Partspoint verkoopt AD Belux aan Doyen
Dat meldt Partspoint vandaag. Er worden geen mededelingen gedaan over de overnamesom. Volgens Partspoint-ceo Cor Baltus wordt AD Benelux binnenkort weer omgedoopt tot AD Nederland. De onderdelendistributeur heette zo tot 2011 toen de AD Beldis en AD Nederland werden samengevoegd.
AD Benelux had geen eigen grossiersvestigingen in België en Luxemburg, maar wel circa zeventien vaste partnergrossiers. Doyen Auto neemt de rechten voor het gebruik van de naam Auto Distribution en de bijbehorende garageconcepten over voor België en Luxemburg. Daarnaast worden de bij AD aangesloten grossiers in België en Luxemburg vanaf 1 mei beleverd door Doyen Auto.
Doyen werd vorig jaar overgenomen door AD France. Op zijn beurt weer onderdeel van de kapitaalkrachtige Autodis Group die afgelopen jaar een omzet van 1,3 miljard euro realiseerde en een resultaat van 92,4 miljoen euro.
Hybride-model
Partspoint, besloot volgens Baltus om afstand te doen van AD in België en Luxemburg omdat het ‘hybride-model’, waarbij de distributeur zowel zijn eigen verkooppunten als die van vrije grossiers belevert, om veel weerstand stuit bij Belgische grossiers.”Doyen werkt met het drietrapsmodel en heeft geen eigen vestigingen.”
De Automotive aftermarket blijft een belangrijke strategische pijler voor de Autobinck Group, de moeder van Partspoint Group, meldt ceo Cor Baltus. “De verkoop van de AD-activiteiten in België biedt ons de mogelijkheid ons meer te focussen op onze activiteiten met Brezan België. De recente overname van Distri Pieces Auto in Luik en Jemeppe-Sur-Meuse onderschrijven deze ambities. In Nederland blijft de situatie ongewijzigd.”
Brezan heeft in België alleen eigen vestigingen en geen franchisenemers zoals in Nederland. Brezan wil op termijn nieuwe vestigingen in België openen of bestaande grossiersbedrijven overnemen.