Omzetgroei door internationalisering is een van de ambities van moederbedrijf Kfzteile24.de

Achtergrond | Webshop Carpardoo wacht zware strijd op onderdelenmarkt

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Shops in het buitenland openen is een van de ambities van Kfzteile24-ceo Stephan Rahmede. (Foto: Kfzteile24.de)

Onderdelenwebshop Carpardoo ging deze week online in Nederland. De naam lijkt nieuw, maar het bedrijf timmert in Duitsland al sinds 2001 aan de weg onder de naam Kfzteile24.de. Met een omzet van 180 miljoen euro, ruim 500 medewerkers en tienduizend verzonden pakketten per dag, is het allesbehalve een startup. In tegenstelling tot webshops als Mister Auto en Oscaro is Kfzteile24 begonnen als autobedrijf met een onderdelenshop in Ebay. Toen de verkoop snel groeide, de kosten van eBay te hoog werden en de zoekfuncties te beperkt, besloten de drie oprichters in 2007 een eigen webwinkel te bouwen.

Op prijs en levertijd lijkt Carpardoo het in ieder geval niet te gaan winnen.

Inmiddels is het bedrijf naast Duitsland ook actief in Oostenrijk, Frankrijk en nu dus ook in Nederland. Nog steeds kent Kfzteile24 drie fysieke winkels in Duitsland en een werkplaats waar een deel van het assortiment gemonteerd wordt. De oprichters verkochten in 2015 een meerderheid van de aandelen aan investeerders. Bij die gelegenheid trad ook de huidige ceo Stephan Rahmede aan. Omzetgroei door internationalisering is een van de ambities die Rahmede uitsprak bij zijn aantreden. De ontwikkeling bij Kfzteile24 past ook binnen de door verschillende onderzoeken beschreven trend waarbij online onderdelenshops volwassen worden en de prijsverschillen tussen de traditionele verkoopkanalen afnemen. 

Veel concurrenten

De vraag is wat nieuwkomer Carpardoo nog kan toevoegen aan het al ruime assortiment aan webwinkels voor auto-onderdelen. De Nederlandse consument en de buiten zijn grossier om shoppende garagehouder heeft tenslotte al een enorm arsenaal aan webwinkels om uit te kiezen. Vanuit Duitsland is onder meer Autodoc actief, dat met een omzet van 254 miljoen euro groter is dan Kfzteile24. Vanuit Frankrijk verstuurt Mister Auto onderdelen dagelijks bijna 11 duizend pakketten naar 19 verschillende landen waaronder Nederland. Oscaro laat Nederland vooralsnog aan zich voorbij gaan, maar realiseert een omzet van 320 miljoen euro. Het verstuurt circa acht duizend pakketten per dag naar vier landen.

Op prijs en levertijd lijkt Carpardoo het in ieder geval niet te gaan winnen van andere internationale shops, zo blijkt uit een snelle vergelijking. Zo kosten remschijven voor een Renault Clio IV van Brembo er 50,95 euro per stuk. Landgenoot Autodoc rekent voor dezelfde schijf 39,11 euro. Mister Auto verkoopt ze alleen per set en rekent hier 81,48 euro voor. De levertijd is bij alle buitenlandse shops vrijwel gelijk: tussen de drie en vijf werkdagen.

Levertijd en service

Een Nederlandse webshop als Winparts is met zeventig medewerkers en gemiddeld 1.500 verzonden pakketten per dag en stuk kleiner en gemiddeld zo’n tien procent duurder dan de grote internationale shops. De Clio-schijven van Brembo blijken bij Winparts 42,85 euro per stuk te kosten. Directeur Ari van Essen zegt de komst van weer een nieuwe speler niet te vrezen. “Wij groeien jaar op jaar tussen de 30 en 50 procent in omzet, maar op prijs zullen we het niet snel winnen”, zegt Van Essen. “Bedrijven als Kfzteile en Autodoc kopen overal ter wereld enorme aantallen in. Maar de Benelux is een lastige markt voor buitenlandse partijen. Ze kunnen niet dezelfde service en snelle levering bieden. Wij leveren alles de volgende dag, zowel alle technische onderdelen als auto accessoires. Dat krijgen zij vanuit Duitsland of Frankrijk niet zo snel voor elkaar. Toch verwachten klanten dit wel omdat ze dat gewend zijn van Bol.com of Coolblue. Daarnaast gaat er drie tot vijf jaar overheen voordat een nieuwe naam als Carpardoo door Google wordt opgepikt als mensen online zoeken naar auto-onderdelen.”

Van Essen spreekt uit ervaring want Winparts is zelf naast Nederland en België inmiddels ook actief in Zweden en op de Caraïbische eilanden. “Daar leveren wij ook niet de volgende dag en heeft het drie jaar geduurd voordat de bestellingen op gang kwamen. Wij hebben daar ook veel concurrentie van lokale spelers.”

