Autobranche: Voeg ADAS toe aan apk

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De autobranche pleit voor het toevoegen van ADAS-systemen aan de apk. (Foto: Shutterstock)

Als het aan de autobranche ligt, dan wordt ADAS toegevoegd aan de apk. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Beleidsondersteunend advies ADAS & (schade) reparatie’ dat is uitgevoerd door HAN Automotive Research en V-tron in opdracht van Rijkswaterstaat.

Momenteel is 10 tot 15 procent van het Nederlandse wagenpark uitgerust met een dergelijk veiligheidssysteem. De onderzoekers verwachten een jaarlijkse groei van circa 4 procent in het aantal ADAS-systemen. Dergelijke rijhulpsystemen brengen volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid risico’s met zich mee. Om ADAS aan de apk te kunnen toevoegen, is het noodzakelijk dat een database wordt opgetuigd waarin het chassisnummer is opgenomen van de auto met geactiveerd ADAS-systeem. Het toezicht op dit register moet uitgevoerd worden door de RDW. 

Verder constateren de onderzoekers dat er verschillende gelijkwaardig functionerende systemen op de markt zijn. Aanbeveling is dan ook dat eventuele afwijkingen, zoals benamingen of kenmerken, opgenomen worden in de database.

Criteria

Ter bevordering van de controle, uitgevoerd door steekproefcontroleurs van de RDW, stellen de onderzoekers voor om in overleg met auto- en componentenfabrikanten een lijst van criteria samen te stellen. Hierin moeten standaardisatie, technische werking, technische specificaties, controle op werking, kalibratie en de uitvoerbaarheid van testen opgenomen zijn.

In de werkplaats is het noodzakelijk dat monteurs een opleiding volgen om kennis op te doen, stelt het onderzoek. Het benodigde kennisniveau is nog niet aanwezig, wat mede komt door de complexiteit van de verschillende ADAS-systemen. Daarnaast adviseren de onderzoekers samenwerking met schade- en autoruitherstelbedrijven voor herstel volgens de fabrieksspecificaties. De onderzoekers zien wel dat de vraag naar bijscholing op het gebied van ADAS en sensortechniek toeneemt. Hierbij worden de basistraining voor schademonteurs van VOC genoemd, het programma Edge Mobility van Autoniveau en Innovam, en de opleiding Autotech Genius. “Hierbij speelt de diagnose van ADAS een essentiële rol, maar hij is wel zeer kostbaar (ca. € 25.000) en vereist een denkniveau van de schadetechnicus van minimaal niveau 4”, schrijven de onderzoekers.Lees meer in dit artikel over de investeringen die de werkplaats te wachten staat.

Het advies is tot stand gekomen aan de hand van twintig interviews waarin de onderzoekers een vragenlijst hebben voorgelegd aan diverse organisaties in de autobranche, zoals Bovag, Focwa en Bovemij. In het onderzoek is de focus gelegd op de ADAS-systemen: ACC, AEBS, LDW en BSD. Download het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Autobranche: Voeg ADAS toe aan apk | Automotive Online

Autobranche: Voeg ADAS toe aan apk

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De autobranche pleit voor het toevoegen van ADAS-systemen aan de apk. (Foto: Shutterstock)

Als het aan de autobranche ligt, dan wordt ADAS toegevoegd aan de apk. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Beleidsondersteunend advies ADAS & (schade) reparatie’ dat is uitgevoerd door HAN Automotive Research en V-tron in opdracht van Rijkswaterstaat.

Momenteel is 10 tot 15 procent van het Nederlandse wagenpark uitgerust met een dergelijk veiligheidssysteem. De onderzoekers verwachten een jaarlijkse groei van circa 4 procent in het aantal ADAS-systemen. Dergelijke rijhulpsystemen brengen volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid risico’s met zich mee. Om ADAS aan de apk te kunnen toevoegen, is het noodzakelijk dat een database wordt opgetuigd waarin het chassisnummer is opgenomen van de auto met geactiveerd ADAS-systeem. Het toezicht op dit register moet uitgevoerd worden door de RDW. 

Verder constateren de onderzoekers dat er verschillende gelijkwaardig functionerende systemen op de markt zijn. Aanbeveling is dan ook dat eventuele afwijkingen, zoals benamingen of kenmerken, opgenomen worden in de database.

Criteria

Ter bevordering van de controle, uitgevoerd door steekproefcontroleurs van de RDW, stellen de onderzoekers voor om in overleg met auto- en componentenfabrikanten een lijst van criteria samen te stellen. Hierin moeten standaardisatie, technische werking, technische specificaties, controle op werking, kalibratie en de uitvoerbaarheid van testen opgenomen zijn.

In de werkplaats is het noodzakelijk dat monteurs een opleiding volgen om kennis op te doen, stelt het onderzoek. Het benodigde kennisniveau is nog niet aanwezig, wat mede komt door de complexiteit van de verschillende ADAS-systemen. Daarnaast adviseren de onderzoekers samenwerking met schade- en autoruitherstelbedrijven voor herstel volgens de fabrieksspecificaties. De onderzoekers zien wel dat de vraag naar bijscholing op het gebied van ADAS en sensortechniek toeneemt. Hierbij worden de basistraining voor schademonteurs van VOC genoemd, het programma Edge Mobility van Autoniveau en Innovam, en de opleiding Autotech Genius. “Hierbij speelt de diagnose van ADAS een essentiële rol, maar hij is wel zeer kostbaar (ca. € 25.000) en vereist een denkniveau van de schadetechnicus van minimaal niveau 4”, schrijven de onderzoekers.Lees meer in dit artikel over de investeringen die de werkplaats te wachten staat.

Het advies is tot stand gekomen aan de hand van twintig interviews waarin de onderzoekers een vragenlijst hebben voorgelegd aan diverse organisaties in de autobranche, zoals Bovag, Focwa en Bovemij. In het onderzoek is de focus gelegd op de ADAS-systemen: ACC, AEBS, LDW en BSD. Download het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.