Autobinck verkoopt Partspoint Group aan Amerikaanse onderdelengigant
Autobinck heeft onderdelendochter Partspoint Group verkocht aan Alliance Automotive Group (AAG), de Europese tak van het Amerikaanse Genuine Parts Company. Dat meldt het bedrijf zojuist.
In de laatste vijf jaar is de omzet van Partspoint gegroeid tot 300 miljoen euro. Met het oog op de versnellende consolidatie van de Europese automotive aftermarket is aansluiting bij een grotere speler gewenst. Cor Baltus, ceo van Partspoint: “We zijn verheugd dat we nu deel gaan uitmaken van één van de leidende aftermarket groepen in Europa. Dat zal ons in staat stellen verder te groeien en de benodigde investeringen te kunnen doen in marketing, IT en beschikbaarheid om onze klanten nog beter van dienst te kunnen zijn.”
Partspoint beschikt over een netwerk van 150 eigen vestigingen onder de formules Brezan, Staadegaard-TC en Dabeko. Ook worden 60 onafhankelijke grossiersvestigingen bediend via het nieuwe distributiecentrum in Ede en zes regionale depots.
“Partspoint heeft een leidende marktpositie in de twee Europese landen Nederland en België en is daarmee een logische uitbreiding van onze bestaande operatie”, aldus Jean Jacques Lafont, ceo van AAG.
Autobinck strategie
Met de verkoop van Partspoint komt de nadruk binnen Autobinck nog meer te liggen op de verdere ontwikkeling van de nieuwe mobiliteitsstrategie. CEO Paul Zekhuis stelt dat het bedrijf nog meer inzet op mobiliteit. “We creëren door deze stap niet alleen extra investeringsruimte voor onze nieuwe richting, maar ook meer focus om verder te bouwen aan ons internationale mobiliteitsbedrijf. Autobezit is niet langer vanzelfsprekend, het optimaal gebruiken van auto, fiets of OV wordt steeds belangrijker. Mobiliteit wordt daarmee een dienst in plaats van een product. Daarom zijn we aan het uitbreiden met nieuwe bedrijven en startups gericht op deze ontwikkeling, aldus Zekhuis. Vorige week nam Autobinck zijn intrek in een nieuw kantoor in Utrecht.