bal aan zijn been kwam Blekxtoon de zaal in om te symboliseren hoe afhankelijk je als onafhankelijk autobedrijf kunt worden van OEM’s wanneer je niet op tijd begint met het nadenken over alternatieven om zelf connected te raken met je klanten en met zijn auto. En op zoek gaat naar andere bronnen voor technische informatie. Group Auto heeft volgens Blekxtoon de oplossing in handen met Compasso en het telematica-systeem G-connect van Group Auto International. De lobby om er voor te zorgen dat autofabrikanten data vrijgeven laat Group Auto over aan de brancheverenigingen. Maar de techniek om big data in het autobedrijf te krijgen is wel iets waar de groep zich actief mee bezig houdt.

Niet zelf bouwen

In eigen beheer werd een oplossing bedacht voor alle digitale systemen die het mogelijk maken, maar zelf bouwde Group Auto niets. “Net als we in de beginfase van Group Auto Nederland besloten geen eigen magazijn te bouwen, doen we dat nu ook niet met een webplatform. Dat maakt je log en bovendien is het onmogelijk om alles in eigen beheer te doen. Verder willen ook niet alle gebruikers hetzelfde. Dus waarom zou je ze dan allemaal in de richting van dezelfde aanbieders duwen?” Wat GAN naar eigen zeggen deed is het inrichten van een soort Schiphol waar iedere ict- en data-aanbieder een terminal kan openen met zijn product, waarop de vergelijking met Schiphol uiteraard niet ontbrak. Net als een vliegveld kent Compasso een centrale beveiliging waar je maar een keer ‘doorheen’ hoeft door in te loggen en eventueel een kenteken in te voeren waarna je alle ’terminals’ kunt bezoeken zonder iedere keer opnieuw je paspoort te hoeven trekken of bagage in te checken. 

Door werkplaatssoftwarepakketten, onderdelencatalogi, technische databases en alle andere ict die autobedrijven gebruiken aan elkaar te koppelen wordt niet alleen veel tijd bespaard. Het verlaagt daarnaast ook de drempel om van al deze systemen gebruik te maken. Group Auto gooide ook al zijn eigen apps en telematicasysteem G-connect er in. Net als zijn eigen diagnosedienst en technische helpdesk. Via het platform wordt het heel makkelijk om auto’s en klanten te connecten, op afstand diagnose te stellen, klanten te herinneren aan onderhoudsbeurten. Maar ook om hulp bij pech vlekkeloos te koppelen aan het wegslepen, huren van vervangend vervoer, diagnoses stellen, onderdelen bestellen en op de juiste manier te monteren. 

Eerst de buurman

Bij veel van de aanwezige grossiers begint het idee van connected cars inmiddels al wat meer te leven. De betogen van Blekxtoon van de afgelopen jaren beginnen dus al wat vruchten af te werpen. Maar bij de meesten van hen overheerste nog wel de gedachte dat de buurman er eerst maar eens mee moet beginnen. “Dan zien we wel hoe het bij hen gaat en kunnen we kijken of het wat voor ons is.” Of: “Zolang de garages er niet om vragen, gaan wij het ook niet aanbieden.” Kortom, de kans is groot dat de directeur van Group Auto ook bij de volgende bijeenkomst weer een arsenaal aan attributen en een gloedvol betoog met veel metaforen uit de kast zal moeten trekken om terughoudende grossiers over de streep te trekken. Maar dat kan met een gerust hart aan Blekxtoon worden overgelaten. Nu de garagist nog overtuigen,want als die er om gaat vragen kan het snel gaan. 

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Nieuwjaarsdiner Group Auto Nederland / Waar: Hart van Holland, Nijkerk / Aantal bezoekers: ca 170 Doelgroep: Automaterialengrossiers, toeleveranciers en relaties.

 

 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.