Fource lanceert concept Autobandenpartner voor vrije garagist

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Johan van der Hoeven, directeur Fource, licht het concept Autobandenpartner toe. (Foto: Automotive Online)

Fource Automotive heeft vandaag zijn nieuwe concept Autobandenpartner gepresenteerd in het Van der Valk hotel in Dordrecht. Het doel van de leverancier is om onafhankelijke garagebedrijven te ondersteunen bij de verkoop van autobanden. “Dat doen wij op het gebied van marketing, scholing en advies”, zegt Johan van der Hoeven, directeur Fource. “Onze verwachting is dat wij in een jaar tijd 400 vrije garagisten aan ons concept weten te binden.”

Met het nieuwe concept biedt Fource ondersteuning aan onafhankelijke garagebedrijven, die volgens Van der Hoeven met verschillende uitdagingen te maken hebben in een volgens de leverancier complexe bandenmarkt. “De diversiteit van het bandenassortiment is toegenomen; onder andere in verschillende maatvoeringen en met de zomer-, winter en allseasonbanden, voertuigspecifieke banden en specials en je begrijpt dat de keuze alleen maar toeneemt”, zegt Van der Hoeven. Volgens de cijfers van Fource bedraagt de totale Nederlandse bandenstapel op dit moment 9 miljoen banden. “Ook in advisering luistert het nauw, want een klant die 60 duizend kilometer op jaarbasis rijdt heeft andere wensen dan een klant die de helft hiervan rijdt.”

Garagebedrijven die deelnemen aan het concept profiteren van de schaalgrootte van Fource Automotive, zegt Van der Hoeven. “Gemiddeld hebben wij in onze Fource-winkels een voorraad van tweeduizend banden. Hiervan is het merendeel afkomstig van bandendistributeur Intersprint, waarmee wij samenwerken. Zodoende kunnen wij nog dezelfde dag en uiterlijk een dag later de gewenste banden leveren aan het garagebedrijf.”

Ondersteuning

Onafhankelijke garagebedrijven die zich aansluiten bij het concept krijgen marketing en technische ondersteuning bij TPMS-onderhoud, balanceren en uitlijnen en trainingen vanuit de Automotive Academy. Deelname aan de trainingen is wel verplicht, zegt Van der Hoeven. “Scholing is ontzettend belangrijk om de juiste adviezen te kunnen geven aan particulieren. Daarom hebben wij het volgen van een bandentraining verplicht gesteld voor elk deelnemend garagebedrijf omdat je zo de kwaliteit kunt waarborgen. Er is een basistraining waarin de basis, claims en garanties in de prakrijk en tips voor het verkopen van een band aan bod komen. Tijdens de gevorderde training gaan we dieper op de materie in en behandelen we uitlijnen, balanceren, monteren en TPMS.” Deelname aan een training kost 175 euro per training.

Garagebedrijven die zich aansluiten bij Autobandenpartner dienen een minimale afname van 175 banden per monteur per jaar te realiseren. Verder moet het bedrijf de beschikking hebben over equipment als een bandenmontagemachine, TPMS inleerapparatuur, een balanceerapparaat en handgereedschappen voor bandenmontage. De inkoop van banden loopt via Fource Automotive. “Wij gaan een partnerschap aan, dus dat is logisch”, zegt Van der Hoeven. “En vanwege onze schaalgrootte hanteren wij voor deelnemende bedrijven en speciaal tarief voor de gereedschappen.” Wat dit speciale tarief dan is, kon hij nog niet zeggen.

Garageformules

Vooralsnog richt Fource Automotive de pijlen op vrije garagebedrijven, maar Van der Hoeven sluit niet uit dat ook ketens zoals Bosch Car Services zich aansluiten bij het concept. “Wij zijn momenteel in gesprek met Vakgarage over de mogelijkheden en we doen al zaken met Bosch Car Service, dus het één sluit het ander zeker niet uit.”

Bij de perspresentatie van Autobandenpartner moesten de 100 vertegenwoordigers van Fource Automotive nog wel ingelicht worden over het nieuwe concept. “Oorspronkelijk wilden wij Autobandenpartner in maart starten, maar vanwege de uitbraak van het coronavirus werd dat moeilijk”, verduidelijkt Van der Hoeven. “Nu worden we door de tweede coronagolf wederom ingehaald door de actualiteit. Daardoor lichten wij onze vertegenwoordigers in twee bijeenkomsten in, omdat het maximale aantal bezoekers in een zaal is bijgesteld naar 50 man.”

Het afsluiten van service level agreements met zakelijke opdrachtgevers zoals leasemaatschappijen, is nu nog niet aan de orde, zegt Van der Hoeven. “Dat is stap 10. Laten we eerst de garagisten benaderen om deel te nemen.” 

