Synergie tussen Doyen en Geevers zit voor Autodis vooral in logistiek en distributie

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Geevers voegde drie van zijn hubs samen met die van Doyen. (Foto: Geevers)

Na de start van een Amerikaanse invasie door LKQ in 2014, begon in 2016 de Franse Autodis Group met een gestage opmars in onder meer de Nederlandse aftermarket. Eerst door de overname van Doyen en vorig jaar met Geevers Auto Parts. Voor drastische koerswijzigingen hoeft de markt volgens de directies van beide bedrijven niet bang te zijn. “We gaan wel profiteren van de schaalvergroting en elkaars assortimenten”, aldus Doyen-directeur Marcel Streppel.

“Ik werk nu tien jaar bij Doyen en in die tijd zijn we gegroeid van een runner-up naar een stabiele top drie speler. Jaarlijks laten we een omzetgroei zien die in de dubbele cijfers loopt. We gaan nu opschalen en nieuwe systemen lanceren, zoals diverse telematica-toepassingen bijvoorbeeld. Streppel verwacht dat dit jaar de synergievoordelen met Geevers voor het eerst zichtbaar worden. “De markten waar wij in actief zijn verschillen erg van elkaar, maar er zijn natuurlijk ook overeenkomsten. We hebben beide nog geen business in non-paint en paint, maar we gaan hier in 2019 wel mee van start. Autodis is in Frankrijk een major player in dit segment. Daar gaan zowel klanten van Doyen als Geevers van profiteren.”

Non-paint

Er wordt nu onderzocht welke artikelgroepen de bedrijven van elkaar en van andere bedrijven in de groep kunnen toevoegen aan de eigen assortimenten, aldus Streppel. “Non-paint en ruiten zijn daar van de eerste van, maar we kijken ook naar truck- en busonderdelen. We gaan onze back-offices waar mogelijk ntegreren en andere synergievoordelen benutten bijvoorbeeld om onderdelen mee te geven met de distributie van Geevers en andersom.”

Een van de parels van Autodis is het telematicasysteem.

Marcel Streppel, Doyen

Doyen sloot in 2017 een samenwerking met Vanesch Verf voor de levering van non-paint producten en autolakken. Wat voor gevolgen de overname van Vanesch door Fource heeft voor de samenwerking weet Streppel nog niet. “Vooralsnog blijven we samenwerken, maar we hebben wel gemerkt dat paint een aparte tak van sport is. In Frankrijk is Autodis ook niet actief met verf en de vraag is of we daar mee verder willen gaan. Non-paint valt wel te combineren met onderdelen.”

Concepten

De overname van Doyen door Autodis zou kunnen betekenen dat er franchiseconcepten uit Frankrijk en Italië ook in Nederland uitgerold worden. Streppel verwacht niet dat dit op korte termijn gaat gebeuren. “In Frankrijk en in België had Doyen al 1,2,3 autoservice. Daar hebben we tot nu toe in Nederland ook bewust niets mee gedaan. Een concept is volgens ons op het ogenblik genoeg. We richten ons in Nederland volledig op Requal Erkend Reparateur. Dat hebben we anderhalf jaar geleden omgebouwd van een light naar een fullservice concept. Daar hebben zich nu circa 40 bedrijven aan gecommitteerd en we verwachten er dit jaar circa 25 bedrijven aan toe te kunnen voegen. 50 procent van de bestaande leden is overgestapt naar Requal full service en van de rest hebben we afscheid genomen. De vrijblijvendheid hebben we losgelaten: deelnemers moeten nu trainingen gaan volgen, de marketingmiddelen gebruiken die we ze aanreiken en omzetdoelstellingen behalen. Verder komt er dit jaar vanuit onze groep een telematica-oplossing voor het hele klantenbestand. Bovendien gaan we kijken welke voordelen de samenwerking met Autodis ons te bieden heeft: het telematicasysteem van AD France is een van die parels.

