Apollo Vredestein schrapt 750 banen in “specialisatieslag” Enschede

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Apollo Vredestein wil de productie in Enschede specialiseren in hoogwaardige landbouwbanden en – personenwagenbanden in nichesegmenten, die in korte productieseries worden geproduceerd, zoals banden voor klassiekers. “Binnen de huidige marktomstandigheden kunnen bepaalde bandenmaten niet langer op een duurzaam en competitief niveau in Nederland worden geproduceerd”, meldt het bedrijf vandaag.

Met deze specialisatieslag komen 750 fulltime banen te vervallen in de komende 24 maanden, meldt Apollo Vredestein. “De marktomstandigheden en de hele bandenindustrie zijn de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd. De investeringen in het moderniseren van de fabrieken en de kostenreductieprogramma’s waren onvoldoende effectief”, aldus Benoit Rivallant, president van Apollo Vredestein Europa. Gisteren werd er al gezinspeeld op een reorganisatie, omdat het bedrijf vandaag personeel en andere stakeholders bijeen had geroepen.

Lage-lonenpad

Vakbonden CNV en FNV verwijten de fabrikant dat het de marktomstandigheden gebruikt als excuus om het lage-lonenpad te kiezen. “De Indiase directie kiest nu voor een forse krimp van het aantal banen, terwijl er volop banden worden gemaakt in de Apollo Vredesteinfabriek in Hongarije. Het lijkt erop dat de onderneming zichzelf weg concurreert uit Nederland”, zegt bestuurder Gerard van Dijk van CNV Vakmensen in een statement.

Hij wijst verder op het sociaal plan dat CNV Vakmensen en FNV al eerder afsloten met Apollo Vredestein. Dit sociaal plan is volgens de bond nog minstens anderhalf jaar geldig. “Dat is op zich een goed sociaal plan. Maar het staat uiteraard niet in verhouding met het verliezen van je baan. Dit is een snoeiharde klap die de werkgelegenheid in Twente krijgt te verduren.”

Volgens de vakbonden wordt naast de 750 fte – nog niet bekend is om hoeveel werknemers het daarbij gaat – ook in de flexibele schil van uitzendkrachten geschrapt. In totaal werken er 1.500 mensen in Enschede, waarvan 1.200 fabrieksmedewerkers. “Op een groot aantal banden maken we met de fabriek in Enschede verlies , en dat is helemaal in de huidige marktomstandigheden niet langer houdbaar”, zegt woordvoerder Tamara Oostveen desgevraagd aan Automotive. “Daarom hebben we deze vervelende beslissing moeten nemen, met het oog op een gezonde toekomst van het bedrijf in Nederland. De markt van personenautobanden is zeer competitief, vooral op prijs. Waar de productie van dit soort banden nu naartoe gaat, is niet te zeggen.”

Kort door de bocht

Dat een groot deel van de productie naar Hongarije wordt overgeheveld, zoals de vakbonden stellen, is volgens Oostveen te kort door de bocht. “We hebben de fabriek in Hongarije destijds gebouwd wegens de grote vraag. Niet om productie te verplaatsen van Enschede. Het is ook nog niet bekend of en waar de banden die niet meer in Enschede zullen worden gemaakt, op termijn dan worden geproduceerd”, aldus Oostveen.

Eerder vandaag maakte bandenfabrikant Continental bekend in de rode cijfers te zijn gedoken en een zwaar 2020 te verwachten.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Apollo Vredestein schrapt 750 banen in “specialisatieslag” Enschede | Automotive Online

Apollo Vredestein schrapt 750 banen in “specialisatieslag” Enschede

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Apollo Vredestein wil de productie in Enschede specialiseren in hoogwaardige landbouwbanden en – personenwagenbanden in nichesegmenten, die in korte productieseries worden geproduceerd, zoals banden voor klassiekers. “Binnen de huidige marktomstandigheden kunnen bepaalde bandenmaten niet langer op een duurzaam en competitief niveau in Nederland worden geproduceerd”, meldt het bedrijf vandaag.

Met deze specialisatieslag komen 750 fulltime banen te vervallen in de komende 24 maanden, meldt Apollo Vredestein. “De marktomstandigheden en de hele bandenindustrie zijn de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd. De investeringen in het moderniseren van de fabrieken en de kostenreductieprogramma’s waren onvoldoende effectief”, aldus Benoit Rivallant, president van Apollo Vredestein Europa. Gisteren werd er al gezinspeeld op een reorganisatie, omdat het bedrijf vandaag personeel en andere stakeholders bijeen had geroepen.

Lage-lonenpad

Vakbonden CNV en FNV verwijten de fabrikant dat het de marktomstandigheden gebruikt als excuus om het lage-lonenpad te kiezen. “De Indiase directie kiest nu voor een forse krimp van het aantal banen, terwijl er volop banden worden gemaakt in de Apollo Vredesteinfabriek in Hongarije. Het lijkt erop dat de onderneming zichzelf weg concurreert uit Nederland”, zegt bestuurder Gerard van Dijk van CNV Vakmensen in een statement.

Hij wijst verder op het sociaal plan dat CNV Vakmensen en FNV al eerder afsloten met Apollo Vredestein. Dit sociaal plan is volgens de bond nog minstens anderhalf jaar geldig. “Dat is op zich een goed sociaal plan. Maar het staat uiteraard niet in verhouding met het verliezen van je baan. Dit is een snoeiharde klap die de werkgelegenheid in Twente krijgt te verduren.”

Volgens de vakbonden wordt naast de 750 fte – nog niet bekend is om hoeveel werknemers het daarbij gaat – ook in de flexibele schil van uitzendkrachten geschrapt. In totaal werken er 1.500 mensen in Enschede, waarvan 1.200 fabrieksmedewerkers. “Op een groot aantal banden maken we met de fabriek in Enschede verlies , en dat is helemaal in de huidige marktomstandigheden niet langer houdbaar”, zegt woordvoerder Tamara Oostveen desgevraagd aan Automotive. “Daarom hebben we deze vervelende beslissing moeten nemen, met het oog op een gezonde toekomst van het bedrijf in Nederland. De markt van personenautobanden is zeer competitief, vooral op prijs. Waar de productie van dit soort banden nu naartoe gaat, is niet te zeggen.”

Kort door de bocht

Dat een groot deel van de productie naar Hongarije wordt overgeheveld, zoals de vakbonden stellen, is volgens Oostveen te kort door de bocht. “We hebben de fabriek in Hongarije destijds gebouwd wegens de grote vraag. Niet om productie te verplaatsen van Enschede. Het is ook nog niet bekend of en waar de banden die niet meer in Enschede zullen worden gemaakt, op termijn dan worden geproduceerd”, aldus Oostveen.

Eerder vandaag maakte bandenfabrikant Continental bekend in de rode cijfers te zijn gedoken en een zwaar 2020 te verwachten.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.