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Fource lanceert concept Autobandenpartner voor vrije garagist | Automotive Online

Fource lanceert concept Autobandenpartner voor vrije garagist

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Johan van der Hoeven, directeur Fource, licht het concept Autobandenpartner toe. (Foto: Automotive Online)

Fource Automotive heeft vandaag zijn nieuwe concept Autobandenpartner gepresenteerd in het Van der Valk hotel in Dordrecht. Het doel van de leverancier is om onafhankelijke garagebedrijven te ondersteunen bij de verkoop van autobanden. “Dat doen wij op het gebied van marketing, scholing en advies”, zegt Johan van der Hoeven, directeur Fource. “Onze verwachting is dat wij in een jaar tijd 400 vrije garagisten aan ons concept weten te binden.”

Met het nieuwe concept biedt Fource ondersteuning aan onafhankelijke garagebedrijven, die volgens Van der Hoeven met verschillende uitdagingen te maken hebben in een volgens de leverancier complexe bandenmarkt. “De diversiteit van het bandenassortiment is toegenomen; onder andere in verschillende maatvoeringen en met de zomer-, winter en allseasonbanden, voertuigspecifieke banden en specials en je begrijpt dat de keuze alleen maar toeneemt”, zegt Van der Hoeven. Volgens de cijfers van Fource bedraagt de totale Nederlandse bandenstapel op dit moment 9 miljoen banden. “Ook in advisering luistert het nauw, want een klant die 60 duizend kilometer op jaarbasis rijdt heeft andere wensen dan een klant die de helft hiervan rijdt.”

Garagebedrijven die deelnemen aan het concept profiteren van de schaalgrootte van Fource Automotive, zegt Van der Hoeven. “Gemiddeld hebben wij in onze Fource-winkels een voorraad van tweeduizend banden. Hiervan is het merendeel afkomstig van bandendistributeur Intersprint, waarmee wij samenwerken. Zodoende kunnen wij nog dezelfde dag en uiterlijk een dag later de gewenste banden leveren aan het garagebedrijf.”

Ondersteuning

Onafhankelijke garagebedrijven die zich aansluiten bij het concept krijgen marketing en technische ondersteuning bij TPMS-onderhoud, balanceren en uitlijnen en trainingen vanuit de Automotive Academy. Deelname aan de trainingen is wel verplicht, zegt Van der Hoeven. “Scholing is ontzettend belangrijk om de juiste adviezen te kunnen geven aan particulieren. Daarom hebben wij het volgen van een bandentraining verplicht gesteld voor elk deelnemend garagebedrijf omdat je zo de kwaliteit kunt waarborgen. Er is een basistraining waarin de basis, claims en garanties in de prakrijk en tips voor het verkopen van een band aan bod komen. Tijdens de gevorderde training gaan we dieper op de materie in en behandelen we uitlijnen, balanceren, monteren en TPMS.” Deelname aan een training kost 175 euro per training.

Garagebedrijven die zich aansluiten bij Autobandenpartner dienen een minimale afname van 175 banden per monteur per jaar te realiseren. Verder moet het bedrijf de beschikking hebben over equipment als een bandenmontagemachine, TPMS inleerapparatuur, een balanceerapparaat en handgereedschappen voor bandenmontage. De inkoop van banden loopt via Fource Automotive. “Wij gaan een partnerschap aan, dus dat is logisch”, zegt Van der Hoeven. “En vanwege onze schaalgrootte hanteren wij voor deelnemende bedrijven en speciaal tarief voor de gereedschappen.” Wat dit speciale tarief dan is, kon hij nog niet zeggen.

Garageformules

Vooralsnog richt Fource Automotive de pijlen op vrije garagebedrijven, maar Van der Hoeven sluit niet uit dat ook ketens zoals Bosch Car Services zich aansluiten bij het concept. “Wij zijn momenteel in gesprek met Vakgarage over de mogelijkheden en we doen al zaken met Bosch Car Service, dus het één sluit het ander zeker niet uit.”

Bij de perspresentatie van Autobandenpartner moesten de 100 vertegenwoordigers van Fource Automotive nog wel ingelicht worden over het nieuwe concept. “Oorspronkelijk wilden wij Autobandenpartner in maart starten, maar vanwege de uitbraak van het coronavirus werd dat moeilijk”, verduidelijkt Van der Hoeven. “Nu worden we door de tweede coronagolf wederom ingehaald door de actualiteit. Daardoor lichten wij onze vertegenwoordigers in twee bijeenkomsten in, omdat het maximale aantal bezoekers in een zaal is bijgesteld naar 50 man.”

Het afsluiten van service level agreements met zakelijke opdrachtgevers zoals leasemaatschappijen, is nu nog niet aan de orde, zegt Van der Hoeven. “Dat is stap 10. Laten we eerst de garagisten benaderen om deel te nemen.” 

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.