Over Autodis Group

Autodis komt voort uit de Franse tak van de internationale grossiersgroep AD (Auto Distribution) waarvan de oorsprong ook in Frankrijk ligt. Het moederbedrijf van AD France heeft bijna zesduizend werknemers en beschikt over het grootste onafhankelijke distributienetwerk voor aftermarketonderdelen in Frankrijk. In 2017 bestond het netwerk uit ongeveer 4 duizend garages en bijna 70 duizend professionele klanten. Met Cora is Autodis marktleider in Frankrijk op het gebied van carrosseriedelen. Verder behoren ook AD Italië en AD Marokko met alle bijbehorende garageconcepten tot de groep. Sinds november 2018 is de groep eigenaar van de internationaal opererende onderdelenwebshop Oscaro. In Nederland is Autodis Group sinds 2017 actief dankzij de overname van onderdelendistributeur Doyen. Autodis Group is grotendeels (91% van aandelen) eigendom van investeerder Bain Capital dat ook actief is in de internationale bandengroothandel in onder meer Italië en Duitsland. Een vorig jaar aangekondigde beursgang van Autodis werd uitgesteld. De groep realiseerde in 2017 een omzet van 1,3 miljard euro tegen een nettowinst van 31,3 miljoen euro.

Integratie is een groot woord als het gaat om de samenwerking met de nieuwe groepsgenoot Geevers Auto Parts vinden zowel Streppel als Geevers-directeur Frans Ditmer. Volgens Ditmer is de strategie van Autodis ook om een lappendeken van bedrijven samen te stellen waarbij ieder bedrijf zijn eigen naam, uitstraling en management behoudt. “De groep wil zich steeds breder positioneren binnen de Europese automotive aftermarket en een van de keyplayers van Europa worden voor het garage- en schadeherstelbedrijf. Daarmee zijn ze hard op weg”, zegt Ditmer. “We blijven ieder volledig zelfstandig opereren met eigen producten maar waar het kan wordt aan de achterkant wel zo veel mogelijk gecombineerd. De aanpak blijft bij ons hetzelfde, maar we hebben nu meer vermogen om internationaal te groeien. De nieuwe schaalgrootte is zeker positief aan de inkoopkant en voor het combineren van de distributie.”

Portfolio verbreding

Carrosserie- en verlichtingsdelen, de specialisatie van Geevers, zijn niet nieuw voor Autodis. Met Cora heeft de groep sinds 2012 de grootste leverancier van schadedelen in Frankrijk in huis. “Zij doen in principe hetzelfde als wij, maar wel met een iets ander accent. Zo levert Cora alleen uit voorraad, terwijl wij zowel uit eigen voorraad als ook vanuit crossdock middels ons eigen fijnmazig distributienetwerk leveren.”persfoto 730x604px

De directies van Doyen, Geevers en Autodis, met uiterst rechts Frans Ditmer.

Geevers wil volgens Ditmer binnen drie jaar voorbij de 100 miljoen euro omzet groeien. Dat betekent gemiddeld 12 procent groei per jaar. “Verder gaan we werken aan de verdichting van het netwerk en verbetering van de servicegraad. We hebben nu 98 procent uitleveringsgraad binnen 48 uur. Dat kan altijd beter. Verder willen we ons nog sterker positioneren als de one-stop-shop partner in service, onderdelen en aanverwante producten en hèt platform voor de schademarkt in de Benelux worden. Zo hebben wij inmiddels een uitgebreide range aan non-paint en ruitenbusiness aan ons portfolio toegevoegd omdat wij hiervoor alle competenties in huis hebben. Daarentegen regeren al vele grote fabrikanten zoals Akzo Nobel in paint.”

Efficiëntere logistiek

Verder kijken Geevers en Doyen naar mogelijkheden voor kruisbestuiving. “Het garagebedrijf heeft ook wel eens een koplamp nodig”, weet Ditmer “maar de meeste garagebedrijven plaatwerk blijft lastig, want het moet toch vaak gespoten worden. Andersom kopen we mechanische delen nu elders in omdat we die zelf niet hebben, wellicht kunnen we dat combineren. Wanneer de voorkant van een auto flink in elkaar zit heb je vaak ook een wielnaaf, remschijf en schokdempers nodig. Dan heb je nog maar één levering en factuur.”