Achtergrond | Webshop Carpardoo wacht zware strijd op onderdelenmarkt | Automotive Online
Omzetgroei door internationalisering is een van de ambities van moederbedrijf Kfzteile24.de

Achtergrond | Webshop Carpardoo wacht zware strijd op onderdelenmarkt

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Shops in het buitenland openen is een van de ambities van Kfzteile24-ceo Stephan Rahmede. (Foto: Kfzteile24.de)

Onderdelenwebshop Carpardoo ging deze week online in Nederland. De naam lijkt nieuw, maar het bedrijf timmert in Duitsland al sinds 2001 aan de weg onder de naam Kfzteile24.de. Met een omzet van 180 miljoen euro, ruim 500 medewerkers en tienduizend verzonden pakketten per dag, is het allesbehalve een startup. In tegenstelling tot webshops als Mister Auto en Oscaro is Kfzteile24 begonnen als autobedrijf met een onderdelenshop in Ebay. Toen de verkoop snel groeide, de kosten van eBay te hoog werden en de zoekfuncties te beperkt, besloten de drie oprichters in 2007 een eigen webwinkel te bouwen.

Op prijs en levertijd lijkt Carpardoo het in ieder geval niet te gaan winnen.

Inmiddels is het bedrijf naast Duitsland ook actief in Oostenrijk, Frankrijk en nu dus ook in Nederland. Nog steeds kent Kfzteile24 drie fysieke winkels in Duitsland en een werkplaats waar een deel van het assortiment gemonteerd wordt. De oprichters verkochten in 2015 een meerderheid van de aandelen aan investeerders. Bij die gelegenheid trad ook de huidige ceo Stephan Rahmede aan. Omzetgroei door internationalisering is een van de ambities die Rahmede uitsprak bij zijn aantreden. De ontwikkeling bij Kfzteile24 past ook binnen de door verschillende onderzoeken beschreven trend waarbij online onderdelenshops volwassen worden en de prijsverschillen tussen de traditionele verkoopkanalen afnemen. 

Veel concurrenten

De vraag is wat nieuwkomer Carpardoo nog kan toevoegen aan het al ruime assortiment aan webwinkels voor auto-onderdelen. De Nederlandse consument en de buiten zijn grossier om shoppende garagehouder heeft tenslotte al een enorm arsenaal aan webwinkels om uit te kiezen. Vanuit Duitsland is onder meer Autodoc actief, dat met een omzet van 254 miljoen euro groter is dan Kfzteile24. Vanuit Frankrijk verstuurt Mister Auto onderdelen dagelijks bijna 11 duizend pakketten naar 19 verschillende landen waaronder Nederland. Oscaro laat Nederland vooralsnog aan zich voorbij gaan, maar realiseert een omzet van 320 miljoen euro. Het verstuurt circa acht duizend pakketten per dag naar vier landen.

Op prijs en levertijd lijkt Carpardoo het in ieder geval niet te gaan winnen van andere internationale shops, zo blijkt uit een snelle vergelijking. Zo kosten remschijven voor een Renault Clio IV van Brembo er 50,95 euro per stuk. Landgenoot Autodoc rekent voor dezelfde schijf 39,11 euro. Mister Auto verkoopt ze alleen per set en rekent hier 81,48 euro voor. De levertijd is bij alle buitenlandse shops vrijwel gelijk: tussen de drie en vijf werkdagen.

Levertijd en service

Een Nederlandse webshop als Winparts is met zeventig medewerkers en gemiddeld 1.500 verzonden pakketten per dag en stuk kleiner en gemiddeld zo’n tien procent duurder dan de grote internationale shops. De Clio-schijven van Brembo blijken bij Winparts 42,85 euro per stuk te kosten. Directeur Ari van Essen zegt de komst van weer een nieuwe speler niet te vrezen. “Wij groeien jaar op jaar tussen de 30 en 50 procent in omzet, maar op prijs zullen we het niet snel winnen”, zegt Van Essen. “Bedrijven als Kfzteile en Autodoc kopen overal ter wereld enorme aantallen in. Maar de Benelux is een lastige markt voor buitenlandse partijen. Ze kunnen niet dezelfde service en snelle levering bieden. Wij leveren alles de volgende dag, zowel alle technische onderdelen als auto accessoires. Dat krijgen zij vanuit Duitsland of Frankrijk niet zo snel voor elkaar. Toch verwachten klanten dit wel omdat ze dat gewend zijn van Bol.com of Coolblue. Daarnaast gaat er drie tot vijf jaar overheen voordat een nieuwe naam als Carpardoo door Google wordt opgepikt als mensen online zoeken naar auto-onderdelen.”

Van Essen spreekt uit ervaring want Winparts is zelf naast Nederland en België inmiddels ook actief in Zweden en op de Caraïbische eilanden. “Daar leveren wij ook niet de volgende dag en heeft het drie jaar geduurd voordat de bestellingen op gang kwamen. Wij hebben daar ook veel concurrentie van lokale spelers.”