Radar: Klanten Tesla klagen over aftersales

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De klantenondersteuning van Tesla Nederland is volgens consumentenprogramma Radar moeilijk bereikbaar. (Foto: Shutterstock)

Tesla-rijders zijn tevreden over hun auto, maar ontevreden over de service bij onderhoud of reparatie. Dat meldt televisieprogramma Radar op basis van een inventarisatie. Telefonisch staan mensen soms uren in de wacht en onderdelen zijn niet altijd op voorraad waardoor een reparatie maanden kan duren. Ook de procedure bij ruitvervanging is volgens de klanten die Radar sprak, niet op orde. Over de auto zélf zijn ze wel tevreden. Leasemaatschappij ALD levert de komende maanden bij wijze van proef zelf de bestelde Tesla’s af bij de leaserijders. De klanten moeten anders zelf de auto’s ophalen.

De Tesla-eigenaren in het programma kampen met problemen zoals trillende voorassen, loszittende stoelen en vleugeldeuren die vanzelf open gaan tijdens het rijden. Ook autojournalist Carlo Brantsen reageert in het programma: “De klachten verminderen kun je alleen maar doen door de productie van reserveonderdelen op orde te hebben. Maar het is voor Tesla op dit moment beter om auto’s te maken dan reserveonderdelen. Het is op zich niet zo gek dat een beginnend autofabrikant moeite heeft met deze materie.”

Geduld hebben

Mark Schreurs, directeur van leasemaatschappij MisterGreen, heeft een vloot van 2.300 Tesla’s. Hij erkent dat er problemen zijn in de aftersales maar die zijn volgens hem beheersbaar. Zo meldt Schreurs aan Automotive. “Ik raad de berijders sterk aan gebruik te maken van de service-app, dan is een afspraak zo ingepland. Bellen duurt te lang en heeft inderdaad geen zin. Klanten zijn vaak ook echt fans van het merk en willen op hun wenken bediend worden. Zij willen vandaag nog de nieuwste software-update krijgen, maar dat wordt niet vanuit Nederland geregeld. De fabrikant levert 600 Tesla’s per dag, dan kunnen de leveranties van onderdelen wat achter lopen. Na het inplannen van een afspraak via de Tesla-app moeten de mensen gewoon geduld hebben. Ze kunnen in de tussentijd nu ook Netflixen in de auto”, aldus Schreurs.

Tesla wil zelf niet voor de camera reageren, maar meldt aan Radar de klachten te erkennen en ze spoedig op te willen lossen. Ook bij het afleveren van de auto’s zijn momenteel veel klachten. Diverse leasemaatschappijen nemen daarom zelf de levering op zich. Ook op dit voorval reageert Tesla niet.

Meer lezen? Bekijk hier het item van Radar.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Radar: Klanten Tesla klagen over aftersales | Automotive Online

Radar: Klanten Tesla klagen over aftersales

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De klantenondersteuning van Tesla Nederland is volgens consumentenprogramma Radar moeilijk bereikbaar. (Foto: Shutterstock)

Tesla-rijders zijn tevreden over hun auto, maar ontevreden over de service bij onderhoud of reparatie. Dat meldt televisieprogramma Radar op basis van een inventarisatie. Telefonisch staan mensen soms uren in de wacht en onderdelen zijn niet altijd op voorraad waardoor een reparatie maanden kan duren. Ook de procedure bij ruitvervanging is volgens de klanten die Radar sprak, niet op orde. Over de auto zélf zijn ze wel tevreden. Leasemaatschappij ALD levert de komende maanden bij wijze van proef zelf de bestelde Tesla’s af bij de leaserijders. De klanten moeten anders zelf de auto’s ophalen.

De Tesla-eigenaren in het programma kampen met problemen zoals trillende voorassen, loszittende stoelen en vleugeldeuren die vanzelf open gaan tijdens het rijden. Ook autojournalist Carlo Brantsen reageert in het programma: “De klachten verminderen kun je alleen maar doen door de productie van reserveonderdelen op orde te hebben. Maar het is voor Tesla op dit moment beter om auto’s te maken dan reserveonderdelen. Het is op zich niet zo gek dat een beginnend autofabrikant moeite heeft met deze materie.”

Geduld hebben

Mark Schreurs, directeur van leasemaatschappij MisterGreen, heeft een vloot van 2.300 Tesla’s. Hij erkent dat er problemen zijn in de aftersales maar die zijn volgens hem beheersbaar. Zo meldt Schreurs aan Automotive. “Ik raad de berijders sterk aan gebruik te maken van de service-app, dan is een afspraak zo ingepland. Bellen duurt te lang en heeft inderdaad geen zin. Klanten zijn vaak ook echt fans van het merk en willen op hun wenken bediend worden. Zij willen vandaag nog de nieuwste software-update krijgen, maar dat wordt niet vanuit Nederland geregeld. De fabrikant levert 600 Tesla’s per dag, dan kunnen de leveranties van onderdelen wat achter lopen. Na het inplannen van een afspraak via de Tesla-app moeten de mensen gewoon geduld hebben. Ze kunnen in de tussentijd nu ook Netflixen in de auto”, aldus Schreurs.

Tesla wil zelf niet voor de camera reageren, maar meldt aan Radar de klachten te erkennen en ze spoedig op te willen lossen. Ook bij het afleveren van de auto’s zijn momenteel veel klachten. Diverse leasemaatschappijen nemen daarom zelf de levering op zich. Ook op dit voorval reageert Tesla niet.

Meer lezen? Bekijk hier het item van Radar.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.