Streppel en Ditmer bekijken waar hun portfolio’s overlappen of elkaar kunnen aanvullen. Beiden verwachten dat de samenwerking vooral in het gebruik van elkaars distributie en logistiek gaat zitten. Zo zijn de distributiecentra van Geevers in Drachten, Almelo en Hennuyères (BE) al samengevoegd met die van Doyen in Zwolle en Seneffe (BE). Verder worden op termijn de catalogi van beide bedrijven gekoppeld en zoals gezegd back-office activiteiten samengevoegd. De voordelen voor de klanten van beide bedrijven zullen vooral een breder assortiment en efficiëntere leveringen zijn.

Private label pionier

Doyen Auto is van oorsprong een Belgisch bedrijf dat later ook actief werd op de Nederlandse en Franse markt. In 2016 werd het bedrijf overgenomen door de Autodis Group. In 2009 was het een van de eerste onderdelendistributeurs in de markt met een private label voor onderdelen (Requal) en een bijbehorend garageconcept (Requal Erkend Reparateur). Doyen heeft daarnaast een eigen netwerk van aangesloten API grossiers. Deze telt momenteel 34 leden in Nederland. Doyen Auto Nederland realiseert 50 procent van zijn omzet bij vrije grossiers. De overige 50 procent via het API-netwerk en grossiers die zijn aangesloten bij andere leveranciers, maar die Doyen als tweede leverancier hebben.

Over Geevers Auto Parts

Geevers Auto Parts bestaat sinds 1967 en werd in juni 2018 verkocht aan Autodis. Goof Gijbels, voormalig enig aandeelhouder blijft vooralsnog aan het bedrijf verbonden als adviseur met Frans Ditmer als ceo. Het Veldhovense bedrijf heeft meer dan 100 duizend referenties op voorraad voor 35 automerken in zes verschillende kwaliteitslijnen: OEM, OES, Budgetline, MQline certified, MQline non-certified en Greenline. Geevers opereert middels een eigen distributienetwerk in carrosseriedelen op de Nederlandse, Belgische en Luxemburgse onafhankelijke schadeherstelmarkt. Het bedrijf telt meer dan 230 werknemers en realiseerde naar eigen zeggen de laatste tien jaar een omzetgroei van meer dan 10 procent. In 2017 behaalde Geevers een jaaromzet van 67 miljoen euro.

Synergie tussen Doyen en Geevers zit voor Autodis vooral in logistiek en distributie | Automotive Online

Synergie tussen Doyen en Geevers zit voor Autodis vooral in logistiek en distributie

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Geevers voegde drie van zijn hubs samen met die van Doyen. (Foto: Geevers)

Na de start van een Amerikaanse invasie door LKQ in 2014, begon in 2016 de Franse Autodis Group met een gestage opmars in onder meer de Nederlandse aftermarket. Eerst door de overname van Doyen en vorig jaar met Geevers Auto Parts. Voor drastische koerswijzigingen hoeft de markt volgens de directies van beide bedrijven niet bang te zijn. “We gaan wel profiteren van de schaalvergroting en elkaars assortimenten”, aldus Doyen-directeur Marcel Streppel.

“Ik werk nu tien jaar bij Doyen en in die tijd zijn we gegroeid van een runner-up naar een stabiele top drie speler. Jaarlijks laten we een omzetgroei zien die in de dubbele cijfers loopt. We gaan nu opschalen en nieuwe systemen lanceren, zoals diverse telematica-toepassingen bijvoorbeeld. Streppel verwacht dat dit jaar de synergievoordelen met Geevers voor het eerst zichtbaar worden. “De markten waar wij in actief zijn verschillen erg van elkaar, maar er zijn natuurlijk ook overeenkomsten. We hebben beide nog geen business in non-paint en paint, maar we gaan hier in 2019 wel mee van start. Autodis is in Frankrijk een major player in dit segment. Daar gaan zowel klanten van Doyen als Geevers van profiteren.”

Non-paint

Er wordt nu onderzocht welke artikelgroepen de bedrijven van elkaar en van andere bedrijven in de groep kunnen toevoegen aan de eigen assortimenten, aldus Streppel. “Non-paint en ruiten zijn daar van de eerste van, maar we kijken ook naar truck- en busonderdelen. We gaan onze back-offices waar mogelijk ntegreren en andere synergievoordelen benutten bijvoorbeeld om onderdelen mee te geven met de distributie van Geevers en andersom.”

Een van de parels van Autodis is het telematicasysteem.

