Eisen airco-apparaten Duitse merken nog onzeker

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens onder meer Explora en Unicorn, die de nieuwe machines zelf ook leveren, zijn de homologatiespecificaties van de Duitse auto-industrie nog niet duidelijk. “Het nieuwe koudemiddel heeft andere eigenschappen dan het huidige (R134a – red), het is bijvoorbeeld brandbaarder”, zegt directeur Bas Suurenbroek van Explora. “Dat betekent dat er ook andere eisen worden gesteld aan de service-apparatuur, zoals op gebied van training van monteurs en veiligheidsmaatregelen.”

Global warming
In de Verenigde Staten is onlangs de nieuwe SAE standaard (SAE J2843) voor aircoservice apparatuur gepubliceerd. De meeste fabrikanten (Japanse, Italiaanse, Amerikaanse en Franse) conformeren zich aan deze norm van de Society for Automotive Engineers. Alleen de Duitse fabrikanten zijn op dit moment nog bezig om hun specifieke wensen in detail te formuleren.

Dealers die nu een nieuw apparaat aanschaffen, zouden volgens Suurenbroek achteraf dus het probleem kunnen krijgen dat hun toestel niet aan de wensen van de VDA, de verenging van Duitse autofabrikanten, voldoet.

De Europese Commissie heeft een aantal jaren geleden eisen opgesteld ten aanzien van de milieubelasting door aircosystemen: het GWP (global warming potential) van koudemiddelen mag sinds 2011 niet hoger zijn dan 150. Middelen met GWP’s daarboven (het huidige middel R134a heeft een GWP van 1.340 – red.) zijn niet langer toegestaan voor gebruik op nieuwe platformen. Bestaande modellen en ‘facelifts’ mogen nog tot 2017 van R134a installaties worden voorzien. Vanaf 2017 mag er geen nieuwe auto meer de weg op die niet aan de eis voldoet.

Niet achterblijven
Behalve 1234yf is er nog een koudemiddel dat onder de nieuwe norm blijft: CO2. Voorlopig is, onder druk van de Europese Commissie en de auto-industrie, voor 1234yf gekozen. “De discussie rond het nieuwe koudemiddel is snel en wijd gevoerd. Een aantal equipmentleveranciers heeft alvast geanticipeerd op de uitkomst en onderhoudsmachines ontwikkeld”, zegt directeur Ronald Viskil van Unicorn.

“Omdat concurrenten niet willen achterblijven staat er nu bij veel leveranciers 1234yf airco-apparatuur in de etalage. Maar het is niet voor iedereen verstandig die nu al aan te schaffen. De VDA zal binnen enkele maanden wel met haar eindadvies komen. Dan komt er ook een einde aan de onzekerheid voor de dealers van Duitse merken.”

Zie ook het bericht Bosch netwerk klaar voor airco-homologatie.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Eisen airco-apparaten Duitse merken nog onzeker | Automotive Online

Eisen airco-apparaten Duitse merken nog onzeker

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens onder meer Explora en Unicorn, die de nieuwe machines zelf ook leveren, zijn de homologatiespecificaties van de Duitse auto-industrie nog niet duidelijk. “Het nieuwe koudemiddel heeft andere eigenschappen dan het huidige (R134a – red), het is bijvoorbeeld brandbaarder”, zegt directeur Bas Suurenbroek van Explora. “Dat betekent dat er ook andere eisen worden gesteld aan de service-apparatuur, zoals op gebied van training van monteurs en veiligheidsmaatregelen.”

Global warming
In de Verenigde Staten is onlangs de nieuwe SAE standaard (SAE J2843) voor aircoservice apparatuur gepubliceerd. De meeste fabrikanten (Japanse, Italiaanse, Amerikaanse en Franse) conformeren zich aan deze norm van de Society for Automotive Engineers. Alleen de Duitse fabrikanten zijn op dit moment nog bezig om hun specifieke wensen in detail te formuleren.

Dealers die nu een nieuw apparaat aanschaffen, zouden volgens Suurenbroek achteraf dus het probleem kunnen krijgen dat hun toestel niet aan de wensen van de VDA, de verenging van Duitse autofabrikanten, voldoet.

De Europese Commissie heeft een aantal jaren geleden eisen opgesteld ten aanzien van de milieubelasting door aircosystemen: het GWP (global warming potential) van koudemiddelen mag sinds 2011 niet hoger zijn dan 150. Middelen met GWP’s daarboven (het huidige middel R134a heeft een GWP van 1.340 – red.) zijn niet langer toegestaan voor gebruik op nieuwe platformen. Bestaande modellen en ‘facelifts’ mogen nog tot 2017 van R134a installaties worden voorzien. Vanaf 2017 mag er geen nieuwe auto meer de weg op die niet aan de eis voldoet.

Niet achterblijven
Behalve 1234yf is er nog een koudemiddel dat onder de nieuwe norm blijft: CO2. Voorlopig is, onder druk van de Europese Commissie en de auto-industrie, voor 1234yf gekozen. “De discussie rond het nieuwe koudemiddel is snel en wijd gevoerd. Een aantal equipmentleveranciers heeft alvast geanticipeerd op de uitkomst en onderhoudsmachines ontwikkeld”, zegt directeur Ronald Viskil van Unicorn.

“Omdat concurrenten niet willen achterblijven staat er nu bij veel leveranciers 1234yf airco-apparatuur in de etalage. Maar het is niet voor iedereen verstandig die nu al aan te schaffen. De VDA zal binnen enkele maanden wel met haar eindadvies komen. Dan komt er ook een einde aan de onzekerheid voor de dealers van Duitse merken.”

Zie ook het bericht Bosch netwerk klaar voor airco-homologatie.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.