Importbedrijven Renault-Nissan 1 januari samen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Renault Nederland is amper een paar weken geleden verhuisd naar Schiphol-Rijk en het onderkomen zou al te klein zijn wanneer alliantie-partner Nissan inderdaad per 1 januari bij Renault zou intrekken. Maar voordat dat probleem aan de orde komt, moet eerst de feitelijke samenvoeging van beider activiteiten worden afgerond. De beslissing daarover is uitgesteld tot september. Daarbij spelen enkele juridische en fiscale aspecten een rol. Wanneer Renault Nederland b.v. de complete onderneming Nissan Motor Nederland b.v. overneemt, zal men ook alle arbeidsvoorwaarden van laatstgenoemde moeten accepteren. Een andere optie is dat Renault alleen de activiteiten overneemt, waarna Nissan Motor Nederland als lege b.v. achterblijft.
Over de structuur van de toekomstige onderneming bestaat géén onduidelijkheid. Renault krijgt de leiding over het ‘back-office’. Dan gaat het over zaken als boekhouding en personeelszaken en over de zogenaamde operational support voor beide merken (marktonderzoek, media-inkoop, dealer development). Voor het ‘front office’ komen er gescheiden directies, waarbij de directeur van Renault tevens algemeen directeur van het totale Renault-Nissan importbedrijf wordt, vertelt pr-man Bart van Thienen van Nissan Nederland. Onder Renault- en Nissan-dealers is het echter al duidelijk dat Renault de leidende partij in de nieuwe organisatie wordt.

Hubs
In de dealerorganisaties van Renault en Nissan is intussen breed overleg op gang gekomen over het opzetten van regionale ‘hubs’. De 140 Nissan-dealers en 170 Renault-dealers tellen tezamen 210 eigenaars. Die moeten het eens worden wie de rol van de veertig voor eind 2002 te creëren hubs gaan vervullen. Nissan-dealer Koops en Renault-dealer Stam – twee groten in de regio’s Utrecht en Amersfoort – zijn al met elkaar in gesprek. Van Thienen maakt echter nog eens duidelijk dat de vorming van hubs los staat van mogelijke overnames van bepaalde bedrijven door anderen. “Zo’n hub wordt alleen het zakelijke aanspreekpunt voor ons als importeur, en heeft ook regionale verantwoording voor het martkaandeel. Wie die rol krijgt, zullen alle betrokken dealers in onderling overleg én met Renault-Nissan moeten vaststellen”. Maar er zijn amper Renault-dealers die ook Nissan voeren. Bovendien is de reorganisatie van het Renault-dealernet al langer aan de gang, met als resultaat dat er landelijk zo’n vijftien sterke Renault-dealergroepen bestaan. Dat zal ondanks het nagestreefde vrijwillig overlegmodel daarom toch tot opzegging van met name Nissan-dealers leiden. “Het overleg tussen dealers is inderdaad op gang gekomen, maar Renault moet nu wel gauw duidelijkheid verschaffen hoe het net wordt opgebouwd en wie de rol van ‘hub’ krijgt,” zegt Johan Grünfeld, directeur van de Fassam-groep in Schijndel.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Importbedrijven Renault-Nissan 1 januari samen | Automotive Online

Importbedrijven Renault-Nissan 1 januari samen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Renault Nederland is amper een paar weken geleden verhuisd naar Schiphol-Rijk en het onderkomen zou al te klein zijn wanneer alliantie-partner Nissan inderdaad per 1 januari bij Renault zou intrekken. Maar voordat dat probleem aan de orde komt, moet eerst de feitelijke samenvoeging van beider activiteiten worden afgerond. De beslissing daarover is uitgesteld tot september. Daarbij spelen enkele juridische en fiscale aspecten een rol. Wanneer Renault Nederland b.v. de complete onderneming Nissan Motor Nederland b.v. overneemt, zal men ook alle arbeidsvoorwaarden van laatstgenoemde moeten accepteren. Een andere optie is dat Renault alleen de activiteiten overneemt, waarna Nissan Motor Nederland als lege b.v. achterblijft.
Over de structuur van de toekomstige onderneming bestaat géén onduidelijkheid. Renault krijgt de leiding over het ‘back-office’. Dan gaat het over zaken als boekhouding en personeelszaken en over de zogenaamde operational support voor beide merken (marktonderzoek, media-inkoop, dealer development). Voor het ‘front office’ komen er gescheiden directies, waarbij de directeur van Renault tevens algemeen directeur van het totale Renault-Nissan importbedrijf wordt, vertelt pr-man Bart van Thienen van Nissan Nederland. Onder Renault- en Nissan-dealers is het echter al duidelijk dat Renault de leidende partij in de nieuwe organisatie wordt.

Hubs
In de dealerorganisaties van Renault en Nissan is intussen breed overleg op gang gekomen over het opzetten van regionale ‘hubs’. De 140 Nissan-dealers en 170 Renault-dealers tellen tezamen 210 eigenaars. Die moeten het eens worden wie de rol van de veertig voor eind 2002 te creëren hubs gaan vervullen. Nissan-dealer Koops en Renault-dealer Stam – twee groten in de regio’s Utrecht en Amersfoort – zijn al met elkaar in gesprek. Van Thienen maakt echter nog eens duidelijk dat de vorming van hubs los staat van mogelijke overnames van bepaalde bedrijven door anderen. “Zo’n hub wordt alleen het zakelijke aanspreekpunt voor ons als importeur, en heeft ook regionale verantwoording voor het martkaandeel. Wie die rol krijgt, zullen alle betrokken dealers in onderling overleg én met Renault-Nissan moeten vaststellen”. Maar er zijn amper Renault-dealers die ook Nissan voeren. Bovendien is de reorganisatie van het Renault-dealernet al langer aan de gang, met als resultaat dat er landelijk zo’n vijftien sterke Renault-dealergroepen bestaan. Dat zal ondanks het nagestreefde vrijwillig overlegmodel daarom toch tot opzegging van met name Nissan-dealers leiden. “Het overleg tussen dealers is inderdaad op gang gekomen, maar Renault moet nu wel gauw duidelijkheid verschaffen hoe het net wordt opgebouwd en wie de rol van ‘hub’ krijgt,” zegt Johan Grünfeld, directeur van de Fassam-groep in Schijndel.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.