De leasemarkt wil dat het universele bedrijf klaar is voor EV's

5 vragen aan | Denis van Altena (EV-concept Moobi): ‘We hebben andere verdienmodellen nodig’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Denis van Altena, directeur James Autoservice. (Foto: James)

Vooral uit het leasesegment neemt de behoefte aan een onderhoudspartner met verstand van EV’s toe. En dat betekent dat er moet worden geïnvesteerd in mensen en equipment, stelt Denis van Altena, directeur van garageconcept James. Dit doet de formule samen met Moobi.

Hoe moeten universele bedrijven zich voorbereiden op de komst van EV’s?

“Ze moeten in ieder geval zorgen dat ze op de juiste en verantwoorde manier kunnen omgaan met connected en elektrische auto’s. Het is dus cruciaal dat het kennisniveau up-to-date en van hoog niveau is. Sommige ondernemers hebben last van koudwatervrees op het gebied van elektrische auto’s. Voor velen is het toch een vakgebied dat nog redelijk onbekend is en waar ze nog niet veel van af weten. Trainen en bijscholen van monteurs is dus essentieel. Personeel is het grootste kapitaal en grootste kostenpost van je bedrijf. Daar moet je serieus in investeren, want alleen met voldoende kennis hou je een voorsprong op anderen.”

Wat is de achtergrond van Moobi?

“Moobi is een concept van LKQ België en is ontwikkeld door Sergoyne Diagnostics, dat bekend is van trainingen en diagnose apparatuur. Alles bij Moobi is gestoeld op vier belangrijke pijlers voor de toekomst: Autonomous, Connected, Electrified en Shared Mobility. Voor ons is vooral ook belangrijk dat we behalve de particuliere markt, hiermee ook de zakelijke markt met lease- en fleetklanten, op een merkonafhankelijke manier goed kunnen bedienen. We gaan er nu mee aan de slag en hopen voor de zomer op zijn minst 60 procent van onze leden te hebben aangesloten. De rest staat voor de tweede helft van het jaar gepland.”

Waarom is Moobi zo’n goede aanvulling op James Autoservice?

“We waren al langere tijd op zoek naar een concept waarmee we goed kunnen inspelen op alle toekomstige ontwikkelingen: van deelconcepten tot plug-in en elektrische auto’s. Ik denk dat Moobi de antwoorden heeft waar wij als formule naar op zoek zijn. Zij helpen ons om de kennis van EV’s te vergroten, houden ons op de hoogte van nieuwe technieken en door hen kunnen we services en diensten in nieuwe mobiliteit aanbieden. Alle medewerkers worden via hen getraind zodat ze straks veilig kunnen omgaan met EV’s in de werkplaats. Veiligheid is een belangrijk uitgangspunt van de training, maar ook diagnose stellen en omgaan met verschillende, technische platformen. Moobi gaat in ieder geval een belangrijke rol spelen in de toegang tot de juiste, technische informatie. De training gaat de medewerkers enkele dagen kosten en zal jaarlijks terugkeren, want het bijhouden van kennis op dit gebied is natuurlijk essentieel.” 

Krijgen jullie al veel vraag naar onderhoud en reparatie van EV’s?

“We werken veel voor de leasemarkt en zijn sinds vorig jaar ook zelf begonnen met private lease. Vooral vanuit het leasesegment is er steeds meer behoefte aan diepgaande know-how over EV’s en kregen we ook steeds vaker de vraag of we helemaal klaar zijn voor al deze nieuwe ontwikkelingen.”

Wat voor invloed heeft de opkomst van de elektrische auto op het universele onderhoudskanaal?

“Dat ons veranderingen te wachten staan, is duidelijk. We weten alleen niet wanneer het omslagpunt precies zal komen, maar ondernemers moeten zeker niet achterover leunen en denken dat het hun tijd wel zal duren. Wij moeten er als universele keten goed op voorbereid zijn dat de aandacht steeds meer verschuift naar EV’s, hybrides en andere mobiliteitsconcepten. EV’s hebben minder onderhoud nodig, slijten minder hard en zijn opgebouwd uit componenten.

Onze klanten rijden nu nog in diesel- en benzineauto’s, maar we moeten er rekening mee houden dat ze straks overstappen naar elektrisch of andere vormen van mobiliteit. Willen we die klanten blijvend aan ons binden, moeten we wel over de juiste EV-kennis beschikken en in staat zijn om aan nieuwe mobiliteitsvormen te verdienen. Zowel de zakelijke als particuliere leaserijder zal met zijn EV naar ons worden toegestuurd, mits wij over de juiste EV-kennis beschikken. Omdat EV’s minder onderhoud vergen, krijgen we straks met omzetderving te maken en moeten we op zoek naar nieuwe verdienmodellen. Bijvoorbeeld door het aanbieden van laadcapaciteit, de verkoop van laadstations of het aanbieden van mobiliteitspassen voor nieuwe, Europese autodeelconcepten. Dan kun je als universeel bedrijf een belangrijke rol blijven spelen.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

5 vragen aan | Denis van Altena (EV-concept Moobi): ‘We hebben andere verdienmodellen nodig’ | Automotive Online
De leasemarkt wil dat het universele bedrijf klaar is voor EV's

5 vragen aan | Denis van Altena (EV-concept Moobi): ‘We hebben andere verdienmodellen nodig’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Denis van Altena, directeur James Autoservice. (Foto: James)

Vooral uit het leasesegment neemt de behoefte aan een onderhoudspartner met verstand van EV’s toe. En dat betekent dat er moet worden geïnvesteerd in mensen en equipment, stelt Denis van Altena, directeur van garageconcept James. Dit doet de formule samen met Moobi.

