Initiatief Auto’s de Baas maakt ondernemers wegwijs in digitalisering

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Onder het motto Auto's de Baas wil de branche bedrijven wegwijs maken in veelheid aan digitale mogelijkheden. (Foto: Shutterstock)

Onder het motto Auto’s de Baas, lanceren een aantal brancheorganisaties en leveranciers op initiatief van Bovag vandaag een offensief om het grote belang van up-to-date kennis, informatie en goed opgeleid personeel te benadrukken. Volgens de organisaties ontbreekt het nu nog te vaak aan de juiste kennis en is er veel spraakverwarring over termen, zoals pass thru, kaliberen, remote diagnose, inleren en digitale serviceboekjes. Zo meldt Bovag. In het onderzoek naar over the air-technologie benadrukte Bovag recent nog dat niet alleen universele bedrijven, maar ook de positie van merkbedrijven bedreigd kan worden door deze techniek.

Toegang

Het repareren van moderne auto’s, uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen, wordt nu nogal eens ervaren als een probleem, aldus Bovag. Dat geldt niet alleen voor merkonafhankelijke bedrijven, maar ook voor schadebedrijven of merkdealers. Toegang krijgen tot de juiste technische informatie en voertuiginformatie, maar ook kennis van software-updates en complexe wet- en regelgeving worden steeds belangrijker om moderne auto’s nog te kunnen herstellen of repareren. Onlangs werd bekend dat de branche ervoor pleit dat ADAS in de apk wordt opgenomen. 

Slim samenwerken

Om de branche wegwijs te maken is er een speciale website ontwikkeld: www.autosdebaas.nl waar ondernemers bijvoorbeeld kunnen checken hoe zij beste beste toegang krijgen tot technische data of welke slimme samenwerkingsvormen handig kunnen zijn. Om een bezoek aan de website te stimuleren is er een zogeheten Auto’s de Baas team challenge waar bedrijven kans maken op prijzen. Behalve de site, zullen nog andere initiatieven volgen onder het Auto’s de Baas-thema en zullen de partners zelf ook elk op hun eigen manier hiermee aan de slag gaan.

In dit initiatief werken Bovag, RAI Aftermarket, Alliance Automotive Group, Fource en Groupe Auto, Autoniveau en GMTO en de vakmedia met elkaar samen. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Initiatief Auto’s de Baas maakt ondernemers wegwijs in digitalisering | Automotive Online

Initiatief Auto’s de Baas maakt ondernemers wegwijs in digitalisering

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Onder het motto Auto's de Baas wil de branche bedrijven wegwijs maken in veelheid aan digitale mogelijkheden. (Foto: Shutterstock)

Onder het motto Auto’s de Baas, lanceren een aantal brancheorganisaties en leveranciers op initiatief van Bovag vandaag een offensief om het grote belang van up-to-date kennis, informatie en goed opgeleid personeel te benadrukken. Volgens de organisaties ontbreekt het nu nog te vaak aan de juiste kennis en is er veel spraakverwarring over termen, zoals pass thru, kaliberen, remote diagnose, inleren en digitale serviceboekjes. Zo meldt Bovag. In het onderzoek naar over the air-technologie benadrukte Bovag recent nog dat niet alleen universele bedrijven, maar ook de positie van merkbedrijven bedreigd kan worden door deze techniek.

Toegang

Het repareren van moderne auto’s, uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen, wordt nu nogal eens ervaren als een probleem, aldus Bovag. Dat geldt niet alleen voor merkonafhankelijke bedrijven, maar ook voor schadebedrijven of merkdealers. Toegang krijgen tot de juiste technische informatie en voertuiginformatie, maar ook kennis van software-updates en complexe wet- en regelgeving worden steeds belangrijker om moderne auto’s nog te kunnen herstellen of repareren. Onlangs werd bekend dat de branche ervoor pleit dat ADAS in de apk wordt opgenomen. 

Slim samenwerken

Om de branche wegwijs te maken is er een speciale website ontwikkeld: www.autosdebaas.nl waar ondernemers bijvoorbeeld kunnen checken hoe zij beste beste toegang krijgen tot technische data of welke slimme samenwerkingsvormen handig kunnen zijn. Om een bezoek aan de website te stimuleren is er een zogeheten Auto’s de Baas team challenge waar bedrijven kans maken op prijzen. Behalve de site, zullen nog andere initiatieven volgen onder het Auto’s de Baas-thema en zullen de partners zelf ook elk op hun eigen manier hiermee aan de slag gaan.

In dit initiatief werken Bovag, RAI Aftermarket, Alliance Automotive Group, Fource en Groupe Auto, Autoniveau en GMTO en de vakmedia met elkaar samen. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.