EU legt Autoliv en TRW miljoenenboetes op

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Autoliv maakt onder andere airbags. (Foto: Autoliv)

De Europese Commissie heeft boetes opgelegd aan toeleverancier Autoliv (179 miljoen euro) en TRW (189 miljoen) in verband met verboden prijsafspraken. De boete van Takata (195 miljoen euro) werd kwijtgescholden, omdat Takata het kartel meldde bij de EU en daarom immuniteit kreeg geboden. Takata, dat na het faillissement in Amerikaanse handen kwam, kan in civiele procedures wel nog veroordeeld worden.

De boete betreft verboden prijsafspraken die de leveranciers van veiligheidssystemen tussen 2004 en 2010 maakten voor de levering van veiligheidsgordels, airbags en stuurwielen aan Volkswagen en BMW. De drie bedrijven hebben volgens de commissie volledige medewerking verleend. Autoliv meldde eerder al een boete van 185 miljoen te verwachten. Omdat dit bedrag al was betaald, wordt het verschil toegevoegd aan het kwartaalresultaat. 

De EC meldt dat het sinds 2013 al voor ruim 2 miljard aan boetes heeft opgelegd aan automotive toeleveranciers. Zo kregen onder meer Autoliv en TRW in 2017 ook al miljoenenboetes, net als grote toeleveranciers zoals Bosch en Continental.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

EU legt Autoliv en TRW miljoenenboetes op | Automotive Online

EU legt Autoliv en TRW miljoenenboetes op

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Autoliv maakt onder andere airbags. (Foto: Autoliv)

De Europese Commissie heeft boetes opgelegd aan toeleverancier Autoliv (179 miljoen euro) en TRW (189 miljoen) in verband met verboden prijsafspraken. De boete van Takata (195 miljoen euro) werd kwijtgescholden, omdat Takata het kartel meldde bij de EU en daarom immuniteit kreeg geboden. Takata, dat na het faillissement in Amerikaanse handen kwam, kan in civiele procedures wel nog veroordeeld worden.

De boete betreft verboden prijsafspraken die de leveranciers van veiligheidssystemen tussen 2004 en 2010 maakten voor de levering van veiligheidsgordels, airbags en stuurwielen aan Volkswagen en BMW. De drie bedrijven hebben volgens de commissie volledige medewerking verleend. Autoliv meldde eerder al een boete van 185 miljoen te verwachten. Omdat dit bedrag al was betaald, wordt het verschil toegevoegd aan het kwartaalresultaat. 

De EC meldt dat het sinds 2013 al voor ruim 2 miljard aan boetes heeft opgelegd aan automotive toeleveranciers. Zo kregen onder meer Autoliv en TRW in 2017 ook al miljoenenboetes, net als grote toeleveranciers zoals Bosch en Continental.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.