Hoe moeten universele bedrijven zich voorbereiden op de komst van EV’s?

“Ze moeten in ieder geval zorgen dat ze op de juiste en verantwoorde manier kunnen omgaan met connected en elektrische auto’s. Het is dus cruciaal dat het kennisniveau up-to-date en van hoog niveau is. Sommige ondernemers hebben last van koudwatervrees op het gebied van elektrische auto’s. Voor velen is het toch een vakgebied dat nog redelijk onbekend is en waar ze nog niet veel van af weten. Trainen en bijscholen van monteurs is dus essentieel. Personeel is het grootste kapitaal en grootste kostenpost van je bedrijf. Daar moet je serieus in investeren, want alleen met voldoende kennis hou je een voorsprong op anderen.”

Wat is de achtergrond van Moobi?

“Moobi is een concept van LKQ België en is ontwikkeld door Sergoyne Diagnostics, dat bekend is van trainingen en diagnose apparatuur. Alles bij Moobi is gestoeld op vier belangrijke pijlers voor de toekomst: Autonomous, Connected, Electrified en Shared Mobility. Voor ons is vooral ook belangrijk dat we behalve de particuliere markt, hiermee ook de zakelijke markt met lease- en fleetklanten, op een merkonafhankelijke manier goed kunnen bedienen. We gaan er nu mee aan de slag en hopen voor de zomer op zijn minst 60 procent van onze leden te hebben aangesloten. De rest staat voor de tweede helft van het jaar gepland.”

Waarom is Moobi zo’n goede aanvulling op James Autoservice?

“We waren al langere tijd op zoek naar een concept waarmee we goed kunnen inspelen op alle toekomstige ontwikkelingen: van deelconcepten tot plug-in en elektrische auto’s. Ik denk dat Moobi de antwoorden heeft waar wij als formule naar op zoek zijn. Zij helpen ons om de kennis van EV’s te vergroten, houden ons op de hoogte van nieuwe technieken en door hen kunnen we services en diensten in nieuwe mobiliteit aanbieden. Alle medewerkers worden via hen getraind zodat ze straks veilig kunnen omgaan met EV’s in de werkplaats. Veiligheid is een belangrijk uitgangspunt van de training, maar ook diagnose stellen en omgaan met verschillende, technische platformen. Moobi gaat in ieder geval een belangrijke rol spelen in de toegang tot de juiste, technische informatie. De training gaat de medewerkers enkele dagen kosten en zal jaarlijks terugkeren, want het bijhouden van kennis op dit gebied is natuurlijk essentieel.” 

Krijgen jullie al veel vraag naar onderhoud en reparatie van EV’s?

“We werken veel voor de leasemarkt en zijn sinds vorig jaar ook zelf begonnen met private lease. Vooral vanuit het leasesegment is er steeds meer behoefte aan diepgaande know-how over EV’s en kregen we ook steeds vaker de vraag of we helemaal klaar zijn voor al deze nieuwe ontwikkelingen.”

Wat voor invloed heeft de opkomst van de elektrische auto op het universele onderhoudskanaal?

“Dat ons veranderingen te wachten staan, is duidelijk. We weten alleen niet wanneer het omslagpunt precies zal komen, maar ondernemers moeten zeker niet achterover leunen en denken dat het hun tijd wel zal duren. Wij moeten er als universele keten goed op voorbereid zijn dat de aandacht steeds meer verschuift naar EV’s, hybrides en andere mobiliteitsconcepten. EV’s hebben minder onderhoud nodig, slijten minder hard en zijn opgebouwd uit componenten.

Onze klanten rijden nu nog in diesel- en benzineauto’s, maar we moeten er rekening mee houden dat ze straks overstappen naar elektrisch of andere vormen van mobiliteit. Willen we die klanten blijvend aan ons binden, moeten we wel over de juiste EV-kennis beschikken en in staat zijn om aan nieuwe mobiliteitsvormen te verdienen. Zowel de zakelijke als particuliere leaserijder zal met zijn EV naar ons worden toegestuurd, mits wij over de juiste EV-kennis beschikken. Omdat EV’s minder onderhoud vergen, krijgen we straks met omzetderving te maken en moeten we op zoek naar nieuwe verdienmodellen. Bijvoorbeeld door het aanbieden van laadcapaciteit, de verkoop van laadstations of het aanbieden van mobiliteitspassen voor nieuwe, Europese autodeelconcepten. Dan kun je als universeel bedrijf een belangrijke rol blijven spelen.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.