‘Bosch blijft mondiaal grootste toeleverancier, vrijwel iedereen levert omzet in’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Bosch blijft wereld de grootste leveranciers, volgens ANE. (Foto: Bosch)

Vakblad Automotive News Europe publiceert vandaag de top 10 van de grootste leveranciers wereldwijd op basis van omzet in dollars. Volgens ANE veranderde er de laatste twee jaar niets in de samenstelling van de top 5. Bosch staat met een omzet van 46,6 miljard dollar op de eerste plaats, gevolgd door Denso (41,8 miljard), Magna (39,4), Continental (35,5) en ZF Friedrichshafen (34,2) blijven de vijf grootste leveranciers in de rangschikking van ANE.

Elk bedrijf in de top 5 zag zijn omzet in 2019 dalen ten opzichte van 2018. “Vorig jaar stonden we echt aan het einde van een lange, sterke groeicyclus voor de auto-industrie”, aldus Dietmar Ostermann, automotive-expert bij adviesbureau PwC. “En naar verwachting zal de huidige coronapandemie een groot gat in de omzet slaan, en sommige zullen de crisis niet overleven.”

Veel van de toeleveranciers hebben veel geïnvesteerd in elektrificatie en connectiviteit. Onder wie ZF, dat met de op handen zijnde overname van Wabco verwacht een betere positie te kunnen innemen in de markt van zelfrijdende commerciële voertuigen.

In de top tien zijn twee leveranciers van plek verwisseld: Lear Corp nu op 9 (was 8) en Faurecia nu op 8 (was 9). ANE presenteert elk jaar een ranglijst met de belangrijkste leveranciers.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

‘Bosch blijft mondiaal grootste toeleverancier, vrijwel iedereen levert omzet in’ | Automotive Online

‘Bosch blijft mondiaal grootste toeleverancier, vrijwel iedereen levert omzet in’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Bosch blijft wereld de grootste leveranciers, volgens ANE. (Foto: Bosch)

Vakblad Automotive News Europe publiceert vandaag de top 10 van de grootste leveranciers wereldwijd op basis van omzet in dollars. Volgens ANE veranderde er de laatste twee jaar niets in de samenstelling van de top 5. Bosch staat met een omzet van 46,6 miljard dollar op de eerste plaats, gevolgd door Denso (41,8 miljard), Magna (39,4), Continental (35,5) en ZF Friedrichshafen (34,2) blijven de vijf grootste leveranciers in de rangschikking van ANE.

Elk bedrijf in de top 5 zag zijn omzet in 2019 dalen ten opzichte van 2018. “Vorig jaar stonden we echt aan het einde van een lange, sterke groeicyclus voor de auto-industrie”, aldus Dietmar Ostermann, automotive-expert bij adviesbureau PwC. “En naar verwachting zal de huidige coronapandemie een groot gat in de omzet slaan, en sommige zullen de crisis niet overleven.”

Veel van de toeleveranciers hebben veel geïnvesteerd in elektrificatie en connectiviteit. Onder wie ZF, dat met de op handen zijnde overname van Wabco verwacht een betere positie te kunnen innemen in de markt van zelfrijdende commerciële voertuigen.

In de top tien zijn twee leveranciers van plek verwisseld: Lear Corp nu op 9 (was 8) en Faurecia nu op 8 (was 9). ANE presenteert elk jaar een ranglijst met de belangrijkste leveranciers.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.