Afnemende vraag leidt tot productiestop Apollo Vredestein

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De komende twee weken ligt de productie van autobanden stil in de fabrieken van Apollo Vredestein. (Foto: Shutterstock)

De productie van autobanden bij Apollo Vredestein in Enschede en Hongarije ligt de komende twee weken stil. Volgens woordvoerder Tamara Oostveen heeft de productiestop geen gevolgen voor de geplande reorganisatie van het bedrijf. “Wij hebben het voornemen voor een reorganisatie in Enschede, maar daarover zijn we nog in gesprek met de ondernemingsraad. Daar heeft het coronavirus vooralsnog geen invloed op.”

Begin maart kwam naar buiten dat 750 fte’s gaan verdwijnen in de fabriek in Enschede. De bandenfabrikant wil de productie in Nederland vanaf 2021 gaan specialiseren, wat banen gaat kosten. Hoeveel is nog niet zeker; er werken in de Nederlandse fabriek 1.500 werknemers, waarvan 1.100 fabrieksmedewerkers. De reorganisatie neemt vierentwintig maanden in beslag. “We houden de huidige ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus in de gaten. Apollo Vredestein doet een beroep op de noodmaatregel werkbehoud, waarbij het uitgangspunt is dat we onze werknemers voor honderd procent uitbetalen.” 

Doorwerken

Vanaf vrijdag ligt de productie van personenwagenbanden in nichesegmenten stil in Enschede. Zaterdag volgt de fabriek in Hongarije. De productie van landbouwbanden blijft nog wel actief, vertelt Oostveen. “Het productieproces in de fabrieken wordt gestopt. Toch blijft een deel van het bedrijf doorwerken, waardoor er vervangende werkzaamheden plaats kunnen vinden. Onze sales en distributie blijft open. Daarnaast hebben we een voorraad opgebouwd om de leveringen van alle banden waar mogelijk door te laten gaan. Dat wij kiezen voor een tijdelijke gedeeltelijke stop van twee weken heeft te maken met vraag en aanbod.” Hiermee doelt Oostveen op de fabrieken van autofabrikanten in Europa die momenteel ook gesloten zijn.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Afnemende vraag leidt tot productiestop Apollo Vredestein | Automotive Online

Afnemende vraag leidt tot productiestop Apollo Vredestein

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De komende twee weken ligt de productie van autobanden stil in de fabrieken van Apollo Vredestein. (Foto: Shutterstock)

De productie van autobanden bij Apollo Vredestein in Enschede en Hongarije ligt de komende twee weken stil. Volgens woordvoerder Tamara Oostveen heeft de productiestop geen gevolgen voor de geplande reorganisatie van het bedrijf. “Wij hebben het voornemen voor een reorganisatie in Enschede, maar daarover zijn we nog in gesprek met de ondernemingsraad. Daar heeft het coronavirus vooralsnog geen invloed op.”

Begin maart kwam naar buiten dat 750 fte’s gaan verdwijnen in de fabriek in Enschede. De bandenfabrikant wil de productie in Nederland vanaf 2021 gaan specialiseren, wat banen gaat kosten. Hoeveel is nog niet zeker; er werken in de Nederlandse fabriek 1.500 werknemers, waarvan 1.100 fabrieksmedewerkers. De reorganisatie neemt vierentwintig maanden in beslag. “We houden de huidige ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus in de gaten. Apollo Vredestein doet een beroep op de noodmaatregel werkbehoud, waarbij het uitgangspunt is dat we onze werknemers voor honderd procent uitbetalen.” 

Doorwerken

Vanaf vrijdag ligt de productie van personenwagenbanden in nichesegmenten stil in Enschede. Zaterdag volgt de fabriek in Hongarije. De productie van landbouwbanden blijft nog wel actief, vertelt Oostveen. “Het productieproces in de fabrieken wordt gestopt. Toch blijft een deel van het bedrijf doorwerken, waardoor er vervangende werkzaamheden plaats kunnen vinden. Onze sales en distributie blijft open. Daarnaast hebben we een voorraad opgebouwd om de leveringen van alle banden waar mogelijk door te laten gaan. Dat wij kiezen voor een tijdelijke gedeeltelijke stop van twee weken heeft te maken met vraag en aanbod.” Hiermee doelt Oostveen op de fabrieken van autofabrikanten in Europa die momenteel ook gesloten zijn.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.