Marcel Streppel, Doyen

Doyen sloot in 2017 een samenwerking met Vanesch Verf voor de levering van non-paint producten en autolakken. Wat voor gevolgen de overname van Vanesch door Fource heeft voor de samenwerking weet Streppel nog niet. “Vooralsnog blijven we samenwerken, maar we hebben wel gemerkt dat paint een aparte tak van sport is. In Frankrijk is Autodis ook niet actief met verf en de vraag is of we daar mee verder willen gaan. Non-paint valt wel te combineren met onderdelen.”

Concepten

De overname van Doyen door Autodis zou kunnen betekenen dat er franchiseconcepten uit Frankrijk en Italië ook in Nederland uitgerold worden. Streppel verwacht niet dat dit op korte termijn gaat gebeuren. “In Frankrijk en in België had Doyen al 1,2,3 autoservice. Daar hebben we tot nu toe in Nederland ook bewust niets mee gedaan. Een concept is volgens ons op het ogenblik genoeg. We richten ons in Nederland volledig op Requal Erkend Reparateur. Dat hebben we anderhalf jaar geleden omgebouwd van een light naar een fullservice concept. Daar hebben zich nu circa 40 bedrijven aan gecommitteerd en we verwachten er dit jaar circa 25 bedrijven aan toe te kunnen voegen. 50 procent van de bestaande leden is overgestapt naar Requal full service en van de rest hebben we afscheid genomen. De vrijblijvendheid hebben we losgelaten: deelnemers moeten nu trainingen gaan volgen, de marketingmiddelen gebruiken die we ze aanreiken en omzetdoelstellingen behalen. Verder komt er dit jaar vanuit onze groep een telematica-oplossing voor het hele klantenbestand. Bovendien gaan we kijken welke voordelen de samenwerking met Autodis ons te bieden heeft: het telematicasysteem van AD France is een van die parels.

Over Autodis Group

Autodis komt voort uit de Franse tak van de internationale grossiersgroep AD (Auto Distribution) waarvan de oorsprong ook in Frankrijk ligt. Het moederbedrijf van AD France heeft bijna zesduizend werknemers en beschikt over het grootste onafhankelijke distributienetwerk voor aftermarketonderdelen in Frankrijk. In 2017 bestond het netwerk uit ongeveer 4 duizend garages en bijna 70 duizend professionele klanten. Met Cora is Autodis marktleider in Frankrijk op het gebied van carrosseriedelen. Verder behoren ook AD Italië en AD Marokko met alle bijbehorende garageconcepten tot de groep. Sinds november 2018 is de groep eigenaar van de internationaal opererende onderdelenwebshop Oscaro. In Nederland is Autodis Group sinds 2017 actief dankzij de overname van onderdelendistributeur Doyen. Autodis Group is grotendeels (91% van aandelen) eigendom van investeerder Bain Capital dat ook actief is in de internationale bandengroothandel in onder meer Italië en Duitsland. Een vorig jaar aangekondigde beursgang van Autodis werd uitgesteld. De groep realiseerde in 2017 een omzet van 1,3 miljard euro tegen een nettowinst van 31,3 miljoen euro.

Integratie is een groot woord als het gaat om de samenwerking met de nieuwe groepsgenoot Geevers Auto Parts vinden zowel Streppel als Geevers-directeur Frans Ditmer. Volgens Ditmer is de strategie van Autodis ook om een lappendeken van bedrijven samen te stellen waarbij ieder bedrijf zijn eigen naam, uitstraling en management behoudt. “De groep wil zich steeds breder positioneren binnen de Europese automotive aftermarket en een van de keyplayers van Europa worden voor het garage- en schadeherstelbedrijf. Daarmee zijn ze hard op weg”, zegt Ditmer. “We blijven ieder volledig zelfstandig opereren met eigen producten maar waar het kan wordt aan de achterkant wel zo veel mogelijk gecombineerd. De aanpak blijft bij ons hetzelfde, maar we hebben nu meer vermogen om internationaal te groeien. De nieuwe schaalgrootte is zeker positief aan de inkoopkant en voor het combineren van de distributie.”

