Bosch noteert winstdaling van 1,3 miljard euro in 2020
Bosch Groep realiseerde in 2020 een omzet van 71,5 miljard euro, dat is 6,4 procent minder dan in 2019. Het bedrijfsresultaat vóór rente en belastingen (EBIT) kwam uit op 2 miljard euro, 1,3 miljard minder dan in 2019. Dat blijkt uit de jaarcijfers die het concern vandaag publiceerde.
De bedrijfssector Mobility Solutions – waar de productie voor de auto-industrie onder valt – realiseerde een omzet van 42,1 miljard euro, een daling van 10 procent. Hierbij stelt de toeleverancier dat de omzet van de divisie zich beter ontwikkelde dan de markt, aangezien de wereldwijde autoproductie in het afgelopen jaar met 16 procent daalde.
Het concern voelt zich gesterkt door de goede resultaten in het eerste kwartaal van dit jaar. Zo is de omzet in het eerste kwartaal met 17 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast stonden er eind 2020 al voor meer dan 20 miljard euro aan orders ingeboekt. Het bedrijf verwacht daarom een omzetstijging te realiseren van circa 6 procent, waarbij het zich richt op margeverbetering tot 3 procent.
Tekort
Stefan Asenkerschbaumer, cfo en vicevoorzitter van de raad van bestuur van Bosch Groep, verwacht dat er op de korte termijn geen verbetering komt in het wereldwijde tekort aan microchips. Mede daarom heeft het concern zijn verwachtingen voor dit jaar getemperd.
De auto-industrie kampt al langere tijd met een tekort aan microchips. Ook Daimler, Stellantis, Toyota, General Motors, Ford, Renault, Honda, Nissan en Volkswagen werden geraakt door het tekort aan chips. Chipleveranciers verschoven hun aandacht naar onder andere de elektronicamarkt, toen diverse autofabrikanten als gevolg van de coronapandemie de fabrieksdeuren sloten. Mede hierdoor is er te weinig productiecapaciteit beschikbaar voor de autobranche.
Elektromobiliteit
Bosch verwacht veel van de overgang naar elektromobiliteit en breidt daarom zijn softwareactiviteiten fors uit, waarbij het kunstmatige intelligentie koppelt aan het aanbod van producten. Eerder werden de automotive software en elektronicadivisie van het bedrijf al geclusterd. Hierbij verhoogt het zijn investeringen met 700 miljoen euro, waarbij het in de afgelopen jaren al 5 miljard investeerde in elektromobiliteit. Hoewel de omzet uit elektrische aandrijflijncomponenten jaarlijks met 40 procent groeit, zijn het lange termijninvesteringen. Het bedrijf verwacht in 2024 pas quitte te spelen. In 2025 moet de jaaromzet van deze divisie vervijfvoudigd zijn tot circa 5 miljard euro.