Portfolio verbreding

Carrosserie- en verlichtingsdelen, de specialisatie van Geevers, zijn niet nieuw voor Autodis. Met Cora heeft de groep sinds 2012 de grootste leverancier van schadedelen in Frankrijk in huis. “Zij doen in principe hetzelfde als wij, maar wel met een iets ander accent. Zo levert Cora alleen uit voorraad, terwijl wij zowel uit eigen voorraad als ook vanuit crossdock middels ons eigen fijnmazig distributienetwerk leveren.”persfoto 730x604px

De directies van Doyen, Geevers en Autodis, met uiterst rechts Frans Ditmer.

Geevers wil volgens Ditmer binnen drie jaar voorbij de 100 miljoen euro omzet groeien. Dat betekent gemiddeld 12 procent groei per jaar. “Verder gaan we werken aan de verdichting van het netwerk en verbetering van de servicegraad. We hebben nu 98 procent uitleveringsgraad binnen 48 uur. Dat kan altijd beter. Verder willen we ons nog sterker positioneren als de one-stop-shop partner in service, onderdelen en aanverwante producten en hèt platform voor de schademarkt in de Benelux worden. Zo hebben wij inmiddels een uitgebreide range aan non-paint en ruitenbusiness aan ons portfolio toegevoegd omdat wij hiervoor alle competenties in huis hebben. Daarentegen regeren al vele grote fabrikanten zoals Akzo Nobel in paint.”

Efficiëntere logistiek

Verder kijken Geevers en Doyen naar mogelijkheden voor kruisbestuiving. “Het garagebedrijf heeft ook wel eens een koplamp nodig”, weet Ditmer “maar de meeste garagebedrijven plaatwerk blijft lastig, want het moet toch vaak gespoten worden. Andersom kopen we mechanische delen nu elders in omdat we die zelf niet hebben, wellicht kunnen we dat combineren. Wanneer de voorkant van een auto flink in elkaar zit heb je vaak ook een wielnaaf, remschijf en schokdempers nodig. Dan heb je nog maar één levering en factuur.”

Streppel en Ditmer bekijken waar hun portfolio’s overlappen of elkaar kunnen aanvullen. Beiden verwachten dat de samenwerking vooral in het gebruik van elkaars distributie en logistiek gaat zitten. Zo zijn de distributiecentra van Geevers in Drachten, Almelo en Hennuyères (BE) al samengevoegd met die van Doyen in Zwolle en Seneffe (BE). Verder worden op termijn de catalogi van beide bedrijven gekoppeld en zoals gezegd back-office activiteiten samengevoegd. De voordelen voor de klanten van beide bedrijven zullen vooral een breder assortiment en efficiëntere leveringen zijn.

Private label pionier

Doyen Auto is van oorsprong een Belgisch bedrijf dat later ook actief werd op de Nederlandse en Franse markt. In 2016 werd het bedrijf overgenomen door de Autodis Group. In 2009 was het een van de eerste onderdelendistributeurs in de markt met een private label voor onderdelen (Requal) en een bijbehorend garageconcept (Requal Erkend Reparateur). Doyen heeft daarnaast een eigen netwerk van aangesloten API grossiers. Deze telt momenteel 34 leden in Nederland. Doyen Auto Nederland realiseert 50 procent van zijn omzet bij vrije grossiers. De overige 50 procent via het API-netwerk en grossiers die zijn aangesloten bij andere leveranciers, maar die Doyen als tweede leverancier hebben.

Over Geevers Auto Parts

Geevers Auto Parts bestaat sinds 1967 en werd in juni 2018 verkocht aan Autodis. Goof Gijbels, voormalig enig aandeelhouder blijft vooralsnog aan het bedrijf verbonden als adviseur met Frans Ditmer als ceo. Het Veldhovense bedrijf heeft meer dan 100 duizend referenties op voorraad voor 35 automerken in zes verschillende kwaliteitslijnen: OEM, OES, Budgetline, MQline certified, MQline non-certified en Greenline. Geevers opereert middels een eigen distributienetwerk in carrosseriedelen op de Nederlandse, Belgische en Luxemburgse onafhankelijke schadeherstelmarkt. Het bedrijf telt meer dan 230 werknemers en realiseerde naar eigen zeggen de laatste tien jaar een omzetgroei van meer dan 10 procent. In 2017 behaalde Geevers een jaaromzet van 67 miljoen euro.